Vandra och vatten

Jag bor i Stockholm, så vandringar sker i närheten. Helst söder ut (Tyresta, Nynäs m.m.)

Kollade på lite vattenreningstabletter av märket Micropur. Har aldrig provat vattenreningstabletter förut.

Blir kanske att införskaffa sig ett filter, lär ju bli billigare i längden. Såg Kat Vario filter, såg helt fantastiskt ut. 2 liter på en minut... Låter otroligt, men dyrt och ser stort och klumpigt ut.

Det där minifiltret från Sawyer låter inte så dumt, billigt också. Borde ju räcka för mig, ska nog ta och
testa ett sådant då det bara kostar lite mer än en ask tabletter.

Mycket bra tips! Vänligaste svaren jag fått på något forum!

Precis som skrivits ovan i Götaland och nära tätorter be om vatten. Bensinstationer har till fönstertvätt, restauranger/Cafeer har Wcn med vanligt kranvatten. Vandringskartor brukar ha brunnar och kallkällor utsatta.
Med lite planering så behöver du aldrig bära några 20 kg vatten.
go tur

Bevattningskranarna vid kyrkor har i regel egen brunn också!

Kyrkor och kyrkogårdskranar sitter till 95% på kommunalt vattens ände. Osäker fråga kyrkogårdsvaktmästarna.
Sommartugor med pumpar som inte suger, en handpump behöver en skvätt vatten för att täta.
Lär av släkting - vän som har en, hur man gör och täta med rent vatten. När jag var barn kokte mor vattnet för brunnstätningen och så fick vi barn pumpa tills dess det som kom upp rent och klart vatten, det tog väl några hundra liter.
Hinken vid vedspisen är inte som kranen hemma i stan.
go tur

Vart än i landet jag vandrar dricker jag av naturens vatten. Det kräver dock omdöme. Om du kommer till ett vattendrag som finns utmärkt på din karta, titta vad som finns uppströms på kartan. Bara skog är ett bra tecken. Dåliga tecken är t. ex. odlad mark, betesmark, avfalssanläggning. Om du tar vatten från en sjö är det kankse mindre bra om det finns mycket bebyggelse runt sjön.
Jag vandrar oftast i Stockholms län, kanske jag skall tillägga.
Är du osäker kan du koka vattnet eller använda Micropur.

Filter eller kokning

Jag paddlar oftast i skärgården och då kan man ha "stora" mängder färskvatten med sig, inga problem. Eller så går jag i Kilsbergen och där kan man oftast dricka vattnet direkt i sjöarna, vid tveksamhet kokar jag. Nu gick vi några dar på Sörmlandsleden (jäkla trevlig led!) och sjöarna var lite "geggiga", en vattenkälla torr och en förorenad av ett tryckimpregnerat lock (smakade päckel!). Så vi tog det vi hittade och kokade så det löste sig. När jag pratade vattenrening med Alewalds så hävdade dom att edra filer, bal Katadyn "tar bort allt". Jag har svårt att tro att filer tar bort alla bakterier och virus, i alla fall inte virus. Visst tar filtren bort fasta partiklar, smuts mm. Men i övrigt torde kokning vara minst lika bra hävdade jag, och apparaten för detta bär jag ju ändå med mig (jag hatar att släpa runt på en massa prylar o apparater, som kostar pengar, tynger ryggan, och tynger mitt sinne när de går sönder!) Alewalds rep hävdade att för att ta död på bakterierna måste man koka minst 20 minuter? Jag trodde det räckte att hela vattenvolymen nått 100 grader? Hela området vattenrening tycks vara lite "black magic" och fullt av mycket TRO. Finns det någon som VET hur det ligger till? Min tes är att ett kaffefilter tar bort "gänga" och partiklar, kokning tar bort resten som är farligt. Kavr blir diverse pesticider, miljögifter mm men eftersom jag bara dricker små mängder några dar om året så kommer min 55+ kropp inte lida skada av detta??????

Ofta räcker kokning - man kan sila det genom ett flergångskaffefilter om man vill för insekter o så.

Räcker med ett kort uppkok - man behöver inte tryckkoka i 234 grader en timma.

Istället för uppkok kan man köra nån form av puritabs.

Ibland kör jag vattnet genom ett aktivt kolfilter efteråt om det är skitgegga jag utvinner vatten ifrån eller om jag vill ha helt klart fint kranvatten i flaskorna.

Sen använder jag sådana här vattenreningsugrör , då kan man ligga med små vattenföråd
under vandringspassena och dricka när man hittar.

I sommras när jag vandrarde runt längs västkusten som är en av jordens minst sjötäta områden..så var desutom alla bäckar utorkade...och med en vattenförbrukning på 6L /24timmar som värst så fick man ju för fan bära allt.Behövde knappt använda nån reningsmetod då man fick bunkra på campingar och så.

Tack!

Ofta räcker kokning - man kan sila det genom ett flergångskaffefilter om man vill för insekter o så.

Räcker med ett kort uppkok - man behöver inte tryckkoka i 234 grader en timma.

Istället för uppkok kan man köra nån form av puritabs.

Ibland kör jag vattnet genom ett aktivt kolfilter efteråt om det är skitgegga jag utvinner vatten ifrån eller om jag vill ha helt klart fint kranvatten i flaskorna.

Sen använder jag sådana här vattenreningsugrör , då kan man ligga med små vattenföråd
under vandringspassena och dricka när man hittar.

I sommras när jag vandrarde runt längs västkusten som är en av jordens minst sjötäta områden..så var desutom alla bäckar utorkade...och med en vattenförbrukning på 6L /24timmar som värst så fick man ju för fan bära allt.Behövde knappt använda nån reningsmetod då man fick bunkra på campingar och så.
Tack då blir det kokning eventuellt med en rening i ett kaffefilter! Känns knas att snåla några hundra gram på tältet och sen släpa runt på en mekanisk apparat på mer än halvkilot....

Från: http://www.princeton.edu/~oa/manual/water.shtml

Boiling

Boiling is the most certain way of killing all microorganisms. According to the Wilderness Medical Society, water temperatures above 160� F (70� C) kill all pathogens within 30 minutes and above 185� F (85� C) within a few minutes. So in the time it takes for the water to reach the boiling point (212� F or 100� C) from 160� F (70� C), all pathogens will be killed, even at high altitude. To be extra safe, let the water boil rapidly for one minute, especially at higher altitudes since water boils at a lower temperature (see page 68.)

Påstår http://www.princeton.edu/~oa/manual/water.shtml

Som jag förstått det tar de flesta filter bort i stort sett alla bakterier och parasiter. Virus är för små, men läste en artikel (som jag tyvärr inte har någon källa till) som påstod att viss forskning visat på att dessa filter tar bort en hel del av virusen också. Har man dessutom kolfilter försvinner vissa kemikalier.

Den stora behållningen för mig är den stora tidsspararen mitt filter är. Jag slipper spendera tid på att koka en massa vatten...

En vattenrieningspump ala katadyn är ju perfa för en hel grupp eller en familj med kräsna ungar.

Om vattenkällan är ett brunt surhål så gör man så här:

Kokning eller puritabs innan.

Sumpvatten går ju att fixa till med kol från brasan eller lite medtaget aktivt kol.
Såga av en petflaskas botten , göra minihål i korken eller ha en bit tyg,en bit av engångskaffefilter där.Sen i med en 3del kol och nått som håller detta på plats.
Papper med sten,sand eller nylon ala flergångskaffefilter.
Detta kan ju göras av en ölburk eller så också

Det blir lika bra som med ett pumpfilter men man slipper bära på den då man kan improvisera fram den ur befintlig utrustning om det skulle bli nödvändigt att proccessa vattnet helt

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Vandra i de Österikiska alperna Allmänt om friluftsliv 1
esj Vandra med hund i Jotunheim Allmänt om friluftsliv 3
Marko_84 Vandra med barn i juni?! Allmänt om friluftsliv 10
D300 Vandra i november Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 vandra Rhodos Allmänt om friluftsliv 2
ejensso vandra med övernattning i östergötland Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
Frans_Krans Vandra i fjällen Allmänt om friluftsliv 27
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
bastuper Att lära genom att - vandra Allmänt om friluftsliv 4
bastuper Vandra med militärtält? Allmänt om friluftsliv 50
Jumpingfrog Vandra i Europa - boktips? Länktips? Allmänt om friluftsliv 3
jonaseriksson Vandra i Nepal Allmänt om friluftsliv 1
piki Vandra och fiska. Allmänt om friluftsliv 1
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Foborg Vandra kebnekaise Allmänt om friluftsliv 3
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
iquences Hämta vatten ur sjö/vattendrag Allmänt om friluftsliv 36
hereinsweden Hur mycket vatten? Allmänt om friluftsliv 7
niklasaxelsson Söker en "öde ö" i svenskt vatten Allmänt om friluftsliv 33
kikkit Dricka vatten ur sjöar? Allmänt om friluftsliv 15
haraldn Kallt vatten hela dagen Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg