Vandra o fiska omkring Bruksvallarna?

Millimeter:

Japp det var där jag menade, det går ju en led där också. Då tar man höjmeter på en gång så får man pusta ut på en lång platt med små upp- och nedförskullar istället för bara en massa uppför hela tiden. Har ni gått upp till gruvorna? Den stiger är inte att leka med när man har 20-25kg på ryggen. Usch!

Hmm, lite vilsen tant. ;)

Skarsfjället. det var mycket snö på det nu, men om det är is eller inte vet jag inte, tror inte det. Det är nog bara tösnö.


Crazy!:

Rapportera gärna hur det var och hur det gick att gå till skars samt vilken väg ni tog dit.
Vore kul att höra då jag ska dit igen snart. säkert andra också :)


/Mattias
 
crazy; sa:
Jag drar upp i morgon och går upp den leden troligtvis. Går sedan av mot Skarsfjället för att sedan fortsätta mot Sylarna, sedan vet jag inte. Vädret verkar bli hyfsat med omväxlande regn och sol. Hoppas, hoppas att det kommer en liten värmebölja. :)

Kul! Hoppas det blir en bra tur. Vet du hur det ser ut ungefär mellan Skarsfjället och Nedalssjön (öster och norr om Skarsfjället)? På kartan verkar det vara lite, lite kuperat och kanske lite blött. Går det bra att gå där, t ex om man ska gå väster om Nedalssjön och sedan upp till Sylarna genom Ekorrpasset?

Lycka till!
 
Mathew; sa:
Japp det var där jag menade, det går ju en led där också. Då tar man höjmeter på en gång så får man pusta ut på en lång platt med små upp- och nedförskullar istället för bara en massa uppför hela tiden. Har ni gått upp till gruvorna? Den stiger är inte att leka med när man har 20-25kg på ryggen. Usch!

Vi var upp på Mittåkläppen för exakt tio år sedan, men annars har jag inte varit i området på sommaren. Då hade vi cyklarna med oss en liten bit, och så gick vi med små ryggsäckar resten av vägen. Men vi tog nog bilen till Djupdalsvallen alldeles nedanför kläppen, så vi slapp ju själva stigningen ;)
 
millimeter; sa:
Kul! Hoppas det blir en bra tur. Vet du hur det ser ut ungefär mellan Skarsfjället och Nedalssjön (öster och norr om Skarsfjället)? På kartan verkar det vara lite, lite kuperat och kanske lite blött. Går det bra att gå där, t ex om man ska gå väster om Nedalssjön och sedan upp till Sylarna genom Ekorrpasset?

Lycka till!

Har inte varit där tidigare men den info jag har är att det är lättgått. På kartan finns det lite myrer men i år skall det vara torrt. Bitvis skall det vara lätgådd barmark i alla fall.
 
Stor vigeln

Mepps (David .)

Det är möjligt att det går en stig till stor vigeln? Men vart?Jag hittade aldrig nån så jag sprang rätt på fjället bara mot toppen, kommer inte ihåg att det var så stenigt? Utan bara vanlig fjällteränng med mossa.
 
Re: Stor vigeln

armstark; sa:
Mepps (David .)

Det är möjligt att det går en stig till stor vigeln? Men vart?Jag hittade aldrig nån så jag sprang rätt på fjället bara mot toppen, kommer inte ihåg att det var så stenigt? Utan bara vanlig fjällteränng med mossa.
Stigen går ifrån parkeringen, på södra sidan om svansjökläppen. Den går dock inte ända fram till vigeln. :)
 
Re: Re: Stor vigeln

Mepps; sa:
armstark; sa:
Mepps (David .)

Det är möjligt att det går en stig till stor vigeln? Men vart?Jag hittade aldrig nån så jag sprang rätt på fjället bara mot toppen, kommer inte ihåg att det var så stenigt? Utan bara vanlig fjällteränng med mossa.
Stigen går ifrån parkeringen, på södra sidan om svansjökläppen. Den går dock inte ända fram till vigeln. :)

Jag har (som sagt) bara varit området på vintern (en kortare tur till Svansjön på sommaren faktiskt nu när jag tänker efter), så jag har inte så bra koll på terrängen. Men hur vore det att gå söder om Svansjön, över Vättafjället och ner på norska sidan, och så sedan gå norrut mot Vigeln, så att man liksom kommer söderifrån istället för österifrån som när man går från Svansjökläppen? Det kanske är en massa sjöar i dalgången där? Har ingen karta framför mig :/

MVH
 
Re: Re: Re: Stor vigeln

millimeter; sa:
Jag har (som sagt) bara varit området på vintern (en kortare tur till Svansjön på sommaren faktiskt nu när jag tänker efter), så jag har inte så bra koll på terrängen. Men hur vore det att gå söder om Svansjön, över Vättafjället och ner på norska sidan, och så sedan gå norrut mot Vigeln, så att man liksom kommer söderifrån istället för österifrån som när man går från Svansjökläppen? Det kanske är en massa sjöar i dalgången där? Har ingen karta framför mig :/

MVH
Söderut från vigeln finns en massa sjöar m.m men det är fiskeförbud härifrån och nästan hela vägen ned till rogen. Det är i princip bolagen, bodtjärnen, långnässa vid vigeln du kan fiska. Och de är svårfiskade, var så säker (men öringen här är istället tärningskast 7)!

Men när du nämner Norge är du inne på någonting, där får man fiska i alla sjöar - och det finns ruskigt bra fiskevatten där (tex området runt mugga), du behöver då fiskekort för røros.

Ska du dit från svensk sida kan du tex gå leden upp mot rödfjället och sedan vika av in mot Norge mot mugga. Eller gå efter vigelkanten. Men du behöver gå en bit och var förberedd på blandad terräng med sten,sten,sten,buskar och riktig djungel på sina platser - och triljarder av mygg! En och annan norsk som gått vilse är väl också normalt. :)
 
ja nedanför vigeln ligger ju en stor sjö, är det den du menar? Borde ju finnas fisk i den iaf, men ligger den inte på svenska sidan? Ligger väl också några stugor där har jag för mej?
 
armstark; sa:
ja nedanför vigeln ligger ju en stor sjö, är det den du menar? Borde ju finnas fisk i den iaf, men ligger den inte på svenska sidan? Ligger väl också några stugor där har jag för mej?
Rätt nedanför vigeln på svensk sida finns flera sjöar, bolagen den största och i alla finns fin fisk men de är svåra att få. Ni måste skaffa lite kartor!! :)
 
Jo, när jag nämnde att man fick fiska i alla vatten på den Norska sidan så menade jag inte norr om vigeln. Vattendragen från svenska bolagen ner till den norska sjön bolagen är privata vatten.
 
millimeter (henrik sandström) skrev:

Kul! Hoppas det blir en bra tur. Vet du hur det ser ut ungefär mellan Skarsfjället och Nedalssjön (öster och norr om Skarsfjället)? På kartan verkar det vara lite, lite kuperat och kanske lite blött. Går det bra att gå där, t ex om man ska gå väster om Nedalssjön och sedan upp till Sylarna genom Ekorrpasset?

Lycka till!
--------------------------------------------------------------------------------

Snubben (Michael Eriksson) skrev

Har inte varit där tidigare men den info jag har är att det är lättgått. På kartan finns det lite myrer men i år skall det vara torrt. Bitvis skall det vara lätgådd barmark i alla fall.
------------------------------------------------------

Hur gick det egentligen? Vart det någon tur mellan skars och nedalssjön? Vi planerar att åka dit i nästa vecka (24-28 juni) på kort tur (lite tidigt, men problem med ledighet tillsammans senare).

Planerat gått från ramundberget till omkring fältjägarstugan 1:a dan, sen vidare väster in mot hästskotjärnarna 2:a dan, vidare sydväst till biskopssjön 3:e dan och sedan tillbaka på något vis den 4:e. Ev med en topptur på skars (men troligen för mycket snö...?) Annars snirkla oss mellan bullfjället och skars och vidare ner emot kungsleden.

Låter det som en rimlig och trevlig tur?
Någon som varit i trakterna redan i år?
Eller gått omkring skars sommartid. Lite rädd för att det ska vara väldigt blött.
Fisketips efter vägen? Någon som provat hästskotjärnarna, biskopssjön, klopparån eller småtjärnarna runt fältjägaren? Småtjärnarna har jag hört ska vara bra, men vore intressant att höra med flera som varit dit.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
kalalokki Jämtland-vandra och fiska. Fjällvandring 13
anders jensen Vandra och fiska i Jämtland Fjällvandring 6
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.