Ser att du inte fått särskilt många svar, hoppas det inte avskräckt er från att vandra i Sarek.
Jag letade upp kartan o kan berätta hur vi vandrade: reguljär linjehelikopter från Kvikkjokk till Staloluokta i Padjelanta. Därifrån vandrade vi oledat "rakt" österut längs Alajaures norra strand, rundade Nuortao Rissavarre norrom, över bron (som inte år brukas enl skylt) och in i Alkavagge längs Alkajaures norra strand. Vi följde dalen utan avstick ända till Skarje, varifrån vi vek av mot sydost i Rapadalen en bit innan vi vek österut mot Bierikjaure och följde den dalen nordost mot bron ut ur Sarek och in i Stora Sjöfallets nationalpark.
Ur mitt föräldraperspektiv så var ex vandring ut ur Sarek, genom Stora Sjöfallet ntlpk en väldigt lång transportsträcka. Sista 5 km var nog de tuffaste vi nånsin gjort eftersom det är oledat och bitvis väldigt snårigt, ibland försvinner stigen, och det värsta är att den gigantiska fördämningen ser ut att vara så nära hela tiden.
Den oledade biten från Stalo till Sarek var väldigt problematisk bitvis.
Är barnen inte vana vandrare så kan jag tänka mig att det kan kännas omotiverat under långa stunder - ibland känns det som man inte kommer någon vart alls trots vandring i timmar.
Vaden är inga problem - först går du o rekar. Lämnar din rygga på andra sidan, går tillbaka o håller/leder/hjälper dina barn över. Behöver du tar du över deras ryggor först. Vi hade inga vadskor eller liknande, utan vi vandrade i barfotaskor vilket var positivt vid vaden. Vi hade damasker o regnbyxor på så var hyfsat skyddade - det trängde in lite vatten men inte lika högt som nivån i jokken var.
Mitt tips, för att göra det "bättre" än jag, är att flyga till Aktse, vandra in i Sarek i Rapadalen o gå rakt nordost till nånstans varifrån det finns flyg tillbaka, ex Ahkka. Men vi hade mer på agendan än bara Sarek, därav vårt vägval. Har ingen aning om hur lång tid det kan ta att vandra från Aktse till Ahkka - vissa dagar kan o vill man gå jättelångt, andra lite kortare. Jag har inte koll på varifrån d går reguljärhelikopter, kanske finns nåt annat ställe som dinte e så långt att vandra till. Reguljärflyg o beställningsflyg är två helt olika prisklasser pga subventioner eller nåt.