Vandra med militärtält?

Själv skulle jag av många skäl välja en kåta, höjden och elden samt vikten avgör fördelarna.
Tält 12 och 20 avser kubikmeter vilket ger kvm underlag för halm, vatten och ved distributionen.
Tält 20 ca 16 sovplatser.

Kul och social idé, tycker jag! Ett "delbart" stortält låter som om det kunde finnas på marknaden, eller?

Militärens tält är som redan nämnts, jobbiga av flera skäl. Det kanske kan vara intressant att diskutera varför, och se vad som går att plocka bort (istället för att slentriansåga kul idéer). Dels är tältduken gjord av ett tungt material (säckväv, typ), fjärran från dagens tunna och lätta material. Exakt varför vet jag inte, men det har antagligen att göra med kostnader och ålder; eventuellt ska tältet också ge visst skydd mot kemiska stridsmedel. Dessutom verkar tältet vara utformat för att funka även under mycket kalla förhållanden. Det innebär att det finns dubbla kjolar etc som håller inne värmen, samt att det byggs runt en kamin. Vidare ska förläggningen vara "fältmässig", tältet har ljus-sluss och annat som ska minska röjande ljus. Allt detta har bidragit till att tältet är mest lämpat för att frakta med trossbil.

Om man skippar sådant som ljusdisciplin, kemskydd (?) och extrema temperaturer kan man nog få motsvarande volym i något som går att bära på ryggen. Fast då kanske man lika gärna kan göra något helt nytt.

Militärtält och vanliga tält

Trevligt med bra uppslutning, ganska positiva kommentarer men ändå inte.

Visst då man tänker efter, militärtält är tungt, vet att det fraktades ett komplett sätt från övik till kramfors i en Sharan, nu fick plocka bort nått säte eller 2 i mitten raden och ett längst bak för att hela lådan skulle få plats.

Men om man vänder på steken, man gör ett eget tält, inpregnerar det med nån typ av impegnering så det står mot vätan, kanske det kan bli bra mycket lättare en dagens gamla militärtält, eller så gör man som alla andra, köper ett tält med flera sovkammare, men säkert billigare köpa lite duk och sy själv.

Militärtält hittar man enkelt på Blocket -22 annonser, några få tusenlappar och uppåt, kanske man skulle köpt ett.....

Eller så köper man ett grönställ, en valp och ett rejält gammalt 20manna och bosätter sig ute i skogen :)

Som jag minns militärens tält var de en plåga att bära över huvud taget. Förutom vikten var ju volymen på allt enorm. Dessutom är de väll ganska dyra.

Är inte en friluftskåta ett bättre alternativ. De verkar ju ha en realistisk vikt att kånka på. Typ Tentipi (moskelkåtan) eller dyl.

Det vanliga militärtältet, A.K.A "tält 12" är något jävulskt tungt och otympligt. Tar plats plats och plats och väger som ett regemente. Tanken är ju inte att man ska bära dem i första hand, endast från fordonet till tältplatsen. De har ju konstruerats för militären att i första hand transporteras praktiskt i något typ av fordon/fartyg. Skulle jag konka omkring på ett tält av denna typ skulle jag i stället satsa på en kåta. Även om man delar upp tältet och hjälps åt att bära vissa delar blir det problem eftersom duken inte går att dela, och det är den som är så tung.

som jag ser det är för och nackdelar med tält 12, ut civil synvinkel:

+ många får plats i samma tält, trevligt
+ kamin är skönt för att torka saker, och för att hålla värmen på vintern
+ bra höjd i tältet

- tungt!!
- väldigt mörkt i tältet, även dagtid

vi vill alltså ha ett liknande tält i ljusare, lättare duk.
då börjar det plötsligt likna dom kåtor dom finns...

på mindre kåtor med lättare duk är inte den sammanhängande dukens vikt något stort problem för en person. Och på vissa större kåtor med tjockare duk, är duken uppdelad i flera bitar (tentipi).

klart man kan sy ett tält/kåta/vindskydd själv. ska man ha det i såpass "tunn" duk att man har en chans att orka bära den, så går den att sy med en helt vanlig symaskin också.
kolla tex www.esvo-tenten.nl www.extremtextil.de shelby.fi mfl, om man vill ha en uppfattning om vad det kan kosta, beroende på vad man vill ha för mtrl.

Tentipis största lättviktskåta har plats för 15 sovande och väger 20 kilo med stång. Alltså mindre än ett kilo per skalle och så pass lite att man orkar bära den på ryggen. Låter man någon annan ta stången så blir vikten riktigt rimlig.

Om man skulle börja göra ett flerbitarstält skulle jag nog snegla på militärens hederliga knäppetält. De går ju att knäppa ihop i allehanda formationer efter behov och kan även användas som enmanstält. Med en lättare väv än försvarets galon skulle det kunna bli nåt.

Knäppetält verkar i teorin väldigt bra men ponchon måste av i ösregnet för att knäppa ihop tältet och saknar ni en gubbe i gänget blir det läck eller i varje fall drag.
Eftersom jag har varit med om försök med tunnare knäppetältsvävar upplevde vi att de hade den den lilla nackdelen att de gick sönder emellanåt, obra så att säga.
Men om pungen är stor och djup, sy dem i spectre, nogsam montering av knappar och knapphål blir inte enkel men å andra sidan inte billig heller. Men visst skulle delarna kunna göras lättare än kilot styck.
Många saker är bra om de har flera användningsområden, men regnskydd och förläggning bör nog hållas för sina huvudändamål främst.

jag har faktiskt gjort ett enmansvindskydd i tältväv, som till formen är kopierat från knäppetältet. har för mig att det väger drygt 200g eller så... men då är det ju inga "knappar" på det.
Nä, jag tror mer på en kåta. Vill man kan man nog göra duken delbar, då skarvarna kan slutta brant rakt ner.

Cirkustält

Då jag jobbat en del på nöjesetablisemang i min ungdom så är en lösning på delbart att kopiera tält 12-20 och ha taket för sig och väggarna, "kjolen", för sig och "sy" ihop dom med tunn lina och öljetter. Så är försvarets förråds och mekartält konstruerade, fiffigt och funkis. Naturligtvis skippar man att sy det i gamla bom-poly-väven och tar en lättviktsväv istället och jag gissar att ett sånt tält går att delvis stuva ner inuti kaminen i en gummerad vävsäck.

*Mot symaskinerna MARSCH!*

Blocket då?

Ser att jag inte besvarat en av mina gamla trådar.....

ÖB säljer inte "gröna tält" numer?

Sånt hittar man väl på Blocket eller kanske på Tradera, men tänker man efter så kanske man köper ett rejält tält på en friluftsbutik, lägger man ut ett 4siffrigt belopp så får man väl troligtvis ett vattenavvisande tält med gott om plats, 2-4.000 kommer man väl långt på?

De tält jag köpt är Rusta-tält för typ 2-400, köpte ett och använde det ett tag, sen köpte jag ett ännu mindre och använde det några gånger, har väl haft det första i minst 10 år, använt kanske 1 gång per år, tyvärr inte mer......

Sen dessa militärtält, dom gör sig nog bättre där hemma på gården eller om man åker till nån fiske plats där man har 30 m till bilen, men inte är det nått man tar med på vandring inte, det har ni nog rätt i.

Men vem vet, en dag kanske man konstruerar sitt eget tält, kan ju vara kul att testa iallafall......

är det nån som har någon vettig länk eller bild på alla tillbehör som behövs för att slå upp 12/20-manna tälten.

eller kan förklara i text

tältspik förankrar man med i marken. kamin + skorsten håller upp mitten, men sen är det bara att trä i pinnarna ut efter kanterna invändigt i tältet och sätta dom i resp "skål"? för visst är det väl som skålar som pinnarna står i ?

vad har jag missat? måste man ha linor på utsidan?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg