Ville bara tipsa dig om att 100 spänn om dagen som du "drar ner lätt" är bara önsketänkande. Jag menar detta på vänligaste sätt men i västeuropa kommer man inte långt ens på aldi för 10 euros. Du måste tänka på att du kommer äta mycket mat, dricka mycket vatten och du kommer vilja duscha på ställen och det kostar ett par euros som oftast. Ska du dessutom bo på hostel ibland som du skrev då flyger pengarna och vill du ha en kebab med läsk så ryker ju en hel dagsbudget. Är du stenhård med pengar så gissar jag på 200 kr per dag.
Man behöver inte vara stenhård med pengar för att klara sig på under hundringen även i västeuropa. Jag uppfattar det som ganska enkelt, även om jag är medveten om att jag aldrig ägt ett par spenderarbyxor. Är du stenhård går det nog att få ner till en femtilapp om dagen. Men då menar jag stenhård...
Havregryn eller kanske müsli (om det finns billig bulk-müsli att köpa) på morgonen, pasta med tonfisk resten av dagen. En burk tonfisk = ca 16 kr. Pasta i 1 kg bulk-förpackning = 20 kr. Vatten = gratis, varför köpa vatten när man kan fylla på? Total matkostnad på en dag kan hamna på 50 kr. Lägg till lite snask, läsk och oregelbundna kaffestopp så hamnar man på en hundring, det är inga problem. Däremot får man vara stenhård om man vill ner på 50-60 kr om dagen... Jag hade inte offrat mitt snask och kaffe för att hamna där. En hundring känns rimligt...
Men, som du skriver, så fort man bor på hostel i städerna skenar allting iväg lite. Lagar man egen mat på hostellet så kan man kanske klara sig på 200 i östeuropa och 300 i väst. Ju mer jag cyklar desto mer inser jag att det är på sadeln jag vill vara, inte på turistställena, så för mig blir det ett mindre och mindre "problem"... På vägen hem från Rom bodde jag på camping två nätter a 5 euro (prutat båda gångerna, mest för att kunna duscha) och hos en kompis ett par nätter. Bara en gång tvingades jag ta till ett hostel, men då var jag så blöt av regn att det kunde kvitta. Om man bortser från min bizarra nattlivsutsvävning i St. Gallen spenderade jag nog inte mer än 120 kr / dag inklusive båten till Trelleborg, om man slår ut det över alla dagar jag var ute.
Det går att cykla billigt utan att vara stenhård, man måste bara vara lite semihård.