Vandra med militärtält?

Därav D-ringar på utsidan. Snören var man tvungen att spänna i topptallriken för att hålla maskeringen uppe i luften. Skönt man slipper dylikt numera.

Linor till 12an eller 20 tältet

Ja, du kan använda linor till att förstärka "spänsten" i tältet.
Du behöver det inte, men det är trevligare om det är spänt.

Uppsättning av tälten:
Om du inte har den speciella kättingen för utsättning av tältspiken så får du helt enkelt bre ut tältet och spika, men glöm inte att kaminen ska in.
Du kan sätta ihop kaminröret utanför för att sedan gå in i tältet och föra upp det genom tälttallriken som är fäst uppe i taket.
Därefter tar du stolparna. Kom ihåg att de två längre ska sitta vid ingången.
Hm...Få se
Just det, kaminen tänder du så klart utanför och när du fått snurr på elden så springer du in i tältet med den.
Nu förutsätter jag att du använder den V-formade spisen
20070420-220834%2C%20FUSA%2C%20Ekstr%C3%B6m%20mfl%20s%C3%A4tter%20upp%20t%C3%A4lt%2020.jpg

Vad kan jag tipsa om mer??
En sk eldstadspegränsning vid kaminen är bra att ha. Kaminen blir som sagt varm.
Torkställningen är lite krånglig.
....
IMG_2578.JPG

Ja lycka till...
// Fjällguiden

kalas!! tack som f´n! då är det bara pinnarna jag saknar, men det borde man ju kunna köpa ett gäng kvast /redskapsskaft för en billig penning.

roligt! har just inventerat och kommit fram till att familjens samlade tältkapacitet sväljer 32personer :)

Stor familj, eller släkt...:)eller har du blandat tältvolym med personer, det går inte riktigt. FMs mått är alltid kubikmeter.

i förhållande till den samlade mängden tält-sovplatser är släkten förvånansvärt liten. jag skulle nog med lätthet kunna trycka in dom i fem personers wigwam tältet, så kan jag fritt husera i dom övriga... :)

eller så kanske man kan bjuda upp sjöobservatören ;)

Du har väl nån typ av tallrik som läggs runt skorstenens topp och i denna sitter väl krokar som krokas fast i tältduken, på kyrkan hade vi ett tält som jag tror fungerade på det sättet.

Runt om är det väl som en "tepee" (?) d.v.s. stolpar som töjer ut duken så skrostenen hamnar i centrum av tältet på insidan.

Du har väl nån typ av tallrik som läggs runt skorstenens topp och i denna sitter väl krokar som krokas fast i tältduken, på kyrkan hade vi ett tält som jag tror fungerade på det sättet.

Runt om är det väl som en "tepee" (?) d.v.s. stolpar som töjer ut duken så skrostenen hamnar i centrum av tältet på insidan.

Tämligen fel, tältduken spänns fast i en zicka på tälttallriken med hjälp av ett spännband a la skidbinning. Krokarna upptill är till för maskeringsnät och snören.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg