Vandra med Icebugs?

Hej!

Ska ut och vandra drygt en vecka i fjällen i mitten av juni. Vill höra lite åsikter om det går att vandra med ett par Icebugs. Har surfat runt mycket på forumet men inte hittat något bra svar. Hittade tråden "kängor - behövs dom?", men den var så pass gammal så dessa skorna nämdes aldrig. Icebug Gryllo BUGrip® verkar passa bäst.

Så här står det om skorna:

Specifikationer
Överdel: ProtecPU/Textil med vattenavvisande behandling.
Foder: Snabbtorkande mesh.
Mellansula: Lätt EVA med stabilisator i TPU.
Yttersula: Gummi med 16 karbidstålsförstärkta dubbar.

Egenskaper:
- BUGrip®-teknologi i sulan.
- Mycket slitstark, ickeabsorberande material.
- Penetrationsskyddande lager inuti mellansulan.
- Tunn plösbälg håller skräp borta.
- Vattenavstötande.
- Stötdämpande Squish vid hälen.
- Förstärkt tåskydd.

Vikt: 470 gram per sko i storlek 42.

Skulle helst slippa köpa ett par kängor då jag löper mycket oftare än jag vandrar. Ifall man hamnar i lite blötare och sumpigare mark, klarar man sig då? Komplettera med dammasker? Finns det Vringel/Stukningsrisk?

Varför vill du ha dubbar?
Trodde inte den hade dubbar. Gripmastern låter bättre

Vänligen använd sökfunktionen innan du ställer frågan. Det finns redan diskussioner om Icebug fast en av dem handlar om den nya modellen i år, Gripmaster.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48834

Ledsen :/.. yrade runt mig bland trådarna, fick för mig att den där tråden var gammal. Admin får gärna ta bort tråden...

Ledsen :/.. yrade runt mig bland trådarna, fick för mig att den där tråden var gammal. Admin får gärna ta bort tråden...

Bry dig inte i griniga "sök före du postar"-kommentarer; de slipper man aldrig undan.

Icebug verkar vara ypperliga för vandring. Jag ämnar själv satsa på ett par för sommarens övningar. Då det gäller modellfloran har jag inte satt mig in i de enskilda typerna än, men även jag har fastnat för BUGrip då jag kollat hemsidan. Det är emellertid inte så lätt att orientera sig mellan modellerna.

Finns det någon som har en åsikt om vilken modell som är bäst för fjällvandring (med allt vad det innebär av grepp och slitage)? I sådana fall får ni gärna delge mig dessa erfarenheter här.

Hej!

Skulle helst slippa köpa ett par kängor då jag löper mycket oftare än jag vandrar. Ifall man hamnar i lite blötare och sumpigare mark, klarar man sig då? Komplettera med dammasker? Finns det Vringel/Stukningsrisk?

Då det gäller dina allmänna frågor kan jag besvara några av dem. Jag övergick till att vandra med löparskor förra säsongen och det gav endast positiva erfarenheter. (Jag använde ett par Salomon XA 3D Pro då. De var dock alltför vadderade och jag funderar därför att renodla med ett par strippade Icebugs i år.)

- Väta och blöt terräng är inga problem. Vandringsakiviteten håller foten varm och med en tunn socka samt vattenavstötande skomaterial rinner det mesta av fukten av och skon torkar snabbt. Jag kompletterade emellertid med en Sealskinz-socka (vattentät) i fall det skulle bli för kallt i luften och kylefffekten på en blöt fot därmed alltför stor. Den enda gången jag nödgades använda den var under en midsommarvandring över ett kilometer-långt snöfält (som jag sjönk ner i stup i ett).

- Då det gäller damasker kan det vara en idé i fall skon inte sluter tätt kring vristen. Min kompis som använde ett par Puma Trailfox besvärades av småsten som ständigt sökte sig ned i skon. Detta resulterade även i ett ganska otrevligt skavsår. Men hittar du en sko som håller sig någorlunda formad runt vristen, så ska det inte vara något problem.

- Vricknings- och stukningsrisken är inte större än i ett par kängor. Vill man ha stabilitet i vristen då man vandrar är det slalompjäxor det enda som fungerar effektivt (detta har jag stulit från Jörgen Johanssons bok Vandra fjäderltt (rekommenderas)). Förlängda delar ovanför vristen (som på en känga) har endast en stövelfunktion (skyddar mot väta).

Senast ändrad:
- Vricknings- och stukningsrisken är inte större än i ett par kängor. Vill man ha stabilitet i vristen då man vandrar är det slalompjäxor det enda som fungerar effektivt (detta har jag stulit från Jörgen Johanssons bok Vandra fjäderltt (rekommenderas)). Förlängda delar ovanför vristen (som på en känga) har endast en stövelfunktion (skyddar mot väta).

Hur kan man veta att risken inte är större än i kängor? Allvarligt, har det gjorts tester? Jag lutar snarare åt att risken visst är större i trailskor, men inte så mycket större som man kan tro. Kängor utmålas ofta som helt meningslösa eftersom trailskor är lika bra på allt men lättare. Så är det nog inte.

Det är inte heller alltid fel med det rena skyddet för t ex fotknölar som kängor ger.

Men framför allt så har de flesta kängor betydligt styvare sula än de flesta trailskor, och sulans styvhet är antagligen viktigare än vriststödet. Det sparar mycket belastning på småben i foten. Så ska man vandra i mindre, lättare skor så är det nog klokt att inte ta de med mjukast sula.

Gripmaster-modellen är ny i år hos Icebug och är utan dubbar. Jag har köpt dem och de är tänkta för att använda till vandring. Jag har inte hunnit börja använda dem, jag väntar på att det ska bli lite torrare i skogen så jag kan prova med med packning i ryggen.

En annan bra tråd men den behandlar Salomon XA Pro 3D:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45943

- Väta och blöt terräng är inga problem. Vandringsakiviteten håller foten varm och med en tunn socka samt vattenavstötande skomaterial rinner det mesta av fukten av och skon torkar snabbt. Jag kompletterade emellertid med en Sealskinz-socka (vattentät) i fall det skulle bli för kallt i luften och kylefffekten på en blöt fot därmed alltför stor. Den enda gången jag nödgades använda den var under en midsommarvandring över ett kilometer-långt snöfält (som jag sjönk ner i stup i ett).

Jag läste igen tråden om Salomon som jag frågade om i höstas. Har funderat hur det ska gå till när Gripmaster-skorna blir blöta och hur jag ska hantera....Hrm... .Goretex-strumpor måste jag nog skaffa. Blir det inte plaskandet i skorna när man går?

Hur kan man veta att risken inte är större än i kängor? Allvarligt, har det gjorts tester? Jag lutar snarare åt att risken visst är större i trailskor, men inte så mycket större som man kan tro. Kängor utmålas ofta som helt meningslösa eftersom trailskor är lika bra på allt men lättare. Så är det nog inte.

Det är inte heller alltid fel med det rena skyddet för t ex fotknölar som kängor ger.

Men framför allt så har de flesta kängor betydligt styvare sula än de flesta trailskor, och sulans styvhet är antagligen viktigare än vriststödet. Det sparar mycket belastning på småben i foten. Så ska man vandra i mindre, lättare skor så är det nog klokt att inte ta de med mjukast sula.

Hmm... du har rätt millimeter, jag uttryckte mig något tvärsäkert. Min källa är Vandra fjäderlätt och jag upprepar argumenten ur minnet, så jag vill gärna mildra min utsaga. Jag skulle snarare säga att skillnaden i vrickningsrisk är mindre än vad de flesta tror och inväntar rapporter om forskning innan jag uttalar mig mer kategoriskt.

Det som däremot är intressant då man diskuterar löparsko vs. känga, med andra än påläst utsidan-folk, är hur fast den vanlige svensken är i föreställningen om att fjällvandring inte är möjligt utan känga, och den minskade vrickningsrisken framställs ofta som kängans avgörande fördel. Med tanke på hur de flesta kängorna är konstruerade (dvs. de är långt från slalompjäxans stabilitet) har de flesta mycket höga tankar om vandringskängans välsignelser.

Då det gäller vridstyvhet har jag funderat en del på sistone. Vore inte det mest naturliga att ha en så nära barfotagång som möjligt? Skapar inte vridstyva sulor ett onaturligt steg som snarare skapar problem än löser dem? Jag vet inte hur relevant detta resonemang är, men rent spontant känns det inte helt ointressant.

Senast ändrad:
Jag läste igen tråden om Salomon som jag frågade om i höstas. Har funderat hur det ska gå till när Gripmaster-skorna blir blöta och hur jag ska hantera....Hrm... .Goretex-strumpor måste jag nog skaffa. Blir det inte plaskandet i skorna när man går?

Plaskande i skon då man går med Sealskinz? Nej, det har jag inte upplevt. Sockan är vattentät och i övrigt stannar inte mer vatten kvar i skon än då man vandrar med en tunn strumpa.

Det tillkommer alltid nya människor, jag har varit borta länge, som gärna vill att något ämne tas om igen för jag har tittat på icebugs men har väl inte riktigt fattat dubbfunktionen, särskilt som de säger använd inte inomhus. Och som sagt, sök före... de finns överallt.

Men varför ska jag ta icebugs gripmaster före t ex meindls lätta vandringsdojja?

http://addnature.se/product.asp?dept_id=0&pf_id=MEINDLXOSPORTLADY_S07

Jag bara undrar, försöker inte vara ironisk eller nåt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg