Jag paddlar oftast i skärgården och då kan man ha "stora" mängder färskvatten med sig, inga problem. Eller så går jag i Kilsbergen och där kan man oftast dricka vattnet direkt i sjöarna, vid tveksamhet kokar jag. Nu gick vi några dar på Sörmlandsleden (jäkla trevlig led!) och sjöarna var lite "geggiga", en vattenkälla torr och en förorenad av ett tryckimpregnerat lock (smakade päckel!). Så vi tog det vi hittade och kokade så det löste sig. När jag pratade vattenrening med Alewalds så hävdade dom att edra filer, bal Katadyn "tar bort allt". Jag har svårt att tro att filer tar bort alla bakterier och virus, i alla fall inte virus. Visst tar filtren bort fasta partiklar, smuts mm. Men i övrigt torde kokning vara minst lika bra hävdade jag, och apparaten för detta bär jag ju ändå med mig (jag hatar att släpa runt på en massa prylar o apparater, som kostar pengar, tynger ryggan, och tynger mitt sinne när de går sönder!) Alewalds rep hävdade att för att ta död på bakterierna måste man koka minst 20 minuter? Jag trodde det räckte att hela vattenvolymen nått 100 grader? Hela området vattenrening tycks vara lite "black magic" och fullt av mycket TRO. Finns det någon som VET hur det ligger till? Min tes är att ett kaffefilter tar bort "gänga" och partiklar, kokning tar bort resten som är farligt. Kavr blir diverse pesticider, miljögifter mm men eftersom jag bara dricker små mängder några dar om året så kommer min 55+ kropp inte lida skada av detta??????
I överlevnadssammanhang brukar man säga "big bubbels, no troubles" när du kokar vatten. Detta innebär att du blir av med stora delar av eventuella microorganismer när vattnet har kokat upp ordentligt. Men personen på Alewalds har i sak rätt, då vissa envisa organismer lever kvar efter ett snabbt uppkok.
Själv brukar jag använda vätskebaserad vattenrening i kombination med kokning, om vattnet är riktigt dåligt. Anekdotisk bevisföring är inget du efterfrågar, men jag har aldrig blivit dålig av det vattnet som jag renat på sättet jag beskriver ovan. Det jag konsekvent har undvikit är vattentäkter i direkt anslutning, eller i närheten av jordbruk.