vandring 27-28 sept

Tor och jag kollade logistiken kring det hela igår. Det första alternativet är att vi försöker dela upp bilarna mellan start och mål... nackdelen är att det bli mycket åkande och tid som bara går åt för att skjutsa människor eller bilar "fram och tillbaka" . Ett annat alternativ är att ställa bilarna vid Falerum, ta kustpilen från Falerum ner till Överum (går vid 10-snåret och är framme ca 10.25) och beställer en taxi som kan ta oss ut till leden vid Björndalen och sen går vi norrut. Fördelen med detta alternativ är att den långa dagsetappen på 15 km lätt kan kortas av någon km eftersom vi har ett barn med på vandringen. Jag tycker den senare varianten känns rätt behaglig under förutsättning att vi hittar en taxi som kör i krokarna. Kostnaden borde inte bli alltför stor heller eftersom vi blir så många.

Åsikter?

Hälsingar
Annika

Omväxlande vandring

Tänkte bara kommentera att ni har valt två trevliga etapper av Tjustleden, gick samma sträcka i våras. Parkerade bilen i Falerum och fick skjuts tillbaka när vi kom "i mål" vid sjön Tynn. Sträckan är omväxlande och mer kuperad än jag trodde, delvis ganska jobbig. Fina vindskydd, både vid Lermon och i Björndalen. Och vi såg både hjortar och vildsvin på nära håll... Ni har ha en härlig vandring framför er, lycka till!

Mitt förslag är att vi träffas i Falerum, kör iväg med 2 bilar och parkerar den ena vid Idåkra vid väg 35. Kör tillbaka med den andra till Falerum varifrån vi påbörjar vandringen. Det är inte så långt att köra så det borde ta ca 20-30 minuter extra fram och tillbaka. Vilket betyder att vi får 13 km vandring till Lermon första dagen och ca 8 km den andra dagen.

Som alternativ om vi vill ha en längre vandring den andra dagen så går det ju att ställa bilen vid Björndalsstugan istället och ifall den andra dagen blir för lång (för hund o barn) kan de stanna vid Idåkra och hämtas upp på tillbakavägen i bilen - det finns direktväg mellan dem.

/Calle

Måste säga att jag tycker taxiförslaget låter lite riskabelt. Risk för väntetider och vi lär troligen behöva fler bilar. Jag röstar för att vi sköter det själva.

Jag har kollat på nätet över Tjustleden etapp 8 - 9 och den ser ut att gå jäkligt mycket på eller längs med väg... De gånger som jag har åkt med bil till Falerum så har jag fått den uppfattningen att leden är = vägen.
Om nu det stämmer, så känns ju sträckan lite trist, är det någon som har bättre koll..?

När det gäller buss, taxi, tåg, flyg eller wath ever så vägrar jag av rent principiella skäl, då går jag hellre...

Jag har kollat på nätet över Tjustleden etapp 8 - 9 och den ser ut att gå jäkligt mycket på eller längs med väg... Om nu det stämmer, så känns ju sträckan lite trist, är det någon som har bättre koll..?
Nja, första 3-4 km från Falerum är lite enformiga, annars är leden omväxlande stigar och gamla skogs- och grusvägar. Inte trist alls!

Bra, då bestämmer vi att vi ordnar det själva.

Kan du Calle eller Mattias ta tag i det hela och föreslå någon bra logistik? Jag börjar känna mig sänkt av för mycket arbete och den f------e avhandlingen ska vara klar till tryck nästa vecka, har flera dagars hårt jobb framför mig så jag börjar få ont om både tid och energi att ansvara för planeringen :(.

Hälsningar

Jättetrötter

Vi ska nog kunna få ihop något. Då börjar det också bli dags för de som vill med att tala om det så vi vet hur många vi blir och kan samordna bilar. Idagsläget verkar det som vi är:

Annika, Tor och Ulf från Linköping. Dennis, Tessan (Henke ?), Calle och Kristin från Norrköping samt jag och Fam som eventuellt åker från Skänninge. Fler som säkert ska med? Någon som inte ska med av nämnda?

Finns det ngt vindskydd längst vägen, som tar oss alla? Det går ju att fixa upp vindskydd med pressar också. Tänkte bara om ngn har koll på natten.

Hmmm.......läste jag inte att det fanns ett vindskydd för plats åt ca 6 pers? Hur som helst tar jag med tält till 2 pers samt en liten pressining att sitta under om der regnar. Observera liten, så är det så att någon mer vill kunna sitta under en pressening är det dags att inventera "presseningförrådet".

Jag och Tor tar också tält, vi har ju hunden med också. Så vitt jag förstått ska det väl finnas bra vatten efter leden också, har för mig att jag läst någon tråd med den infon här på Forumet. Det är ju skönt om man slipper släpa på den vikten.

Annika

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erik morvall Vandring helgen v50 Östergötland 3
annex lördagen den 29 sept. vandrar vi... Östergötland 34

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg