• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vandrarkängor - vad rekommenderar ni?

Tusen tack för alla råd / tips / erfarenhetsinfo!!

Idag har jag provat kängor på stan och fastnade för (expediten valde märke) Meindl Burma Pro Lady.
Underbart skön - vandrat runt runt i affären - och lite bredare än Island-varianten jag fick jämföra med vilket passar mina fötter.

Provade även något annat par helt annat märke och den satt inte på långa vägar lika bra på fötterna.

Eventuellt blir det Meindl Burma Pro Lady jag köper och vandrar runt i hemma som prov och som kanske får följa med vidare till Marockos och annan natur :)
Ska prova vidare i veckan som kommer sen blir det (prov)köp!

avslutad210712

Gäst
Mepps1; sa:
crazy; sa:
Varför inte standardkängan Lundhags Pro. den fungerar i alla väder ned till - 20 skulle jag tippa.
Lundhags pro är ett stort dåligt skämt i minusgrader, man hade ju haft bättre fäste med ålskinn under dojjorna... undvik.

Självklart är Lundhags Pro ett skämt i -20. Och ett precis lika stort skämt är Meindl i -20 grader. Har båda och använder båda när det är ner mot -30 och skillnaden är minimal.

Vandrarkängor

Hej Anna! Jag köpte nyligen ett par Garmont Syncro
kängor,dom är väldigt bra att gå i tycker jag.
Kanske kan det vara något för dej?
Hoppas du får en bra tur!

Hej!
Om det är lättare vandring och inte så ojämn mark är det skönt att ha ett par kängor som inte är allt för stela i sulan. Har man små fötter blir det väldigt stumt och klumpigt att gå med en stel sula. Det är dock skönt att ha det om det är stenigt och ojämnt. Jag har ett par Meindelkängor. De fungerar bra när det är ojämnt, men är lite väl stela på jämn mark.

/Nina

avslutad210712; sa:
Självklart är Lundhags Pro ett skämt i -20. Och ett precis lika stort skämt är Meindl i -20 grader. Har båda och använder båda när det är ner mot -30 och skillnaden är minimal.
Det tvivlar jag inte sekund på, detta är ju inte några vinterkängor.

Trådstartaren önskade skor med bra grepp vid kyla och snö (minusgrader), då bör man iallafall enligt mig se åt nåt annat håll än lundhags pro, för de är j*vligt dåliga på det.. men bra på annat. :)

Nu måste du bara berätta vad som inte funkar med Lundhags Pro i kyla. Blir dom hala eller kalla?
Hal sula får alla mina kängor mer eller mindre, mina pro hör till de mindre hala, men jag gav sulorna en omgång avfettning en gång, kanske det gör skillnad.
Kylan får ullfrotte-sockorna hantera, det är dom bra på.

Hmm, kom på att jag nog aldrig haft dom ute i temp under -25, så det kan ju förklara en del.
[Ändrat av gundj 2006-01-02 kl 17:56]

Kan rekomendera Scarpas Tekla. Stadiga regäla kängor som tål lite "stryk". Har gått ca 100 mil i mina och jag är helnöjd. De ser ut som nya!

Meindl

Hallå! ni som kan det här med skor,jag har ett par Meindl island OCH lilltån på vänster fot får ordentligt med stryk på mina vandringar, men inte lillen på höger fot.

Min fråga är om det går att töja ut v-skon i sidled frame vid tårna.

Mvh Håkan

gundj; sa:
Nu måste du bara berätta vad som inte funkar med Lundhags Pro i rejäl kyla?
Eftersom jag inte märkt något, måste jag ju ha missat det totalt.
Hjälp mig hitta bristerna!
Hmm, kom på att jag nog aldrig haft dom ute i temp under -25, så det kan ju förklara en del.
Jag säger från +-/0 och nedåt, om det är rejäl kyla eller ej kan diskuteras, men allt är relativt. :)

Bristerna är (detta är då en av dem, det finns två); skorna blir i nämnd temperatur extra löjligt dödshala, alltså det blir farligt att gå/hoppa/springa eller vad man tänker göra. Detta gäller antagligen inte grusväg, lätt saltad vandringsled, inte heller myr, etc men istället garanterat den miljö trådstartaren tänkt luffsa i. :)

avslutad210712

Gäst
gundj; sa:
Nu måste du bara berätta vad som inte funkar med Lundhags Pro i kyla. Blir dom hala eller kalla?
Hal sula får alla mina kängor mer eller mindre, mina pro hör till de mindre hala, men jag gav sulorna en omgång avfettning en gång, kanske det gör skillnad.
Kylan får ullfrotte-sockorna hantera, det är dom bra på.

[Ändrat av gundj 2006-01-02 kl 17:56]

Nja jag menade mest att de varken är bättre eller sämre än mina Meindl. Är förvånad över att de inte känns kallare när det är neråt -30. Visst kan man göra en bättre vinterkänga genom att isolera skon och kanske sätta ett mjukare gummi i sulan. Det jag kan tycka är lite besvärande är att när det är riktigt kallt ute vill sulan på att bli halkig beroende på att den verkar bli väldigt hård. Gäller mest när man går på hårda/isiga vägar i tätorten. Skall dock testa på att avfetta sulan för visst kan det ha betydelse.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jessie Vandrarkängor Tjejforum 19

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg