Hur fungerar det med tältning i Alperna (främst Franska), får man tälta hur som helst?
"Hur som helst"? Uppenbarligen inte. I naturskyddsområden gäller regler och dem följer man. I tex Schweiz verkar det vara totalförbud i alla naturskyddsområden, och speciellt i Graubünden är det gott om dem: Schweiz enda nationalpark, diverse Jagdschutzgebiete, Pflantzenschutzgebiete, etc.
I flera franska nationalparker (Les Ecrins, Mercantour) gäller regeln 19-9 och minst en timmes väg från parkgränsen. I La Vanoise får man dock bara tälta vid vissa stugor och inte efter 31 augusti - invid vissa stugor i andra områden kan det tvärtom vara uttryckligt förbud.
På Korsika får man bara tälta vid stuglägena, men det gäller inga tidsregler. I Le Queyras
får man, enligt uppgift på turistbyrån i Abriès, tälta en timmes väg från närmsta by, och det är allt.
I Italien är det ofta totalförbud i naturparker. Men jag har tältat i Havsalpernas Naturpark; enligt en scoutgrupp som jag frågade gällde en plats- ett dygn "i alpinistiskt syfte". I nationalpaker
(Gran Paradiso, Stelvio) har det aldrig varit aktuellt för mig, så där vet jag inte exakt.
I övrigt är huvudregeln att man kommer överens med markägaren - språkkunskaper kan vara avgörande -
och tar den plats som anvisas - jag har dock flera gånger tältat där ingen verkat vara hemma. I Vorarlberg i Österrike får man tälta "im Ödland" , vilket i praktiken betyder ovanför den sista bemannade sätern.
På platser med många dagsbesökare väntar man tills de gått hem med att sätta upp tältet -
det brukar vara vid 15-tiden. De flesta verkar slå läger senare än jag, de har en annan dygnsrytm.
Man låter inte tältet stå uppe hela dagen; själv brukar jag ge mig iväg
vid 6.30-tiden i början av sommaren och lite senare i augusti-september. Jag har märkt att många drar sig längre på morgonen, men före 9 bör man nog pysa.
I Piemonte har jag hört uppgifter i stil med solnedgång- 8, över 2000 meters höjd (trädgränsen går lite högre), men jag har aldrig märkt att den första angivelsen tas på bokstavligt allvar. Det är naturparkerna som övervakas. Jag har tältat problemfritt i Piemonte, Aostadalen och Lombardia.
Italien och Frankrike står för större delen av mina 80-90 fria tältnätter i Alperna.