Trekking på Malaysiska Borneo
Mt Kinabalu 4095 meter är, precis som nämnts, Borneos populäraste trekkingdestination. Bestigningen tar normalt två dagar och är väldigt lätt om man är van att gå i fjällen. Men vissa får problem med höjden och avbryter innan toppen. Jag gjorde som så att dagen före start så gick jag vägen upp till ledstarten vid Timpohon Gate 1866 meter. Det är så lågt att jag inte vet om det hjälper. Men nästa dag när bestigningen började så gick jag också istället för att ta bussen upp. Tror det kan hjälpa lite i alla fall att gå istället för att åka buss. Det tog ca 1 timma från parkkontoret. Väl i Laban Rata där man övernattar så gick jag betydligt högre på eftermiddagen och satt där och tryckte i nån timma för att acklimatisera. Det kan hjälpa lite också samt att det var mycket vackert. Nästa morgon är det bara en kort bit upp till toppen men långt ner till parkkontoret igen. Berget är enormt vackert men dyrt. Med alla tillstånd, övernattning och guide som är obligatoriskt så brakar det lös på ca 2500 kr om man bokar med arrangör i Kota Kinabalu och lite billigare om man kör själv. Observera dock att det kan vara bökigt att få sovplats på berget och man måste enligt Lonely Planet boka några månader i förväg. Guiderna brukar gå med den sista i gruppen vilket gör att man inte behöver dras med honom om man inte vill. Bokar man själv paras man ihop med andra turister som delar på en guide. Det finns häftiga Via Ferrata att gå nära toppen om man är sugen på det. Low's Peak Circuit ska vara den bästa och tar upp till 5 timmar. Pris 1000 kr.
Gunung Mulu nära Brunei och mitt i djungeln har cool trekking också. Jag gjorde "The Pinnacles Trek" för 10 år sedan och tyckte att det var bra men lite lurigt. Det tog 3 dagar där mittendagen avslutas med en brant bestigning på stegar bland vassa granitklippor till en utsiktspunkt över något som jag tror beskrivs som en granitskog. Mycket vackert men stor risk för dimma. Utflykten inleds och avslutas med en båttur och däremellan är det lätt vandring i några timmar till och från "Camp 5" där man övernattar. Simpelt men trevligt ställe med svalkande badplats. Dock enormt mycket blodiglar under vandringen som man bör hålla koll på. De kom flygande från träden och hakade i kängorna från marken. Jag läser nu att vissa vandrare också haft problem med aggressiva getingar. Här gäller guide också och att man måste boka långt innan. I alla fall boendet i parken, i synnerhet mellan juli och september. Enda sättet att ta sig in är att flyga. Det finns en led upp till Gunung Mulu Summit 2376 meter också som tar 4 dagar return med guide. Det finns flera enormt bra grottor i parken som man absolut inte bör missa.
Kelabit Highlands har en del bra trekking också. Jag har inte varit där men "Bario to Ba Kelalan" tar 3-4 dgr och Gunung Murud 2442 meter är en riktigt tuff 4-dagars tur.
Bengoh Range på södra Sarawak kan man också vandra i, bland annat till Hidden Valley (aka Lost World) enligt LP (vad det nu kan betyda).
Maliau Basin Conservation Area på södra Sabah ska också vara spektakulär djungelvandring med flera vattenfall att besöka.
Danum Valley Conservation Area har väl egentligen inga treks men gott om möjligheter för fina dagsturer.
Alla flerdagarsturer på Borneo verkar kräva guide och bokning i god tid innan. Googla.