Vandra i Borneo

Hej, jag tänkte visa lite bilder och dela mina erfarenheter från Mt. Kinabalu bestigningen. För det första anlitade jag Borneo Eco Tours för att få ihop ett paket efter mina önskningar på omkring 11 dagar. Där ingick en tour till Sandakan & Orangutan centre & Kinabatangen, Mt. Kinabalu park och bestigningen med egen guide, Kota Kinabalu på egen hand och Gunung Mulu NP.
Jag startade den 17. januari omkring kl. 7.45 från Timpohon Gate och jag var uppe vid Laban Rata omkring kl.15, tryggt 7 timmar. Det blev många raster, särskild de sista 2 km var sega. Leden blev brantare och brantare och i huvudet blev jag lite irr men det var aldrig något verklig problem. Jag tog för säkerhetsskull en tablett. Det överraskade mig att Laban Rata var en so välorganiserad fjällstation med bra mat och riktiga sängar. Många klagar över de höga priser men allt måste bäras upp och ner, dagligen går folk och bär tungt på allting. Enligt min guide så tar det omkring 3 timmar för de killarna med den stora packningen.
Vid 2.30 på morgonen startade jag med toppbestigningen, var precis uppe när solen kom fram. Lite sent kanske, tog 4 timmar (de flesta fixar det i 3 timmar) men vad lyckligt jag var. Toppen väder upp och ner i ett annars mycket regnigt Borneo. Det sägs att man kan se ända till Philippinen vid klar väder men nere i dalen låg molnen.
Jag var glad att jag hade min egen bergsguide, han gav mig en hjälpande hand när det behövdes, stavarna fick jag lämna kvar i Laban Rata då dom skulle vara i vägen för det mesta.
Kan säga att de flesta var snabbare än jag (normal tid 4-6 timmar) men jag är nöjd ändå att jag fixade det med mina skavanker. Det fanns de som fick problem och fick stanna kvar i Laban Rata.
Som det redan har nämnts i tidigare inlägg, är berget tekniskt inte svart, alla kan klara det utan större förkunskaper. Leden upp består för det mesta av leriga och steniga trappsteg. Men en ”jävlar anamma” behövs nog för att inte ge upp.
Kan tillägga att jag såg mycket intressanta djur och flora i Borneo. Missa inte detta när du besöker Borneo.
Hälsningar Veni

Bilagor

• IMG_5596_1.jpg
    IMG_5596_1.jpg
    67 KB · Visningar: 283
  • IMG_5623_1.jpg
    IMG_5623_1.jpg
    58.3 KB · Visningar: 281
  • IMG_5626_1.jpg
    IMG_5626_1.jpg
    24.2 KB · Visningar: 279
  • IMG_5630_1.jpg
    IMG_5630_1.jpg
    58.7 KB · Visningar: 284
  • IMG_5641_1.jpg
    IMG_5641_1.jpg
    139 KB · Visningar: 289
  • IMG_5651_1.jpg
    IMG_5651_1.jpg
    80 KB · Visningar: 278
Hej,
Ha, det var på dagen ett år sedan att jag gick upp men jag hade lite mer tur. Ifall någon ska resa dit, åk inte vid regnperioden. Det var väldigt mycket regn när jag var där och några inrikesflyg fick ställas in på grund av vädret. Var även med om ett otäck landningsförsök där planet fick lyfta igen på grund av det dåliga vädret och något gick sönder vid landningsförsöket. Konstigt nog blev jag inte livrädd men jag tänkte, aha så här känns det när man är med om en flygplansolycka. Vid ett annat tillfälle satt jag fast vid den lilla flygplatsen i Mulu i 2 dagar. Det fanns inget annat sätt att ta sig därifrån då det ligger i djungeln.
Men just vid bergsbestigningen hade jag turen med mig med sol och torr underlag. Ni gjorde absolut rätt beslut för den graniten är såpass slät på vissa håll.
Monika om du jämför med eran vandring i Indonesien (den vulkanen ni var på), vad var svarare?
Hälsningar Veni

Hej, nu har vi ju inte ett komplett facit för Mount Kinabalu eftersom vi blev ner-regnade och nerblåsta ca 2 timmar innan toppen, men... Att vandra upp på Mount Rinjani på Lombok var mer, hm, tröstlöst? Eftersom sista timmen upp var i löst grus, Mount Kinabalu är ju fast berg under fötterna. Dock med nackdelen att det kanske hade varit näst intill omöjligt att ta sig ner igen, i samma ösregn, hällarna blir för hala. Det var ju rätt beslut att stanna och vända, och ingen annan kunde ju heller fortsätta längre än vi gjorde denna natt.
Och ja, precis, det är monsunperiod nu.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 8
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2
zzeezz Vandra i Kina Trekking 2
martint Vandra i Alperna Trekking 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg