(...)Som det ser ut nu lutar det åt Joannas lösning, skippa tältet och köra på ett fodral till sovsäcken då jag inte hittar vandrarhem.
Men jag har fortfarande inte fått svar från någon som har erfarenhet av att cykla utan tält, var är ni?
Äsch, jag kanske stirrade mig blind på det där med "fodral till sovsäcken" och missuppfattade din fråga till hur det är att sova
ute utan tält...
Jag har gjort några kombinerade tågluffar/vandringresor med mina barn när de var i 7-11 årsåldern, och då ville jag ju inte sova lika "vilt" som på mina ensamma liftartrippar, dessutom fick det bli mitt i sommarens högsäsong p g a deras skolgång för att passa deras sommarlovstider. En av de resorna gick genom Beneluxländerna, Nordtysklad och ner till Frankrike. Vi hade med IYHF:s (nu
Hostelling International) tjocka Europaguide i pappersform (det var före de smarta mobilernas tid...), samt telefonnummer (från nätet) till några "oberoende" vandrarhem på ställen som intresserade oss. Ringde direkt på morgonen från föregående övernattning till nästa och bokade, och det löste sig i 9 fall av 10 (ibland dock inte på det första påtänkta stället - då anpassade vi oss). Bytte dock rutt spontant flera gånger på vägen, dök upp oanmälda, och det gick också bra för det mesta - annars fick vi hjälp av personalen att hitta något närliggande. Någon gång i större städer gick vi direkt till en turistbyrå eller logiförmedling på en järnvägsstation, och fick bo i ett väl så billigt uthyrningsrum på någon spännande och helt oturistig bakgård, ofta med en verserad äldre dam till värdinna
. Vill man träffa "lokalbefolkningen" snarare än det internationella ryggsäcksfolket är det faktiskt ett trevligt alternativ.
Så jag tror, att om du tänker vandrarhem/privatlogi i första hand, men har med sovsäck/undelägg/fodral etc som "plan B", så är du relativt välgarderad, trots att sommaren (särskilt augusti) är högsäsong.
PS till petmeu: varför i herrans namn sov du inte på den underbara sandstrand (utan risk för plötslig nattflod
), som finns i Puck (och i stort sett längs hela den polska kusten)? Mitt i stan är den visserligen "bevakad" och man riskerar att bli bortkörd, men det räcker att cykla en bit bort på den fina cykelstig som följer stranden.