Vandrarhem eller tält?

Slovenien och Montenegro ligger mig särskilt varmt om hjärtat! Jag har vad jag minns tipsat en del om bägge i div. forumtrådar. Där får man ju både natur- och kulturkickar ;). Liksom längs hela den adriatiska kusten däremellan, med dess skärgårdslandskap, omväxlande torra och frodiga berg och gamla venetianska städer. Dock rätt så kvaddad på många ställen av stora badhotellkomplex m m. Slovenien och särskilt Montenegro är (ännu) betydligt mindre drabbade. Fantastiska berg i bägge.

Men nu var det ju inte de TS ville ha tips om...

TS här igen. Denna resa är min första och min ambition är inte att se så mycket orörd natur som möjligt utan kommer så här på min första tur uppskatta att se ut över åkerlandskap och susa igenom små byar. Som det ser ut nu lutar det åt Joannas lösning, skippa tältet och köra på ett fodral till sovsäcken då jag inte hittar vandrarhem.
Men jag har fortfarande inte fått svar från någon som har erfarenhet av att cykla utan tält, var är ni?

Alltså, mhmm.. hur skall jag säga detta utan att falla utanför ramen för detta motorfria forum? Just cyklat utan tält har jag inte gjort, men väl kombinerat luffat och liftat genom (bl a) alla de länder du tänker dig till, och det har aldrig varit några problem att hitta trevliga sovplatser (inte i några andra länder heller). Enklare utan tält än med, såklart, det blir liksom mer diskret ;). Mitt sovkit har varit sovsäck + underlägg + en bit presenning vid behov + myggstift ;).
Gör bara inte om mitt gamla nybörjarmisstag att sova på en strand, vid ett hav med ebb och flod... ;).

Jo, jag har cyklat och gått en del utan tält, i Polen, Frankrike, England och Schweiz bl.a. Det är en avvägning du måste göra själv. Å ena sidan lätt packning, sova i säng, träffa mer folk, högre kostnad. Å andra sidan en viss flexibilitet och lägre kostnad.

Det kan vara en viss stress att boka i förväg/hinna dit man bokat, kontra att chansa på att man hittar ett rum framåt kvällen. Att på måfå söka logi med begränsad budget, trötta ben, i regn och med blodsockret i botten kan vara jobbigt, men kan ge bra historier (jag sov t.ex. en gång i Puck i Polen i det enda kvarvarande alternativet som fanns - en möglig husvagn. Man överlever det med). Fördelen med vandrarhem är att man vet var de ligger och vad det kostar, nackdelen är ibland att de är trista. Det finns mycket information på nätet så man kan boka i förväg, men det förutsätter att man kan koppla upp sig. Osv.

Jag tror att du inte kommer att ha några problem att hitta logi efterhand via turistbyråer eller internetcafeer/hotspots, elelr bara genom att titta efter skyltar efter vägen, speciellt om du har lite utrymme i din budget och inte har bråttom.

God tur och skriv gärna och berättta här på Utsidan om hur det blev!

(...)Som det ser ut nu lutar det åt Joannas lösning, skippa tältet och köra på ett fodral till sovsäcken då jag inte hittar vandrarhem.
Men jag har fortfarande inte fått svar från någon som har erfarenhet av att cykla utan tält, var är ni?
Äsch, jag kanske stirrade mig blind på det där med "fodral till sovsäcken" och missuppfattade din fråga till hur det är att sova ute utan tält...

Jag har gjort några kombinerade tågluffar/vandringresor med mina barn när de var i 7-11 årsåldern, och då ville jag ju inte sova lika "vilt" som på mina ensamma liftartrippar, dessutom fick det bli mitt i sommarens högsäsong p g a deras skolgång för att passa deras sommarlovstider. En av de resorna gick genom Beneluxländerna, Nordtysklad och ner till Frankrike. Vi hade med IYHF:s (nu Hostelling International) tjocka Europaguide i pappersform (det var före de smarta mobilernas tid...), samt telefonnummer (från nätet) till några "oberoende" vandrarhem på ställen som intresserade oss. Ringde direkt på morgonen från föregående övernattning till nästa och bokade, och det löste sig i 9 fall av 10 (ibland dock inte på det första påtänkta stället - då anpassade vi oss). Bytte dock rutt spontant flera gånger på vägen, dök upp oanmälda, och det gick också bra för det mesta - annars fick vi hjälp av personalen att hitta något närliggande. Någon gång i större städer gick vi direkt till en turistbyrå eller logiförmedling på en järnvägsstation, och fick bo i ett väl så billigt uthyrningsrum på någon spännande och helt oturistig bakgård, ofta med en verserad äldre dam till värdinna ;). Vill man träffa "lokalbefolkningen" snarare än det internationella ryggsäcksfolket är det faktiskt ett trevligt alternativ.

Så jag tror, att om du tänker vandrarhem/privatlogi i första hand, men har med sovsäck/undelägg/fodral etc som "plan B", så är du relativt välgarderad, trots att sommaren (särskilt augusti) är högsäsong.

PS till petmeu: varför i herrans namn sov du inte på den underbara sandstrand (utan risk för plötslig nattflod ;)), som finns i Puck (och i stort sett längs hela den polska kusten)? Mitt i stan är den visserligen "bevakad" och man riskerar att bli bortkörd, men det räcker att cykla en bit bort på den fina cykelstig som följer stranden.

Tänk också på att allemansrätten inte gäller i övriga världen förutom Sverige så hur lätt det är att hitta tältplats vet jag inte.
Vem bryr sig om sadant? Det ar val bara att ga in i skogsdunge nagonstans och sla upp taltet? Allemansratten finns nastan overallt - men bara i typ Sverige dar vi brytt oss om att skriva ner den pa papper.

Nja, allemansrätten är väl inte direkt kodifierad i lag, den refereras till i Regeringsformen och miljöbalken, men varken i RF eller MB nämns ju vad det faktiskt är. I övrigt handlar det ju om sedvanerätt.

Att göra intrång på annans mark i utlandet är kanske inte så smart, och dessutom onödigt.
Det är bättre att fråga, då gör man inget fel, och framför allt; det är onödigt att irritera andra och på så sätt ge gruppen friluftsmänniskor i stort ett dåligt rykte.

Att göra intrång på annans mark i utlandet är kanske inte så smart, och dessutom onödigt. Det är bättre att fråga, då gör man inget fel, och framför allt; det är onödigt att irritera andra och på så sätt ge gruppen friluftsmänniskor i stort ett dåligt rykte.

Ok. Min uppfattning:

1) Jag bryr mig inte om vad lagen säger om fricamping i ett visst land... :-o

2) Jag bryr mig om vad lokalbefolkningen tycker. Jag vill inte att de ska bli rädda/nervösa/irriterade över min närvaro. Men saken är den att de allra_oftast_inte_blir det. Men:

Du är i ett visst land, som har helt andra regler än Sverige. Du frågar en bonde om lov att campa. Först och främst tänker bonden - shit, en västerlänning - får jag problem med polisen nu? Jag har ju inget tillstånd att härbärga västerlänningar.. Råkar jag illa ut nu?

Eller den afrikanska familjen som tjänar tre dollar om dagen. Men när jag dyker upp kräver seden att de ska ge mig mat (barnen får vara hungriga eftersom det var deras ranson jag ska kalasa på) och samma sed kräver att jag ska ta emot maten.

Två exempel som jag varit med om (ungefär) och som jag önskade (och säkert de också) att jag bara hade slagit upp tältet i smyg.

Å andra sidan avhandlas det ju mest Europa här på forumet, så mina exempel ovan kanske inte träffar mitt i prick. Men som jag sagt förut, människor blir oftast inte irriterade om de upptäcker ett tält på deras ägor. Allra oftast blir de intresserade av dig, bjuder dig på mat eller bara säger något som "Här är du säker".

Västeuropa är dock knepigare, eftersom jag många gånger känt att människor blir besvärade när man frågar efter hjälp. Därför brukar jag inte göra det. Det får helt enkelt bli lite cowboy-style över det hela. Jag gömmer mig så gott det går. Skulle någon hitta mig och bli arg, får jag väl flytta tältet. Livet går vidare ändå.

Kör nästan alltid med ''Cowboy-stilen'' o de funkar för mig. Även om man blir upptäckt så känns det som att det typ inte är nån iaf inte i västeuropa som ''vågar'' komma fram o kolla vem man är. Därför kan det ju vara bra o göra det själv om man vet med sig att man kanske gör intrång på någons ägor.

tillbaka till orginalfrågan angående tält eller vandrahem så kan jag personligen inte förstå hur man kan vilja bo på vandrahem när man är ute med järnhingsten. För mig är halva grejen att bara få slå upp tältet på nån fin,avlägsen plats i naturen o somna in till ljudet av naturen o vakna upp till det samma dvs total frihet.
Enda gången då jag skulle ta in på vandrahem är väl om all min utrustning är dyngsur o måste torka.
/Perra :)

ang hostel och/eller tält

Sitter på Athenstyle Hostel nära Karaikakistorget, och kan summera 38 cykeldagar f hemifrån någonstans i sverige. Det blev 7 hostelnätter och 31 tältnätter. Det har aldrig varit problematiskt att campa i mellaneuropa. (polen, tjeckien, slovakien, ungern, serbien, kosovo, albanien och grekland).
I Tjeckien fick jag besök av markägaren men han sa bara ok. I albanien vaknade jag med en fårflock runt tältet med tillhörande herde. Jag tror att det var några andra gånger jag var oserverad men ingen approach.

Lars B har rätt inställning. Det går att tälta i nästan varje land om man tänker till lite vid val av sovplats. Det är ganska skönt att komma till en stad och hostel efter 5-7 dagar i tält.

Tycker att TS ska ta med sig ett litet tält och sovsäck och ta in på hostel ibland

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
Farbrorn 26 eller 700c på touringhoj Långcykling 1
slippy Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter Långcykling 51
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
neets Cytkelspåret - Västkustleden eller Ostkustleden södra delen? Långcykling 2
petjo Cykeldator, trådlös eller inte? Långcykling 5
petjo Spd eller inte för långtur Långcykling 12
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
azog Vaude: World eller Traveller? Långcykling 10
Hrdlr friktionsväxel eller indexväxel? Långcykling 4
mullerocker 26 eller 28tum? Långcykling 1
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
vid Vad slits lättast aluminium eller kolfiber Långcykling 1
some0neelse Pro SL eller ny cykel? Långcykling 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg