Vandra o fiska omkring Bruksvallarna?

Mathew; sa:
crazy; sa:
Det låter som det var givande trots att fisket inte var så bra.

Jajamensan, nå var de det. Regnade ju en hel del men då vi var ute slapp vi det mesta av regnet.

Tänkte åka upp i slutet på juli och ta Helags.

Jag har funderat på samma saker som du tydligen. :) Bland annat undrade jag hur man skulle ta sig från Funäsdalen till Bruksvallarna, men jag hade inte ens tänkt på taxi. Var det verkligen gratis? Det vore ju toppen!

Varifrån tänkte du gå mot Helags? Från Ramundberget nånstans? Jag har varit dit (Helags) ett par gånger, men då gick vi från Ljungdalen. Dit vet jag inte hur man kommer (utan egen bil), så jag tänkte att man kanske får gå från Ramundberget. Vet du hur det ser ut där, finns det bra leder, är vägen intressant etc? Man har ju iaf toppenutsikt mot både Helags och Skars när man kommit upp en bit. Vackert :) Jag vet inte när jag tänkt gå, om det nu blir av. Eventuellt i slutet av augusti.

Nu längtar jag..

Ha det!
 
Gratis Taxi, och många fina leder!!!

När jag ringde till länstrafiken i Jämtland så passade jag på att fråga allt om bussar osv.
De sa då att det går buss-taxi till bruksvallarna från funäsdalen som man måste ringa och beställa hos taxi funäsdalen. Synd att den bara går en gång per dag, eller om det var två kanske. Vi fick iallafall vänta lääänge i funäsdalen. Kom fram 12. Taxin gick 16.30
När vi kom till bruksvallarna och kikade på taxametern blev vi vettskrämda. Den stod på 384kr...
Sen när vi stannade sa chaufförn: "Ja grabbar, det kostar inget, länstrafiken betalar detta."

Säkert för att det är anslutningstaxi till bussarna.
Men du: Glöm inte bort att säga när du beställer i telefon att du ska komma dit eller åka med buss för annars kanske det kostar skjortan. De måste nog veta om du bara ska åka taxi eller om du ska åka taxi till bussen.

När vi åkte taxi till funäsdalen från bruksvallarna sa han inte ens att det var gratis. Han bara sa tack o hej och åkte. :)

Eftersom min kompis har stuga mitt i bruksvallarna så tänkte vi utgå därifrån och gå mot Helags. Får väl se om vi tar skidspåret till Ramundberget och vidare upp mot (vinter-)leden till Helags, eller om vi tar nån annan väg. Har hört att det ska vara väldigt fint att gå leden i dalen mellan Ramundberget och Ösjökläppem, förbi Ösjösjön. Massor med vattenfall ner från bergen osv ska det vara. :)
Vidare därifrån till Klinken och sen mot leden till Helags.

Vi har hört att det är massor med fina och bra leder norrut från Bruksvallarna och förbi Ramundberget.
Vi tog ju "skidspåret" till Ramundberget när vi var dit och det var en väldigt fin väg. Den gick längsmed Ljusnan och genom några kohagar - och det var perfekt sommarväder så det var riktigt skönt. :)

Men allmänt så ska det vara väldigt fina leder däromkring så det är nog ingen fara för att hitta bra vägar.

Såg på kartan nu att leden upp till Helags är en skoterled, och att den tydligen heter Kungsleden (Jag som trodde den bara gick upe i Lappland). Hur är den att gå nu på sommaren? Nån som vet?
Man har ju Gore-tex kängor men ändå. Men det borde ju ha torkat upp bra i slutet på Juli.

Det kan nog bli en tung väg, men en upplevelse.

Jag har hört att man kan sova i Fältjägarstugan, stämmer det?

Hade bra!!! Kanske synes där ;)

/Mattias

[Ändrat av Mathew 2004-06-28 kl 12:58]
 
Mamma säger att man kan sova i Fältjägarstugan, men man behöver inte boka i förväg. Iofs har hon kanske inte varit där på ett tag, så jag vet inte hur det är nu. Det verkar som om det finns en stugvärd där, så det är nog ingen övergiven stuga. Har dock aldrig vari dit :/

Jag har bara varit omkring Ramundberget på vintern, men det är nog mycket fint på sommaren. Vi åkte bl a en tur i påskas där vi avslutade med att åka till Ramundberget via Ösjöstugan. Kalasväder, och omgivningen är underbar. Sen var det medvind, bra före och solsken, efter blankis högre upp på fjället :)

Jag tänkte att man kunde gå upp rakt mittemot den västligaste Ramundbergsliften, rakt upp genom skogen så man kommer upp på fjället snabbt. Sedan fortsätta över platån till Svaletjakke, där man ansluter till Kungsleden. Fast jag vet ännu inte om jag vill gå ända till Helags, eller bara ta en fisketur runt kring Mittåkläppen.
 
Storvigeln är ett måste

Storvigeln i norge är ett måste!

Åk till hamra kör upp Svansjökläppsvägen, Bilväg upp på fjället. Vacker utsikt. Bra startpunkt för fjällturen. Därifrån får du vandra utan stig mot Stor vigeln, men det är lätt vandrat! Använd karta så du vet vart du går ibörjan men snart ser du dess majestätiska topp, 1566 möh. Uppe från toppen har du en OTROLIG utsikt över norges fjällvärld, Sylarna, helags, Skars och åt andra hållet ser du hela Rogen områdets alla sjöar och plattmark och långt där borka skymtar man fjällena i Idre. Jag har vart upp på de flesta toppar i Bruksvallarna - funäsdalen - tänndalen - hamra.. Och denna är helt klart den finaste!

Jag vet inte hur lång tid det kan ta, jag sprang dit och upp på toppen, själva fjället låg då i 30-40 cm snö så det drog ner lite på tiden, men ja gsprabng t.o.r på 3 timmar.

Det är ett måste för den fjällvane!

Annars så är Anåfjällena ( 1332 möh ) fantastiska också, Ta bilvägen upp mot flatruet så går flera leder därifrån, väl uppe så har du flera mycket häftiga toppar, Alpliknande toppar och det är vidunderlig utsikt!

Lyckat till!
 
millimeter; sa:
Mamma säger att man kan sova i Fältjägarstugan, men man behöver inte boka i förväg. Iofs har hon kanske inte varit där på ett tag, så jag vet inte hur det är nu. Det verkar som om det finns en stugvärd där, så det är nog ingen övergiven stuga. Har dock aldrig vari dit :/

Jag tänkte att man kunde gå upp rakt mittemot den västligaste Ramundbergsliften, rakt upp genom skogen så man kommer upp på fjället snabbt. Sedan fortsätta över platån till Svaletjakke, där man ansluter till Kungsleden. Fast jag vet ännu inte om jag vill gå ända till Helags, eller bara ta en fisketur runt kring Mittåkläppen.

Hoppas man kan sova där så man variera tältningen lite. Speciellt om det är surväder.

Vet inte riktigt vart den västligaste liften är men menar du att gå upp på sidan om Röstvålen, som är en liten knöl mitt emellan lederna som går ihop till en led vid Svaletjakke, för att fortsätta rakt norrut mot Svaletjakke?
Om man vill ta höjdmeter i början så kan man nog ta leden som går förbi nedanför Mittåkläppen. Då kommer man högt upp ganska snabbt, och har fin utsikt lång väg framåt. Då får man gå mycket på platten däruppe vilket kan vara skönt jämfört med att bara gå uppförs en mil :)

Vi hade tänkt fiska vi med på våran tur, men de vart inge fiske bara vandring. Provade lite i Ljusnan men det blev mest en upptäcktsvandring längsmed Ljusnan.

Hur lång tid kan det ta att gå till Helags från Bruksvallarna eller Ramundberget?

/Mattias
 
2 dagar. ok, hinner man upp på Helags då också eller är det bäst att tälta nedanför för att gå upp på fjället nästa morgon och börja gå hemmåt senare? Antar att det är bäst att slå läger nedanför. Vet ni något bra läge att tälta på isåfall? Helst på vägen upp. Något bra lä-läge?

Armstark: Hade vi haft bil så hade vi kunnat åkt dit. Verkar vara fint där och in i Norge.
Sprang du upp där? Vartifrån "sprang" du isåfall? 3 timmar låter ju som nån tävling, eller började du alldeles nedanför berget?
Hur ser det ut där? Jag har ingen bra karta över Norge.

Har du varit upp på Skarsfjället? Är det svårt att ta sig upp där? verkar inte gå nån led eller nåt dit. Är det för blött att gå dit på sommaren?
Man kanske kan gå dit från Svaletjakke?!

Ge gärna lite tips osv :)

/Mattias
[Ändrat av Mathew 2004-06-28 kl 16:16]
 
Jag sprang från vägen jag skrev om ( glömt namnet nu ) den går upp en bit på fjället och man vinner 15 min ungefär istället för att börja löpa nerifrån hamra. Nä är gammal skidåkare så senaste förra sommaren var jag där och tränade och tog den turen. Från Parkeringen fram till foten av berget är det relativt platt, några små åsar man sla över bara men inge märkvärdigt, sen ska man krypa eller klättra över renstängsel vid norska gränsen och därifrån är det brant uppför till toppen och toppröset.

Det var lustigt Skarsfjället är en av få toppar jag inte vart opp på, men alltid velat! Jag tror inte det går några direkta leder dit, men närmast borde väl vara att man börjar i Ramundberget och om man har bil tror jag man kan åka ytterligare 5 km längs ljusnan till Klinken, därav gå leden upp på fjället och därifrån ta ut riktning mot Skars. Går även vandringsled (skidspår ) till klinken.

Om du får en dag över och känner för en enkel tur ta dig upp till stor skarven, fin utsikt därifrån!
 
armstark; sa:
Jag sprang från vägen jag skrev om ( glömt namnet nu ) den går upp en bit på fjället och man vinner 15 min ungefär istället för att börja löpa nerifrån hamra. Nä är gammal skidåkare så senaste förra sommaren var jag där och tränade och tog den turen. Från Parkeringen fram till foten av berget är det relativt platt, några små åsar man sla över bara men inge märkvärdigt, sen ska man krypa eller klättra över renstängsel vid norska gränsen och därifrån är det brant uppför till toppen och toppröset.

Det var lustigt Skarsfjället är en av få toppar jag inte vart opp på, men alltid velat! Jag tror inte det går några direkta leder dit, men närmast borde väl vara att man börjar i Ramundberget och om man har bil tror jag man kan åka ytterligare 5 km längs ljusnan till Klinken, därav gå leden upp på fjället och därifrån ta ut riktning mot Skars. Går även vandringsled (skidspår ) till klinken.

Om du får en dag över och känner för en enkel tur ta dig upp till stor skarven, fin utsikt därifrån!


Ok. Det verkar kul att springa på fjället. Då får man orientera lite också :)
Dem gånger man skpringer här hemma blir det ju på stigar och vägar.. Liksom ingen upplevelse alls.

Storskarven var vi upp på första dagen efter ankomst till Bruksvallarna. De blåste grymt mycket då och regn var påväg så vi gick bara upp nästan till toppen och tog några bilder och skyndade oss sedan ner igen. Fick dra på och regnkläder då vi såg att det kom ett riktigt risigt väder från norr, men när det kom var det snö som snabbt försvann. Tur det.

Men det var en fin och enkel dagstur

/Mattias
 
Mathew; sa:
Vet inte riktigt vart den västligaste liften är men menar du att gå upp på sidan om Röstvålen, som är en liten knöl mitt emellan lederna som går ihop till en led vid Svaletjakke, för att fortsätta rakt norrut mot Svaletjakke?

Jag tänkte att man går upp melan Röstvålen och Gruvvålen, det kanske är där du menar? Man slipper ta sig till Klinken (om det inte är dit man vill), utan kan gå från Ramundberget, och stigningen börjar nästan direkt. Är man pigg kan man ju kliva upp på Mittåkläppen när man ändå passerar alldeles nedanför.


Vi hade tänkt fiska vi med på våran tur, men de vart inge fiske bara vandring. Provade lite i Ljusnan men det blev mest en upptäcktsvandring längsmed Ljusnan.

Ljusnan, hoho. När jag var i Ramundberget med brorsan ett påsklov, så kom en förvirrad gammal dam fram till oss och frågade "Är detta [dvs Ljusnan] Lagan, Nissan, Ätran eller Viskan?"! I grundskolan fick man ju lära sig ramsan "Laga ni så äter vi" för att komma ihåg åarna, som ju ligger i Halland alla fyra, om jag minns rätt. :) Hoppas hon hittade hem sedan!

Skarsfjället vore intressant. Jag tjatade om en skidtur dit i påskas, men sällskapet (samtliga i mina föräldrars ålder) ville ta det lugnare. Fördelen med sommarturer är väl att vädret oftast är lite mildare och att man förhoppningsvis slipper isiga branter. Fast man kan ju inte vara säker..

mvh!
 
Jag drar upp i morgon och går upp den leden troligtvis. Går sedan av mot Skarsfjället för att sedan fortsätta mot Sylarna, sedan vet jag inte. Vädret verkar bli hyfsat med omväxlande regn och sol. Hoppas, hoppas att det kommer en liten värmebölja. :)
 
Re: Storvigeln är ett måste

armstark; sa:
Storvigeln i norge är ett måste!

Åk till hamra kör upp Svansjökläppsvägen, Bilväg upp på fjället. Vacker utsikt. Bra startpunkt för fjällturen. Därifrån får du vandra utan stig mot Stor vigeln, men det är lätt vandrat! Använd karta så du vet vart du går ibörjan men snart ser du dess majestätiska topp, 1566 möh. Uppe från toppen har du en OTROLIG utsikt över norges fjällvärld, Sylarna, helags, Skars och åt andra hållet ser du hela Rogen områdets alla sjöar och plattmark och långt där borka skymtar man fjällena i Idre. Jag har vart upp på de flesta toppar i Bruksvallarna - funäsdalen - tänndalen - hamra.. Och denna är helt klart den finaste!

Jag vet inte hur lång tid det kan ta, jag sprang dit och upp på toppen, själva fjället låg då i 30-40 cm snö så det drog ner lite på tiden, men ja gsprabng t.o.r på 3 timmar.

Det är ett måste för den fjällvane!

Annars så är Anåfjällena ( 1332 möh ) fantastiska också, Ta bilvägen upp mot flatruet så går flera leder därifrån, väl uppe så har du flera mycket häftiga toppar, Alpliknande toppar och det är vidunderlig utsikt!

Lyckat till!
T&r på 3 timmar! jösses! :)
Det går stig där också, upp till bolagen och bodtjärnen men det är svårt att hamna på den rätta då det är många renstigar som gör det knepigt. Det är "ganska" stenigt på den mittersta biten också så jag hade iallafall inte vågat springa där!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
kalalokki Jämtland-vandra och fiska. Fjällvandring 13
anders jensen Vandra och fiska i Jämtland Fjällvandring 6
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.