Re: men vikten på bördan då?
dorix; sa:
Jag har svårt att hitta någon att vandra med som kan när jag kan/vill. Mitt problem är i första hand vikten på bördan. Senaste vandringen blev det runt 20 kg och då var vi två tjejer som delade på de gemensamma grejorna. Tjugo kilo är för mig med 150cm mankhöjd en smärtgräns. Hur mycket bär ni tjejer som går ensamma? Vad har ni för grejor?
/ Doris
Jag är också liten (156/55) och skulle absolut inte vilja släpa runt på 20 kg någon längre sträcka. Nånstans vid 17-18 kg tycker jag det börjar bli tungt!
Nu har jag inte varit ute och vandrat mer än ngn dag åt gången på de senaste åren (småbarn) så jag vet inte exakt vad t.ex. en veckopackning skulle väga idag. Men oavsett hur/när jag går så försöker jag minimera packningen - vill bära så lätt som möjligt. Fast jag har inte riktigt råd att köpa de där superlätta dyra grejerna...
Vad jag har: lätt enmanstält (H-berg Akto - funderar på att sy en "tarp"), minitrangia till matlagningen, minimalt med kläder, mest syntet men ett ullfrottéställ kan få åka med ibland eftersom jag är lite frusen av mig. Har annars syntettröjor som man kan skölja upp och som torkar snabbt. Trosskydd istället för flera par trosor, för att nu ta en "kvinnlig" detalj. Pytteflaskor (finns på Body Shop) med tvål o ev. schampoo. Sover på 3/4 långt thermarest.
Skulle vilja köpa en riktigt lätt och varm sovsäck, men så var det det där med ekonomin...
Vad jag (oftast) inte tar med: böcker, kamera, kikare, fiskegrejer. För en del är det ju jätteviktigt men ska jag gå ensam blir det för mycket. Går jag med sambon kan det få följa med.
Jag har också läst om de här amerikanerna som går jättelångt med bara några kilo på ryggen - man kan hämta en massa idéer från dem. Fast de amerikanska lederna verkar inte vara riktigt samma sak som svenska skogs- eller fjälleder. Men visst, vandra med fem kilo skulle ju var helt OK...
Vad hade ni med er för grejer när det blev så tungt? Där borde finnas en del att minska på, antar jag.
/Christina