• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vandra som ensam tjej

Re: Precis!

jarmo; sa:
Mitt självförtroende, när jag sent på eftermiddagen parkerade bilen för att ge mig ut i bushen, var inte längre särskilt stort. Jag vandrade utanför stigen, bort från vägen och stannade inte förrän en kort stund före solnedgång. Först efter att ha spanat av de närmaste höjderna vågade jag slå upp mitt tält vid en bäck. När den kolsvarta natten äntligen bäddade in mig kände jag mig helt trygg. Jag funderade inte ens på pumor eller skallerormar. - Människorna kändes farligare. Den upplevelsen kanske ger en känsla för kvinnors rädsla för opålitliga män.

Det är en VÄLDIGT bra beskrivning. Svart natt i skogen skrämmer mig inte, det kan som sagt bara kännas tryggt. Tomtar, troll och älvor skrämmer mig inte heller, jag tror de låter en vara ifred om man inte retar dem :) Människor, däremot kan kännas väldigt opålitliga. Sorgligt, egentligen...

/Christina

har vandrat ensam

Jag gick på Kungsleden ensam en vår, precis första dagen de öppnade leden. Kungsleden är fjälledernas Autobahn,elakt sagt. Den är mycket trafikerad av fjällvandrare på högsäsong, men när jag gick var det bara en handfull folk.

Jag gick från Abisko fjällstation till Kebnekaise fjällstation.
Det var en väldigt trevlig vandring.Jag hade en bok med mig som jag hade tänkt fördriva kvällarna med i stugorna som jag sov i. Men det visade sig vara allt för mycket trevligt folk att prata med. jag gick själv på dagarn, min egen takt och på kvällarna träffade jag andra.Vi var ett gäng som hade samma rutt så vi blev riktigt goda vänner de sista kvällarna och åt ihop.

På dagarna ville jag verkligen gå själv,men det var svårt. En ensam flicka på fjället. Hon vill nog inte vara ensam (så tänker man nog inte om killar). En gång fick jag gömma mig vid lunchdags för att få sitta ifred.

Att jag valde kungsleden var pga årstiden. Ingen annan led var öppen då, men den är bra, för man behöver inte
vara orolig om man skulle vricka foten eller något annat, för det finns folk omkring dig.
Vill man dessutom ha sällskap ibland upplever jag fjällvandrare i allmänhet som väldigt uppsluppna och glada. Man träffar alltid folk när man vandrar.

bor du i stuga behöver du inte bära med dig särskillt mycket. Du kan faktiskt skippa kök och tält.jag hade kök,dock för jag vill kunna brygga lite kaffe och laga varm lunch. Var beredd på snö även om det är sommar.

Är det första gången i fjällen rekomenderar jag att bo i stuga, för man upplever mycket mer av naturen om man inte måste bära i hjäl sig. Ska du ha packning så tycker jag att max 15 kg är bekvämt. Blir det mer är det tungt.
Jag skulle nog inte våga bo ensam i tält, men det är mest för att jag är mörkrädd. Jag tror verkligen inte att någon yxmördare går lös på fjället.jag instämmer med de andra och säger att stan är farligare än skogen och fjället.

vill du veta mer om fjälleder och vad du skall ha med dig? Så kolla på STFs hemsida :www.meravsverige.nu
Man kan bl a köpa ett fjälluffarkort där. Då ingår tågresa och övernattningar på stugorna.

Jag skulle också rekomendera pilgrimslederna runt om i europa. Man behöver definitivt inte vara religiös för att vandra dem, men man träffar folk från hela världen och det är ett utmärkt sätt att upptäcka ett land på. Många går själva. Vi gick Santiago de kompostela som börjar i södra frankrike, i Pyreneerna och jag gick till Pamplona. Det är superbilligt att bo och äta. jag betalade 10 spänn för en övernattning. Maten är inhemsk och supergod. Vinet är fantastiskt.
Det är vacket och man bor i bland på kloster och i bland på vandrarhem. Allt finns nedskrivet i en bok som man köper och bär med sig.

Lycka till
Lisa

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brigas vandra ensam Tjejforum 0
michaelahogberg Vandra? Tjejforum 8
keir Vandra kombinerat lägga spår Tjejforum 0
Villvandraelcamino Vandra El Camino (Spanien) Tjejforum 1
ninni1 Hur små barn kan man vandra med? Erfarenheter? Tjejforum 2
Dayana sugen du med på att vandra? Tjejforum 0
Pluppy Vandra i Nya Zeeland och Chile Tjejforum 7
jezz Vandra och paddla själv som 21-årig tjej...? Tjejforum 15
Bittes Vandra i Lofsdalen Tjejforum 1
zeppelingirl på väg ensam Tjejforum 32
baffinguarapo Hundintresserad tjej Tjejforum 0
X2000 Någon tjej som gillar friluftsliv i norr? Tjejforum 0
avslutad120523 Tjej grejer Tjejforum 46
HelenaF Träningskompis i Uppsala sökes! (tjej) Tjejforum 0
Nina H Tjej som vill cykla racer med mig i Uppsalatrakten? Tjejforum 0
Jennisan_82 Midsommar(ute i god tid) Västkust tjej tänkte dra iväg Tjejforum 7
Åsa T Söker bra kajakväst för kort tjej Tjejforum 8
emm Ryggskydd för tjej Tjejforum 8
trilobit MTB-tjej i Vänersborgsområdet sökes Tjejforum 0
Gecko girl Tjej sökes till skidåkning i Iran Tjejforum 0
XPAT Tjej sökes Tjejforum 0
Malindo Tjej-kläder Tjejforum 3
IMO Tjej-MTB? Tjejforum 15
annique Sökes sportig tjej i Skåne Tjejforum 0
ata tjej på 31 söger vandrekompis till stugatur Tjejforum 1
madir För tungt för en tjej? Tjejforum 24
ghedin Multisportlaget Maybe Xdin söker tjej Tjejforum 1
komodo Tjej till Stockholmsbaserat C2-lag! Tjejforum 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg