Vandra marathon på en dag i terräng!?

Bra jobbat! Har alltid varit lite avundsjuk på de som orkar gå långt. På mig brukar tånaglar och annat lossna redan vid dryga två mil. Kan ha med packningen att göra då jag sällan burit under 30kg...
 
Finns det olika modeller på Ultran, den som är på deras hemsida har tårna högre än hälen ser det ut som?
time-thumb.php

Men som förväntat ganska ont trots extra sula alltså, lite som de flesta väntat sig här inne alltså. Trailskor nästa gång då? ;-)

Väldigt intressanta skor!
Men hur många mil håller dom för?
 
Tråden fick liv igen!

Vi hade väldigt lätt packning, dock började jag med 3 liter vatten. Så totalt låg vikten nog på 6 kilo.

Skorna har ingen extrem livslängd men är å andra sidan ganska billiga. Än så länge har de hållt ett halvår och jag är säker på att de håller lika länge till. Efter ett år har skotillverkarna lärt oss att vi ska byta skor för att de ska tjäna mer pengar, nä föresten det är ju för att dämpningen slits ut!! På minimalistiska skor funkar inte detta argument utan det är bara att använda dem till de är genomslita i sulan.

"Bra jobbat! Har alltid varit lite avundsjuk på de som orkar gå långt. På mig brukar tånaglar och annat lossna redan vid dryga två mil. Kan ha med packningen att göra då jag sällan burit under 30kg..."

Tack! Testa med lätt packning och lätta skor så går det iallafall bättre samt att det blir roligare. Jag har också släpat tungpackning i min gamla Karrimor 100liters-säck men det var egentligen inte så kul.

Jag kan rekomendera vem som helst att testa, det blir ett trevligt endagsäventyr för oss som inte bestiger nån bergstopp i Himalaya eller har veckor att lägga på friluftsliv. Börja med kortare sträcka om du inte gått eller sprungit tidigare. Så länge du utmanar dina egna gränser så kvittar det om det är 1 mil eller 10 du siktar in dig på.

Ha det gott
 
Jag kan rekomendera vem som helst att testa, det blir ett trevligt endagsäventyr för oss som inte bestiger nån bergstopp i Himalaya eller har veckor att lägga på friluftsliv. Börja med kortare sträcka om du inte gått eller sprungit tidigare. Så länge du utmanar dina egna gränser så kvittar det om det är 1 mil eller 10 du siktar in dig på.

Kan bara hålla med, det är kul att utmana sig i långa sträckor. Själv tar jag promenader som är sisådär 3,6 mil ibland. Gått FC 4 ggr var av 3 med bara ett längre stopp för några timmars sömn = 2 vandringar på 5,5 mil vardera på 2 dagar (men då med ca 11 kg på ryggen). Sen har jag gått 2 st Lapland Ultra 10 mil (ca 2 kg på ryggen), då går man i ett sträck. Det är kul att utmana sig, se vad man orkar med. När jag gick Högakustenleden blev det 13 mil på 4 dagar. Samtliga i antingen Salomon Speedcross 2 eller XA Pro 3D Ultra så inga tunga kängor här inte.
 
Vi hade väldigt lätt packning, dock började jag med 3 liter vatten. Så totalt låg vikten nog på 6 kilo.

Skorna har ingen extrem livslängd men är å andra sidan ganska billiga. Än så länge har de hållt ett halvår och jag är säker på att de håller lika länge till. Efter ett år har skotillverkarna lärt oss att vi ska byta skor för att de ska tjäna mer pengar, nä föresten det är ju för att dämpningen slits ut!! På minimalistiska skor funkar inte detta argument utan det är bara att använda dem till de är genomslita i sulan.

"Bra jobbat! Har alltid varit lite avundsjuk på de som orkar gå långt. På mig brukar tånaglar och annat lossna redan vid dryga två mil. Kan ha med packningen att göra då jag sällan burit under 30kg..."

Tack! Testa med lätt packning och lätta skor så går det iallafall bättre samt att det blir roligare. Jag har också släpat tungpackning i min gamla Karrimor 100liters-säck men det var egentligen inte så kul.

Jag kan rekomendera vem som helst att testa, det blir ett trevligt endagsäventyr för oss som inte bestiger nån bergstopp i Himalaya eller har veckor att lägga på friluftsliv. Börja med kortare sträcka om du inte gått eller sprungit tidigare. Så länge du utmanar dina egna gränser så kvittar det om det är 1 mil eller 10 du siktar in dig på.

Ha det gott

Om dom håller en säsong med normal använding så är det ju bra till det priset.
Hmm, lite sugen på att testa blev jag nu.......
Undrar hur dom fungerar på vandringar i fjäll och skog?
Måste testa!
 
Om dom håller en säsong med normal använding så är det ju bra till det priset.
Hmm, lite sugen på att testa blev jag nu.......
Undrar hur dom fungerar på vandringar i fjäll och skog?
Måste testa!

Lite fler kommentarer ang Ultra'

De har innerskor som jag inte använder. Istället använder jag allt från tunna strumpor till tjocka sealskinz (typ goretex). (Jag valde storlek för att de skulle passa med innersko) Det gör inte så mkt att de är för stora med tunna strumpor, de är så mjuka så det blir aldrig skav.

De absorberar noll vatten. Senast vi sov ute i 2-3 gradigt regnväder sa blev min vandringskompis nästan arg på mig för att jag lämnat skorna ute i regnet (jag hade inga andra skor under vandringen). Jag tog in dem, skakade av dem lite och lät dem stå uppochnervända under frukosten sen var de torra!!

Nackdelar:

Sulan gillar nog inte riktigt skarpa stenar i längden, detsamma med en spik eller lång tagg. I innerskon finns punkteringsskydd men i övrigt tycker jag innerskon är kass.

Om man går på grusväg med småstenar på så kommer de in i skon så ett fint nät över de stora hålen hade varit bra.

Grepp i lera är sådär och man har inte möjligheten att borra ner tårna i leran lika effektivt som man kan göra för att få grepp med fivefingers.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jacobin Att vandra i kulturlandskap Vandringsleder 66
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
olavroer Vandra ved havkanten Vandringsleder 4
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg