Vandra marathon på en dag i terräng!?

Fel fråga

"Varför jag ska gå i five fingers?" Frågan du borde ställa är varför går man i tunga kängor när man kan gå i "LÄTTA" skor.

Några argument för lätta skor.

En graningekänga väger ca 1 kg en five fingers ca 150gram -> viktskillnad=0,85kg

Ponera att jag tar 1 meter långa steg, dvs lyfter foten 1 gång varje meter -> 42 000 meter *0,85 = 35700kg. Varför skulle jag vilja lyfta drygt 35 ton mer under en dag? För att det ger bättre träning? För att normen är att man måste ha kängor i skogen? Förklara gärna!

Det enda vettiga argument vid vandring mot "barfotaskor" är att hälarna tar mer stryk än vid löpning. Dock skulle jag vilja prata med våra förfäder som var helt beroende av sina fötter hur de klarade sig utan styva sulor, det vore katastrofalt för dem om de skadade sig regelbundet, dvs de skulle inte överleva.

Nu kom försvarstalet jag väntade på skulle behövas förr eller senare fast jag trodde att avsaknaden av pasta/socker skulle kräva mer försvar :)
 
Det enda vettiga argument vid vandring mot "barfotaskor" är att hälarna tar mer stryk än vid löpning. Dock skulle jag vilja prata med våra förfäder som var helt beroende av sina fötter hur de klarade sig utan styva sulor, det vore katastrofalt för dem om de skadade sig regelbundet, dvs de skulle inte överleva.

Våra förfäder skulle inte heller pressa sig och gå 42 km på en dag, fanns ingen anledning. Dessutom är underlaget oftast betydligt mjukare i terräng än på stigar och vägar så det blev inte alls samma belastning på den tiden.
 
Våra förfäder skulle inte heller pressa sig och gå 42 km på en dag, fanns ingen anledning. Dessutom är underlaget oftast betydligt mjukare i terräng än på stigar och vägar så det blev inte alls samma belastning på den tiden.

42 kilometer var nog inte någon match för våra förfäder på de afrikanska slätterna dessutom är marken väldigt hård när det är torka vilket det ofta var/är.
 
42 kilometer var nog inte någon match för våra förfäder på de afrikanska slätterna dessutom är marken väldigt hård när det är torka vilket det ofta var/är.

.. och jämförelsen mellan dig och någon som vuxit upp på Afrikanska slätten och gått hur mycket som helst varje dag barfota håller tycker du?

Om du istället ser på folk som levt i tempererade zonen eller ex regnskogsstammar så är bilden en helt annan. Mjukt underlag och lugnt tempo när man väl förflyttar sig.
 
.. och jämförelsen mellan dig och någon som vuxit upp på Afrikanska slätten och gått hur mycket som helst varje dag barfota håller tycker du?

Om du istället ser på folk som levt i tempererade zonen eller ex regnskogsstammar så är bilden en helt annan. Mjukt underlag och lugnt tempo när man väl förflyttar sig.

Eftersom jag inte gått hela livet som mina förfäder så anser du att jag bör ha klumpiga kängor eller? Eller ska jag inte gå alls eftersom jag inte gjort det hela livet?

Först säger du att belastningen inte var lika stor och sedan säger du att jag inte gått lika mkt, hur ska du ha det?

Jämförelsen håller med andra ord bra men jag har förstås inte samma prestanda som våra förfäder från Afrika hade, därför går jag tex inte helt barfota...

Jag hoppas de flesta förstår att det endast är av kommersiella och modeskäl som vi har klumpiga skor med hög häl.
 
42km under en dag tror inte jag blir några problem om han har en smula grundträning. Det är väll bara att gå...
Det blir ju en helt annan sak om man ska upprepa det flera dagar i sträck.
Fivefingers vid vandring har jag alldrig testat men jag tror att lite samma sak gäller där, en dag brukar alltid funka oavsett. Fast jag ser inte fördelen framför lätta löparskor. Har du gelkilar (vad nu det är?) så gör du väll i stort sett dem till skor ändå? Tycker inte skillnaden är "så" stor mellan fivefingers och vissa racingflats mer än hypen.
 
Eftersom jag inte gått hela livet som mina förfäder så anser du att jag bör ha klumpiga kängor eller? Eller ska jag inte gå alls eftersom jag inte gjort det hela livet?

Först säger du att belastningen inte var lika stor och sedan säger du att jag inte gått lika mkt, hur ska du ha det?

Jämförelsen håller med andra ord bra men jag har förstås inte samma prestanda som våra förfäder från Afrika hade, därför går jag tex inte helt barfota...

