Vandrarbyxor???

Jag skall ut och traska i Polen alldeles snart och funderar på vilken sorts byxor som skall bäras. Vad är det som är så speciellt med de så kallade "vandrarbyxorna"? (förutom att de har ett speciellt utseende som för tankarna till friluftsliv?) Jag har tänkt att det kanske är deras tunnare linning för att den inte ska göra så ont under avbärarbältet men nu har jag övergivit den ideen.
Fungerar det inte igentligen att gå i hederliga träningsbyxor? Som sagt, jag funderar och funderar men jag kommer inte fram till vilka byxor jag skall ta med mig. Så om det är någon som kan komma med hjälp så blir jag ytterst tacksam!
Emma :)

det fungerar att gå i jeans

men bomull kan väl vara lite kinkigt

vandrabyxor brukar tåla lite väta vind smuts nötning bra fickor etc

avslutad210712

Gäst
Det funkar att gå i vad som helst men nackdelen med byxor i bomull är att om de blir blöta så förblir de blöta läääääänge.

Visst är det skoj med en massa fickor på "friluftsbyxor" men själv försöker jag ha så lite som möjligt i fickorna eftersom jag störs av saker där och därmed skulle jag lika gärna kunna vara utan fickor.

Däremot är det bra om man kan zippa av nederdelen på byxbenen eller öppna någon form av ventilation.

Till en början gick jag i friluftsbyxor (med många fickor och avtagbara ben) men sömmarna i linningen skavde under avbärarbältet så numera använder jag mina löpartights när jag vandrar. Funkar jättebra! :)

Om man inte har stora estetiska krav på friluftslivet, så kan tunna kostymbyxor funka. Ofta förvånansvärt slitstarka och av tunn ull. Brukar kosta några tior eller så på närmsta Myrorna el dyl. Om myr syr eller limmar fast en lapp i arslet, flåt baken, så håller de längre.

Lite för stora får de gärna vara, så lägger man upp dem en bit. Eller också hittar man några från åttiotalet, de brukar ha vida lår.

Tack för svaren! Nu har jag ännu mer förslag att fundera över! :p

Jag gick en gång två mil i jeans och det är ingenting jag har lust att göra om.

Faktiskt så stör jag mig också lite på alla de fickor som friluftsbyxorna har, tänker bara att de utgör ytterligare skavningsobjekt. Speciellt obekvämt borde det ju bli om man fyller de fickorna med någonting. (Är inte ryggsäcken till för nånting?)

Tanken har slagit mig att löparbyxor borde ju funka. De är ju trots allt utformade för att inte skava men kan det inte bli lite väl tajt? Har inge tajta löparbyxor själv utan lösa med resår i midjan, så mina är nog inte så bra att vandra i. hm, hm... Om man går i 25-30 graders värme kan det inte bli lite varmt i tajta då? Jag har som sagt ingen erfarenhet av sådana byxor...

Med andra ord så är de enda krav som ställs på vandrarbyxor att de skall kunna torka hyfsat snabbt om de blir blöta och att de skall vara sköna att ha på sig! Gärna slitstarka. Och bra linning som skaver så lite som möjligt.;)

Fickor är bra. Speciellt en på sidan av benet för karta. Sedan någon med dragkedja där man har myggstift etc. Det finns vandringsbyxor i fyrvägsstrech sk softshell. En sak som är viktigt om det finns mygg är att de är ttillräckligt äta.

De finns vandringsbyxor i underbara stretchmaterial, som väger ända upp till 600 gram och har onödiga finesser. Själv går jag by default i korta luftiga löparbrallor, men behöver emellanåt något varmt utanpå.

När jag kan vänta lite kyligare väder, t ex på sensommaren/hösten eller, som nyss i Skottland,
använder jag vindoverallsbyxor av märket Nike, med foder; de väger kanske 250 gram.
I Skottland hade jag vissa dagar ihållande regn och hagelbyar, vindstyrkor på kanske 60 km/tim,
temperaturer nedåt +4 C. Med vindoverallen och ett lätt regnställ höll jag mig både torr och varm.
Om jag måste bära regnkläderna länge blev det kondens på vindoverallen, men den blev då fuktig endast utanpå.
För riktigt kalla dagar hade jag i reserv en lätt fleece.

I den varmare årstiden, anävnder jag ett par överdragsbyxor av märket Newline. De väger mindre än 150 gram.

Jag kör med Fjällräven i G1000 som är slitstarka och går att impregnera med Grönlandsvalla. Gillar personligen inte att gå i GoreTex eller liknande som jag tycker blir obehagligt täta, om det inte regnar vill säga. Jag vill absolut ha fickor till karta och kompass men resten har jag i ryggsäcken.

I svensk skog har jag oftast Hakkas friluftsbyxor, men du skriver att det kan bli uppåt 30 grader varmt på den vandringen du skall göra och då skulle jag säga att väldigt tunna zip-off byxor är det bästa.

Jag har McKinley Exodus Zipoff som väger 350 gram och kostar runt 350 kronor. De är väldigt bekväma och så tunna, men motstår ändå vind bra, att om de blir blöta så torkar de väldigt fort.

Jag ska nog prova igen men jag har kasserat ett par gamla zip-off, gillade inte att ha en dragkedja som "hänger och slänger" vid knäet.

I svensk skog har jag oftast Hakkas friluftsbyxor, men du skriver att det kan bli uppåt 30 grader varmt på den vandringen du skall göra och då skulle jag säga att väldigt tunna zip-off byxor är det bästa.

Jag har McKinley Exodus Zipoff som väger 350 gram och kostar runt 350 kronor. De är väldigt bekväma och så tunna, men motstår ändå vind bra, att om de blir blöta så torkar de väldigt fort.

Jag stod faktiskt häromdagen och funderade på att köpa de där McKinley Exodus byxorna men jag fick för mig att jag kanske skulle bli irriterad på att ha den dragkedjan vid knäna. För ibland när jag går så går mina knän ihop precis där den dragkedjan är, så det var inte så skönt. Och deras hellånga var inte i några bra färger! (Gud vad kräsen jag låter! ha ha...) Förlåt mig);)

Jag vet inte hur varmt det blir i Polen på sommaren så jag försöker gardera mig för både storm och sol

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg