Vandra i fjällen

Hej!

Jag hoppas att jag kommit till rätt plats. Jag har tänkt att jag ska bege mig till fjälls! Jag har aldrig varit ute på sån här vandring förr men har tänkt att det kunde vara trevligt. Jag har hört att sarek ska vara väldigt fint och ska nog bege mig dit!

Jag har ingen vän som vill följa med så jag får klara ut detta på egen hand, och någon berättade att det var viktigt att ha rätt saker med sig, så därför letade jag upp det här forumet som verkar handla om just sånt här (men jösses så mycket skrivet det finns och mycket information!).

Jag ville mest kolla med andra om jag är rätt ute och även tips på var jag kan resa för att enklast starta min vandring.

Mina saker:
Jacka och skor
Påse med mat + konservöppnare
Godis+dricka
Paraply
Tält+madrass+sovsäck!
Rep
Kniv med fodral
Hatt
Bestick
Handduk
Sugrör
Servetter
Någon form av fiskeutrustning

Mina kläder som jag kommer att ha är jag inte värst rädd om så det gör inget om de går sönder eller får fläckar, det räknar jag med. Sedan funderar jag på om man kan ta med sig en grill, men det måste väl i så fall vara en engångsgrill eftersom andra blir för stora och för svåra att ta med, men engångsgrillar fungerar väl bara en gång? Kan man fjutta på dem igen om man har med extra tändvätska? Då kan man även lägga i nytt trä om det ursprungliga trät tar slut eller brinner upp.

Grill+tändvätska

Hälsningar,
Frans, blivande fjällfarare
 
Börja med att öva i hemmaskogen. I Norge börjar fjällen i höjd med Falun, du bör upp till Jämtland för att hitta några i Sv. Bor du söderöver ligger de närmsta i Polen.
 
Jag hoppas verkligen att du tar dig till Sarek någon gång, det är en fantastisk upplevelse. Men min känsla är att det inte blir i år.....

Här finns massor av information, och massa finns skrivet. Du har kommit rätt. Jag föreslår att du lånar lite böcker om fjällen och vandring på närmasta bibliotek, eller så sätter du dig och läser vandringsberättelser online, här på utsidan eller på andra ställen på nätet (jag har lite på min egen sida) och låter dig bli inspirerad.

Mina förslag för en första vandring blir jämtlandsfjällen, sikta på Storulvån.

Du är inte rätt ute, du är rätt fel ute, men det är helt rätt att vara ute!! :)

Lycka till
Peter P.
 
Tycker att du ska skippa konservöppnare, Godis+dricka, Paraply, madrass Sugrör och servetterna och läs lite om utrustning man kan ha med sig på denna sidan. Rätt onödigt att kånka på de grejorna.
 
Komplettera servetterna med plastmuggar och pappersduk...

...finns väl några hundra förslag, sök på utrustningslista...:)

//J
 
Hej,
Ganska tyckna svar du fick, men visst är du nog fel ute med några av dina förslag.
Madrass menar du väl sovsäcksunderlag och med servetter kanske någon form av "microduk" som man kan torkar av sin kopp osv. Men jag får inte ihop det med paraplyn, vad ska du ha den till på fjällen?
Har du aldrig hört talas om en jacka med huva (regnskyddsplagg), inte ens till vardags användar jag paraply. Det viktigaste i hela utrustningen är bra regnplagg och rätt skor. Då behöver du inte en hatt heller eller vad den nu var tänkt för, som solhatt kanske? Behövs inte i norra Sverige.
Mvh.
Veni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Vandra i de Österikiska alperna Allmänt om friluftsliv 1
esj Vandra med hund i Jotunheim Allmänt om friluftsliv 3
Marko_84 Vandra med barn i juni?! Allmänt om friluftsliv 10
D300 Vandra i november Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 vandra Rhodos Allmänt om friluftsliv 2
Ringo86 Vandra och vatten Allmänt om friluftsliv 35
ejensso vandra med övernattning i östergötland Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
bastuper Att lära genom att - vandra Allmänt om friluftsliv 4
bastuper Vandra med militärtält? Allmänt om friluftsliv 50
Jumpingfrog Vandra i Europa - boktips? Länktips? Allmänt om friluftsliv 3
jonaseriksson Vandra i Nepal Allmänt om friluftsliv 1
piki Vandra och fiska. Allmänt om friluftsliv 1
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Foborg Vandra kebnekaise Allmänt om friluftsliv 3
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
lsjonsson Efter sommarens nedskräpning i fjällen – ny kampanj hoppas ge fjällvett Allmänt om friluftsliv 12
veni Mycket folk i fjällen, hur upplevde ni det? Allmänt om friluftsliv 20
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2019 Allmänt om friluftsliv 0
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lackan Längsta stigningen utanför fjällen Allmänt om friluftsliv 1
J88 Samåkning Skåne-fjällen Allmänt om friluftsliv 0
Nirrebosse Packraft i fjällen. Söker råd. Allmänt om friluftsliv 25
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
desireman Radioaktivt i Svenska fjällen? Allmänt om friluftsliv 20
desireman Berätta: Den gången blev det farligt i fjällen! Allmänt om friluftsliv 18
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1
veni Väderförhållande i fjällen Allmänt om friluftsliv 2
ickaster fjällen i mitten på september Allmänt om friluftsliv 7
Dannepihls Att fiska i fjällen.... Allmänt om friluftsliv 7
Fjällvinden Skotertrafiken ökar i fjällen Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
avslutat 73229 Tre omkomna i Norska fjällen Allmänt om friluftsliv 1
Johansp Väder i fjällen? Allmänt om friluftsliv 2
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg