vandra med stavar

Stavar i Alperna

Jag var och vandrade i franska Alperna en vecka i juni. Där träffade vi på två grupper som gick veckovandringar med "accompanateur" (guide under utbildning?). Dom gick långa pass om 7 till 9 timmar om dan och samtliga använde stavar. De var definitivt inte några fjollor.

I Alperna är det generellt brantare och knöligare (blockterräng, skravel) än på Kungsleden. Man går oftare uppför eller nerför än på plan mark. Däremot behöver man ju aldrig vada.

Vi hade med oss ett par stavar på två personer och använde dem när det var långa nerförslöpor och (ibland) när vi gick på snöfält.

Möjligen har användningen av stavarna med gångarten att göra. Om man går med lätt packning och relativt snabbt är det bekvämt med stavar, om man lunkar med stor packning spelar det kanske mindre roll.

I år blir det premiär för mina stavar. Själv tyckte jag länge att det såg konstigt ut med stavvandrarna, men efter en fjälltur med mycket sten och kuperat land så började mitt högerknä värka, och har så gjort sedan dess. Insåg att jag nog får krypa till korset för att skona mina veka knän (har alltid haft lite problem med dem) och handla stavar, och så blev det. Efter testgång i mörker och utklädd till gubbe 50+ har jag fattat tycke för mina diskret blåsilvriga fartmonster. Får man bara in rytmen så blir rörelsen väldigt naturlig (jag åker en hel den skidor vintertid), och om det är halt/stenigt kan de nog behövas som stöd. Kräver dock viss anpassning av tekniken för att kunna gå med ryggsäck, så man inte lyfter axlarna och på så sätt ryggsäckens vikt vid varje stavtag (precis som vid turskidåkning med ryggsäck).
Men, på kungsleden kommer jag inte att gå med dem, annat än den korta sträckan mellan stigen från Pårte sameviste och Kvikkjokk. Ett annat år kanske, särskilt i Kebnefjällen som ju ofta är ett enda stenskravel.

Ska man bara vandra i lätt terräng (typ Kungsleden) kan jag förstå att man ifrågasätter stavanvändandet eftersom de stora fördelarna kommer vid svår och brant terräng. Enda fördelen på flatmark är att om man vet hur man går "stavgång" så kan man hålla högre hastighet än normalt. Gillar man att vandra på högre höjd och ta ett par toppbestigningar varje dag så är stavar oumbärliga. Var själv skeptisk till stavar tills jag testade själv, att stavar är för fjollor är således HELT fel...

crazy; sa:
Stavar är för fjollor. Punkt.

På kungsleden kan man väl diskutera om stavar behövs eller ej men i tuffare terräng gör de susen.
Jag provade stavar för första gången för några år sen och de har varit med på alla turer sen dess.
Stavar hjälper både uppför och nedför, för att inte tala om då man skall vada över vattendrag. Även på glacier som komplement till yxa funkar stavarna bra.
Men det är väl bara fjollor som vill vada säkrare;-)

PS. Det blir kanske tuffare om man säger Nordic walking ;-)

Om man har en skada under uppbyggnad tex. fot/vad, så är stavar väldigt bra att använda, man avlastar helt klart. Men det kan ta ett tag att lära sig få in det rätta drivet/flytet.
Jag har själv tränat en del med med lätt rygga i kuperad terräng..känns väldigt naturligt och skonsamt.

Hur det fungerar med en tung ryggsäck har jag aldrig testat. Definitivt läge att testa innan man sticker på fjällvandring. Om man inte är van att gå med stavar, kan dom nog kännas aningen ivägen.

1 eller 2

MAJJEN; sa:
Peifen; sa:
Stavar hjälper både uppför och nedför, för att inte tala om då man skall vada över vattendrag.

Om vaden ser ut så här - och det gör de ju ibland - är stavar alldeles för veka.

Intressant.

Vad baserar du uttalandet på?

Två korta stavar borde ge bättre balanshjälp än en längre.

Har någon gjort jämförande tester?

En lång stav utsätts för större belastning via hävstångseffekten.

Man skall vada mot strömmen och en fördel med en lång stav kan vara att den kan leta bra fotplaceringar lättare än ett par korta stavar?

Thure

Staven/stavarna måste tåla att man lutar sig med hela sin vikt+packningens mot dem utan att svikta. Det har inte de "skid"stavar gjort som jag provat.

HåkanF

Stavar

Det finns säkert gånger då en lång stav är bättre än 2 korta. Men då brukar man ju kunna hitta en sådan på plats. Vad jag menade var att stavarna är ett bra "universal" verktyg som är värd sin vikt i min utrustning.

Re: 1 eller 2

thureb; sa:
En lång stav utsätts för större belastning via hävstångseffekten.

Man skall vada mot strömmen och en fördel med en lång stav kan vara att den kan leta bra fotplaceringar lättare än ett par korta stavar?

Thure

Staven utsätts till största delen för axiell belastning.

Med en lång stav har du händerna ovanför vattnet. Det räcker att man börjar frysa om fötter/ben efter ett tag.

Med en lång stav kan du _luta_ dig emot staven under vadningen.

Hittils har jag inte plumsat, ta i trä(-stav). Ett och annat vad borde inte gjorts, i ärlighetens namn. Sannolikheten för plums ökar väl, antar jag. :) Om någon får syn på en skäggig typ med EN, lång vandringsstav komma studsandes nerför nån bäck så vet ni....

Peter P.

MAJJEN; sa:
Staven/stavarna måste tåla att man lutar sig med hela sin vikt+packningens mot dem utan att svikta. Det har inte de "skid"stavar gjort som jag provat.

HåkanF

Vad menar du med svikta? Lite svaj dämpar och är ingen nackdel. Men stavarna skall inte knäckas vid normalbelastning. Din beskrivning ovan verkar mer känslomässig än baserad på haverierfarenhet.

Thure

thureb; sa:
Din beskrivning ovan verkar mer känslomässig än baserad på haverierfarenhet.
Thure

Jag sätter mig inte i en situation där risken för haveri föreligger. Jag har aldrig varit med om "skid"stavbrott i strida jokkar eftersom jag inte använder dem i sådana situationer. Däremot har jag befunnit mig i situationer där där jag tror att skidstavar inte skulle ha räckt till. Det räcker för mig.

Någon här ovanför skrev att om man behöver en längre stav så hittar man väl en. Nix - inte i Sarek i varje fall.

HåkanF

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sjom Vandra med stavar? Fjällvandring 20
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg