Vandra o fiska omkring Bruksvallarna?

Ska åka dit till veckan och kommer att bo i bruksvallarna. Kommer att ta med tält till längre vandringar.

Finns det något bra ställe att fiska i däromkring? går det bra att flugfiska där?

Någon som kan rekommendera någon bra vandringstur? Kanske upp på Ånnfjället?

förresten, hur högt är ramundberget?

Tack på förhand!

/Mattias
 
Ljusnetjärn

Testa Ljusnetjärn norr om Gröndalen. Öring och Röding. Lättast att gå från Ramundberget.

Det finns annars ett gäng bra vatten öster om Vallarfjället. Flugfiske är ett måste. Gillar man strömmande vatten flyter ju Ljusnan förbi åxå.
[Ändrat av brink 2004-06-09 kl 20:21]
 
Hej!

Jag har varit och fiskat runt omkring där på kölen. Måste bara säga att det kan vara väldigt bra fiske där!! Finns många små sjöar och små bäckar mellan pölarna och har du tur kan du få oväntat bra fiske (speciellt öring). Jag har aldrig sett så många fina öringar på så litet område (och jag har sett en del..hehe). :)
 
Det går också att gå västerut från Walles mot Skenören och trakterna runtomkring där.
En tur upp på Mittåkläppen är väl aldrig fel, fisket i Mittådalen är också bra.


/BAX
 
Tack för svaren! Låter bra det där, men fortsätt gärna skriv ni som vet nåt!!


Men hur är det med fiskerätt, dvs kort och sånt? får man fiska överallt eller måste man ha kort.
Ljusnan tex som går rakt igenom Bruksvallarna, är det bra fiske där och behövs det fiskekort där?

Mvh Mattias
 
Mathew; sa:
Men hur är det med fiskerätt, dvs kort och sånt? får man fiska överallt eller måste man ha kort.

Generellt sett är det endast kusten och de fem största insjöarna som har fritt fiske (med handredskap), överallt annars får du utgå från att du måste skaffa fiskekort.
I fjälltrakterna brukar korten betinga hemula priser, om det rör sig om vatten med naturliga bestånd, dyrt och tråkigt put-and-take-fiske kan förekomma även där ;(.
 
Fiskekort

Mathew; sa:
Men hur är det med fiskerätt, dvs kort och sånt? får man fiska överallt eller måste man ha kort.
Ljusnan tex som går rakt igenom Bruksvallarna, är det bra fiske där och behövs det fiskekort där?

Området inkl Ljusnan tillhör Bruksvallarnas fiskevårdsförening och har eget fiskekort. Kortet säljs lite varstans i området.

Fisket i Ljusnan kan vara väldigt bra beroende på vatten, vind och din skicklighet såklart:)
 
Det skall tydligen vara extremt lågt vattenstånd så det kan nog bli svårt med flugfisket i åarna.

Jag skall dit om några veckor så skriv gärna hur det var. Jag tänkte gå upp på fjället mot Helags dock.
 
crazy; sa:
Det skall tydligen vara extremt lågt vattenstånd så det kan nog bli svårt med flugfisket i åarna.

Jag skall dit om några veckor så skriv gärna hur det var. Jag tänkte gå upp på fjället mot Helags dock.

Jajamensan det ska jag göra. Vi ska ta några toppar omkring lite här och var. Mittåkläppen, Ånnfjället mm. och lite annat.
Åker imorgon bitti.

Jag skriver lite här om hur det var när jag kommit tillbaka.

Höres!

/Mattias
 
Jomen då var man hemma då. Kan väl börja att säga att det var grymt bra med bussar, tåg osv. 199kr tåg till Ö-sund, 85kr buss till Funäsdalen och gratis taxi från funäsdalen till bruksvallarna.

Vi bodde i stuga så då det regnade kunde man ta det lungt, och det regnade ju en hel del...

Tog en tur upp på Kariknallen och Stor-Skarven dagen efter ankomst. Blåste rätt mycket o kom lite snö däruppe men annars var det skitbra väder.
Tog de lungt en dag i regnet och gick sedan till ramundberget och upp till gruvorna. Hittade facklor som vi tände så det var rätt skoj att springa omkring och "utforska" gruvorna. fast man kunde bara gå in i en av dem.
Efter att nästan ha klivit på ett ripbo, (som vi knappast såg, och ripan flög iväg och skrämde skiten ur oss och en liten liten ripunge sprang iväg framför oss) och sett en rengjord så slog vi upp tält däruppe vid Gruvvålen (toppen av berget med gruvorna, nedanför Mittåkläppen) och käkade oså. På natten hörde man en hel del renar som sprang förbi så inte som man som en stock inte. :)

Packade ihop tältet och började gå mot Mittåkläppen. tänkte först gå rakt mot berget men följde istället leden, som blev en ganska bra omväg. Vi stannade och kollade på kartan och plötsligt hör vi något bredvid oss. Då kom en rengjord på 20-30 renar nyfiket gåendes ca 15-20m bredvid oss, snabbt upp med kameran.
Gick igenom en fd sameby och upp mot kläppen. Käkade och lämnade sedan ryggsäckarna och klättrade upp på toppen, den branta vägen. när vi kom upp började det snöa så sikten var inte så bra men ganska snabbt blev det klart och vi såg Skars-fjället, Helags, Sylarna och toppar i Norge. Gick ner en enklare väg och började gå längs grusvägen mot bruksvallarna.
Den här dagen var riktigt skön, det var nästan helt vindstilla på fjället och inge regn, förutom lite småstänk när vi käkade nedanför kläppen.
Passerade några som fiskade i Messmörtjärn som hade fått några stycken, men vad vet jag inte.

Kom hem vid 20-tiden, rätt trötta.
Regnade kommande dagar och vi åkte hem. Vi fiskade förresten en kväll i Ljusnan men fick inget. Var ganska grunt och svårfiskat där.

Det var ganska stora snöfläckar kvar på fjället och ganska blött på vissa ställen. Men jag trodde det skulle vara mycket blötare. Har man kängor så märks det inte.
Det var inge folk alls, nästan, såg totalt 3 par fjällvandrare och några samer så det var hur lungt som helst. Lika många mygg som fjällvandrare också, såg knappt en enda mygga. Så det var riktigt skönt


Ska kanske upp i slutet på Juli igen. Hur är det då? fisket? värmen?
vad har ni att säga?
Vi kanske tar Ånnfjället då också, det var en bra bit dit, dessutom inte den finaste vägen dit.

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
kalalokki Jämtland-vandra och fiska. Fjällvandring 13
anders jensen Vandra och fiska i Jämtland Fjällvandring 6
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.