Jag hoppas de flesta förstår att det endast är av kommersiella och modeskäl som vi har klumpiga skor med hög häl.

Belastningen var inte lika stor OCH man gick inte så mycket som 4 mil om dagen. En allt större andel forskare anser att vi var lata även förr i tiden och inte rörde oss mer än nödvändigt. Afrikanska savannen undantaget då jaktmetoden bestod i utmattning (ja, marken är stundtals hård men långt mjukare än asfalt).

Jag är framfotalöpare, använder five-fingers och äter paleokost men man behöver inte vara rabiat för det.
 
Lägesrapport

Lägesrapport:

Efter några månader av cykelträning och noll löpträning har jag fått klena sulor! Två kvällar med vandring i högt tempo har jag fått rejäla blåsor under fötterna. Det verkar helt klart som att promenad "gnider" mer på sulorna än löpning. Dessutom var jag dum nog att kolla GPS, i full fart i mörkret i skogen, i mörkret gömde sig en sten som hoppade upp och försökte knäcka min lilltå :-( Det gör rejält ont men förhoppningsvis är det bara en stukning och inget brutet. I detta fall hade det varit en fördel med styva kängor får jag erkänna!

Hälinlägget fungerar bra och det ger bara 3-4 mm diff mellan häl framfot. (Ungefär som en racingflat)

Medeltakten blev 8min 51 sek per km och det var inga som helst problem konditionsmässigt men det var bara 1/6-del av sträckan.

Rabiat! Hmm vilken del är rabiat? Eller är jag rabiat för att jag inte tycker precis som dig?
 
När vi kör längre gångpass (25-40 km) så brukar fötterna hålla sig bra vid 5-6 km/h, snabbare än så kommer fotproblemen som ett brev på posten. Känns som att man tappar kontrollen lite över fotnedsättningen vid 8 km/h, i synnerhet när tröttheten kommer efter 15-20 km.

nejnej.. rabiat för att är det five-fingers så är f*antamej five-fingers ända ut i fingerspetsarna oavsett om det är -50 grader eller man går på krossat glas. ;) Men det var inte dig jag syftade på, det var ett generellt uttalande. Har extrema stenåldersentusiaster i min umgängeskrets som jag bråkar dagligen med...
 
Avklarat!

Det gick bra men gjorde som förväntat ganska ont efter lite mer än halva sträckan. På slutet joggade vi en lite för att variera belastningen.

Skorna blev ett par "barfota skor" Terra Plana Ultra, förmodligen världens skönaste skor enligt mig. Dock la jag i en innersula för att skona fotsulan lite extra dock ingen extra hälkil, dvs 0mm höjdskillnad mellan häl och framfot.

Mest för att testa gick jag helt utan kolhydrater, dvs inte ens torkad frukt som var planerat. Jag åt kall pemmican. Min kompis åt mer "normal" mat dvs pasta och energy bars. Han drabbades mkt hårdare av lågt blodsocker och panikhunger än jag som kände fullständig avsaknad av sådant. Då ska man ha i åtanke att han är van vid sådana här långvariga fysiska utmaningar och jag är inte det. (Normalt äter jag kolhydrater men mindre mängder)

42,8 km, 7 timmar 10min, höjdskillnad +385m -335m.

Fjällräven classic nästa kanske, vi får se :)
 
Finns det olika modeller på Ultran, den som är på deras hemsida har tårna högre än hälen ser det ut som?
time-thumb.php

Men som förväntat ganska ont trots extra sula alltså, lite som de flesta väntat sig här inne alltså. Trailskor nästa gång då? ;-)
 
Ont!

Nej det onda berodde knappast på skorna, fötterna mådde(mår) oförskämt bra. Det onda var framföralt i benmusklerna och den smärtan hade knappast minskat av att lyfta ett gäng ton extra! Trailskor skulle enbart vara för greppets skull om det är väldigt lerigt men de behöver inte vara högklackade för det (inov8 baregrip 200).

Min kompis hade dämpade och högklackade skor och hade klart mer ont i fötterna än mig (jag vet att det inte är något generellt bevis men iallafall)

Terra plana ultra har 0 mm diff mellan häl och FRAMFOT, tårna går upp en bit som på bilden men det har marginell betydelse eftersom skon är så mjuk och sultjockleken är samma längs hela sulan.

Jag har gått/joggat och vandrat med kängor/joggingskor tidigare och alltså testat "alla" varianterna, jag rekommenderar alla att göra detsamma innan man blir för tvärsäker i sina uttalanden! Tänk dock på att ställa om försiktigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jacobin Att vandra i kulturlandskap Vandringsleder 66
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
olavroer Vandra ved havkanten Vandringsleder 4
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7

Liknande trådar