Vandring i Sarek med barn

Hej
Försöker planera för en tur i Sarek med ett barn på 13 år. Våra erfarenheter av Sarek är noll.
Är det någon som har förslag på lämpliga färdvägar. Det vi inte vill råka ut för är svårare vad där ett barn kan få problem att ta sig över. I övrigt finns inga större begränsningar, passövergångar undviks gärna. Tidsåtgången kan vara 6 -8 dagar.
Vår erfarenhet av fjällen kan ses som god, veckovandringar med tält varje sommar under flera års tid med varierande "svårighetsgrad"

Saltaloukta - Aktse. Sen en dagstur till Skierfe. Och sen en båttur till Nammatj och tillbaka. Tillbaka samma väg.
Änonjalme - bron över jokken med svåra namnet - lagom långt i Routesvagge. Tillbaka samma väg.

Jag korsade Sarek med mina två pojkar, då 9 o 11 år, från Staloluokta i Padjelanta och oledat in i Sarek österut, o sen norrut i Stora Sjöfallets nationalpark upp till stora Dammen. Sen fortsatte vi visserligen ända till Abisko, ca 200 km på 12 dagar.
Tror dalen vi gick in i Sarek hette Alkavagge eller liknande. Tog den hela vägen till Skarje o sen vidare mot sydost för att sedan vika av norrut mot bron ut från Sarek o in i Stora Sjöfallet.

Ser att du inte fått särskilt många svar, hoppas det inte avskräckt er från att vandra i Sarek.
Jag letade upp kartan o kan berätta hur vi vandrade: reguljär linjehelikopter från Kvikkjokk till Staloluokta i Padjelanta. Därifrån vandrade vi oledat "rakt" österut längs Alajaures norra strand, rundade Nuortao Rissavarre norrom, över bron (som inte år brukas enl skylt) och in i Alkavagge längs Alkajaures norra strand. Vi följde dalen utan avstick ända till Skarje, varifrån vi vek av mot sydost i Rapadalen en bit innan vi vek österut mot Bierikjaure och följde den dalen nordost mot bron ut ur Sarek och in i Stora Sjöfallets nationalpark.
Ur mitt föräldraperspektiv så var ex vandring ut ur Sarek, genom Stora Sjöfallet ntlpk en väldigt lång transportsträcka. Sista 5 km var nog de tuffaste vi nånsin gjort eftersom det är oledat och bitvis väldigt snårigt, ibland försvinner stigen, och det värsta är att den gigantiska fördämningen ser ut att vara så nära hela tiden.
Den oledade biten från Stalo till Sarek var väldigt problematisk bitvis.
Är barnen inte vana vandrare så kan jag tänka mig att det kan kännas omotiverat under långa stunder - ibland känns det som man inte kommer någon vart alls trots vandring i timmar.
Vaden är inga problem - först går du o rekar. Lämnar din rygga på andra sidan, går tillbaka o håller/leder/hjälper dina barn över. Behöver du tar du över deras ryggor först. Vi hade inga vadskor eller liknande, utan vi vandrade i barfotaskor vilket var positivt vid vaden. Vi hade damasker o regnbyxor på så var hyfsat skyddade - det trängde in lite vatten men inte lika högt som nivån i jokken var.

Mitt tips, för att göra det "bättre" än jag, är att flyga till Aktse, vandra in i Sarek i Rapadalen o gå rakt nordost till nånstans varifrån det finns flyg tillbaka, ex Ahkka. Men vi hade mer på agendan än bara Sarek, därav vårt vägval. Har ingen aning om hur lång tid det kan ta att vandra från Aktse till Ahkka - vissa dagar kan o vill man gå jättelångt, andra lite kortare. Jag har inte koll på varifrån d går reguljärhelikopter, kanske finns nåt annat ställe som dinte e så långt att vandra till. Reguljärflyg o beställningsflyg är två helt olika prisklasser pga subventioner eller nåt.

På den väg Kogoyo tipsar om finns flera vad. Vissa av dem går det att hitta vettiga vadställen även för ett barn med kortare ben som inte heller är lika stabilt i strömmen om man är beredd att söka runt och ta lite omvägar ex Goupherjåhkå och Njavvejågåsj men vid mycket vatten eller nederbörd kan även dessa vattendrag bli komplicerade att vada för ett barn. På vägen finns även Tjåggnårisjåhkå som är erkänt svår att vada även för en vuxen, definitivt inget jag rekommenderar för ett barn.
Blir det stopp vid Tjåggnårisjåhkå är närmaste väg ut via Routesvagge, och även där kan vadet är Smailajåhkå högt upp i Routesvagge bli dramatiskt beroende på val av vadställe och vattenföring. Båda jåkkarna är glaciärflöden med allt vad det innebär.

På den väg Kogoyo tipsar om finns flera vad. Vissa av dem går det att hitta vettiga vadställen även för ett barn med kortare ben som inte heller är lika stabilt i strömmen om man är beredd att söka runt och ta lite omvägar ex Goupherjåhkå och Njavvejågåsj men vid mycket vatten eller nederbörd kan även dessa vattendrag bli komplicerade att vada för ett barn. På vägen finns även Tjåggnårisjåhkå som är erkänt svår att vada även för en vuxen, definitivt inget jag rekommenderar för ett barn.
Blir det stopp vid Tjåggnårisjåhkå är närmaste väg ut via Routesvagge, och även där kan vadet är Smailajåhkå högt upp i Routesvagge bli dramatiskt beroende på val av vadställe och vattenföring. Båda jåkkarna är glaciärflöden med allt vad det innebär.

Jag vandrade med mina pojkar på 9 o 11. Väldigt stabila o starka, visserligen. Sista 2,5 dagar av vandringen gick vi från Singi till Abisko, efter topptur Sydtoppen med packning - pojkarnas val för de ville se Abisko, jag ville vända till Nikka.

Jag vandrade med min son, då 13, 2008. Jag var van vid fjällvandring från andra områden men Sarek var första gången.
Vi lämnade bilen i Suorva och tog bussen till Ritsem, där vi tog helikopter till Kutjaure. Sen blev rutten Kutjaure - Kutjaurestugan - Ruotesvagge - Bierikjaure - Vuoinesvarasj - topptur upp på Vuoinestjåkkå - över Kukkesvaggebron - Suorvadammen. Tycker det blev lagom för sju dagar.
Det enda vad som var krångligt var över Smailajåkkå, det löste sig med att en som redan kommit över visade lämpligt ställe att vada. Tjågnårisjåkkå var inte svår, kanske för att vi tog den tidigt på morgonen.
Tips från utsidan var god hjälp för planeringen.
/ David

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
avslutat_medlemskap Tidsåtgång för vandring i Sarek? Fjällvandring 7
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
kim92 Vandring i sarek! Fjällvandring 5
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
kjpil 8-9 dagars vandring i Sarek. Färdbeskrivning Fjällvandring 4
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
UtsiDaniel Hjälp för Sarek vandring Fjällvandring 6
pajaro 10 dagars vandring i sarek Fjällvandring 13
funkymac Fråga - Vandring i Sarek Fjällvandring 2
AddeAnd Sarek vandring Fjällvandring 17
axeisi sarek vandring för oerfarna Fjällvandring 8
Ninakanin Förslag på vandring i Sarek? Fjällvandring 15
Norr Hopp om vandring med hund i Sarek. Fjällvandring 17
Villja vandring i Sarek Fjällvandring 2
Jocke84 Vandring i Sarek Fjällvandring 3
esd24eso Vandring i Sarek Fjällvandring 4
Gubben på Udden Vandring genom Sarek Fjällvandring 17
JimmyBoy Vandring i Sarek Fjällvandring 8
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg