• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vandrarkängor - vad rekommenderar ni?

gundj; sa:
Hal sula får alla mina kängor mer eller mindre, mina pro hör till de mindre hala, men jag gav sulorna en omgång avfettning en gång, kanske det gör skillnad.
Mina lundhags är värstingarna! Dödligt livsfarlig! Sånt som man bara använder 2 gånger, en för att testa och den andra för att kolla om det verkligen kunde var så illa! :)

Man kanske avfettning hjälper? Avkapning har jag dock funderat på.. :)

Re: Meindl

skuggarvet; sa:
Hallå! ni som kan det här med skor,jag har ett par Meindl island OCH lilltån på vänster fot får ordentligt med stryk på mina vandringar, men inte lillen på höger fot.

Min fråga är om det går att töja ut v-skon i sidled frame vid tårna.

Mvh Håkan
Jag hade nog tagit den till en skomakare.. eller också kan du ju prova kapa av vänster lilltå? :)

Livet är märkligt ibland, i eftermiddags slog jag på ändan rejält, iförd just mina Pro :-(
Nu hade det inte hjälpt vilka sulor jag haft för det var ren is på en sluttande sten och en ivrig hund i kopplet på påvis, men nog är det märkligt att bara för att man säger att det inte är halt så är man överbevisad direkt.
Tröstar mig med en smärtstillande virre nu ;-)

rydergard5; sa:
Jag önskar att det finns kängor som funkar att använda såväl sommar som vinter.. är det en utopi?

Bra grepp, inte för varma om än täta.

Jaha, då var det läge för religions krig igen!!!
Måste ändå sticka ut hakan och såga att mina Lundhags prof är bara såååå sköna och bra!!!!

Nordesjö; sa:
Problemet med hala sulor lär man få av 100 % av de kängor som vi friluftsfigurer köper, eftersom nästan alla har slitsulor från Vibram. Same same, alltså.
Med den teorin så blir väl alla Good-year bildäck same same också? :) Nog för att det blir som att jämföra elefanter och taggtråd, men ibland kan det ju vara intressant också.

Mepps1; sa:
gundj; sa:
Hal sula får alla mina kängor mer eller mindre, mina pro hör till de mindre hala, men jag gav sulorna en omgång avfettning en gång, kanske det gör skillnad.
Mina lundhags är värstingarna! Dödligt livsfarlig! Sånt som man bara använder 2 gånger, en för att testa och den andra för att kolla om det verkligen kunde var så illa! :)

Man kanske avfettning hjälper? Avkapning har jag dock funderat på.. :)

Jag vet inte hur du lyckas. Ofta är det fel på människan och inte på produkten. Jag har mina pro som vinterkängor när det är snö. Fungerar utmärkt.

crazy; sa:
Jag vet inte hur du lyckas. Ofta är det fel på människan och inte på produkten. Jag har mina pro som vinterkängor när det är snö. Fungerar utmärkt.
Felsökning; hade det varit fel på människan så hade det ju varit samma problem på alla skor, mina andra kängor la sportiva och mina supergamla alfa är inte lika hala.. men de har istället andra problem.. Inget är som sagt perfekt. :)

Jag har inte använt mina skor som vinterkängor så det kan jag inte svara på, men å andra sidan är väl inget halt när det är mycket snö? Å i Nackaresevatet har jag aldrig varit heller, kanske ni har andra förhållanden där? :)

rydergard5; sa:
Jag ska och vandra - enklare variant - i Atlasbergen i februari. Det lär vara kyligt med risk för snö och blött väder.

Jag önskar att det finns kängor som funkar att använda såväl sommar som vinter.. är det en utopi?

Bra grepp, inte för varma om än täta.

Sedan råd inför användandet, jag som inte är van vid detta - för att undvika uppskavda fötter?

TACK på förhand!

Hejsan,

jag använder nästan alltid mina Hanwags när jag är ute och vandrar. (Det är modell Yukon tror jag) Jag har använt dem i tropiska förhållande = ~30 grader sol/regn och på vintern. De har en rätt styv sula som på plan mark kan vara rätt obekväm men i terräng är de helt super. De funkar oxå perfekt nu att ta sig till jobbet med när det är kallt och slaskigt! Alltså man kan utan problem använda ett par sådana tunga kängor även på sommaren! Enda nackdelen är att jag fortfarande inte helt har kommit på vilken strumkombination som är mest ideal, dvs jag får nästan alltid skavsår på hälen när jag vandrar en hel dag.

Lycka till med att hitta ett par skor som passar DINA fötter.

/Isa

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jessie Vandrarkängor Tjejforum 19

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg