Gratis Taxi, och många fina leder!!!
När jag ringde till länstrafiken i Jämtland så passade jag på att fråga allt om bussar osv.
De sa då att det går buss-taxi till bruksvallarna från funäsdalen som man måste ringa och beställa hos taxi funäsdalen. Synd att den bara går en gång per dag, eller om det var två kanske. Vi fick iallafall vänta lääänge i funäsdalen. Kom fram 12. Taxin gick 16.30
När vi kom till bruksvallarna och kikade på taxametern blev vi vettskrämda. Den stod på 384kr...
Sen när vi stannade sa chaufförn: "Ja grabbar, det kostar inget, länstrafiken betalar detta."
Säkert för att det är anslutningstaxi till bussarna.
Men du: Glöm inte bort att säga när du beställer i telefon att du ska komma dit eller åka med buss för annars kanske det kostar skjortan. De måste nog veta om du bara ska åka taxi eller om du ska åka taxi till bussen.
När vi åkte taxi till funäsdalen från bruksvallarna sa han inte ens att det var gratis. Han bara sa tack o hej och åkte.
Eftersom min kompis har stuga mitt i bruksvallarna så tänkte vi utgå därifrån och gå mot Helags. Får väl se om vi tar skidspåret till Ramundberget och vidare upp mot (vinter-)leden till Helags, eller om vi tar nån annan väg. Har hört att det ska vara väldigt fint att gå leden i dalen mellan Ramundberget och Ösjökläppem, förbi Ösjösjön. Massor med vattenfall ner från bergen osv ska det vara.
Vidare därifrån till Klinken och sen mot leden till Helags.
Vi har hört att det är massor med fina och bra leder norrut från Bruksvallarna och förbi Ramundberget.
Vi tog ju "skidspåret" till Ramundberget när vi var dit och det var en väldigt fin väg. Den gick längsmed Ljusnan och genom några kohagar - och det var perfekt sommarväder så det var riktigt skönt.
Men allmänt så ska det vara väldigt fina leder däromkring så det är nog ingen fara för att hitta bra vägar.
Såg på kartan nu att leden upp till Helags är en skoterled, och att den tydligen heter Kungsleden (Jag som trodde den bara gick upe i Lappland). Hur är den att gå nu på sommaren? Nån som vet?
Man har ju Gore-tex kängor men ändå. Men det borde ju ha torkat upp bra i slutet på Juli.
Det kan nog bli en tung väg, men en upplevelse.
Jag har hört att man kan sova i Fältjägarstugan, stämmer det?
Hade bra!!! Kanske synes där
/Mattias
[Ändrat av Mathew 2004-06-28 kl 12:58]