Vancouver, BC

Jag har tänkt vandra lite på Vancouver Island og nationalparkerna i Rocky Mountains (Banff, Jasper)i sommar. Jag har hittat info på nätet, men det verkar väldigt exploaterat ("improved walking surface" på vissa leder!)
Har någon erfarenhet eller tips om bra ställen för dagsturer? Jag har med mig familjen, så det blir tyvärr inga backcountryexpeditioner.
 
Lite erfarenheter

Jag var i Canada förförra sommaren (läs reseskildring här http://www.utsidan.se/ddb/foto/artiklar/47.htm). Vi tog oss runt med husbil under ett par veckor.

Nationalparkerna är väldigt välordnade (endast camping med bilar på avsedda platser) och under sommaren är det otroligt med turister (mycket japaner) och för att det inte skall slita på stigar så har det asfalterat (japp, det är sant) stigarna upp till ställen som är de mest välbesökta (så att även folk i rullstol kan ta sig ända fram). Detta gäller ju dock endast de mest populära sevärdheterna. Min rekommendation är att vara uppe tidigt på morgonen och kolla in dessa (ljuset är finast då med) så slipper man den värsta trängslen. Förbered er dock på att det kan vara horder med folk på de populärste utsiktsplatserna.

Men det finns otroligt mycket stigar att vandra på som du kommer att vara ensam på. Nästan alla turister är precis i närheten av denna enda vägen och anslutning till campingplatser. Om du knatar ut på stigarna så är det inget folk alls.

Det finns massa information om camping och björnar (för att man inte skall locka till sig / skrämma dem).

Vid infarten till Nationalparkerna har jag för mig att man köper någon form av Trail Camping Pass.

Man får inte slå upp sitt tält var som helst utan detta är mycket strikt reglerat.

Jag rekommenderar Canada mycket. Otroligt vackert och mycket djurliv. Dock hade vi mycket bilåkning och inte särskilt mycket vandring och detta bleb tråkigt i längden.

Hälsningar David - Utsidan
 
Vancouver

Hej Mette,

Förlåt det sena svaret , men jag var utbytesstudent i V. 93-94 och jag måste bara svara.

Vancouver ligger ju precis nenanför kustbergen så det finns ju hur mycket dagsturer som helst att välja på.
Köp karta och turguidebok när Du du kommer dit. Eller bara fråga folk på gatan. Några turer och leder ur minnet: The Lions, Howe Sound Crest Trail m avstickare till fina toppar., Needle peak i Manning Park. De leder som är närmast stan måste givet vis skötas om. Spångar mm. måste byggas osv. T ex sköter UBC om en del av nämnda Howe Sound-leden. Men detta innebär ju en förbättring och inte tvärt om. De är i alla fall absolut inte asfalterade. Upp till någon topp finns det också ett litet rep att ta i precis som jag tror det finns på östra leden till Keb. Det är väl ingen som påstår att Kebnekaise är ett förstört berg för detta!!!

Trevlig resa!
Anders Malmqvist
 
Vancouver Island

Du måste ut till öns västkust och vandra antingen Juan de Fuga (?) trail eller the west coast trail/track. Otrolig vandring i absolut världsklass med tätltplatser på stranden (se upp för tidvatten), valar, sjölejon etc. Man måste hissa upp maten i träden pga björnar och jag skulle inte ta med små barn eftersom det finns pumor som livnär sig på byten i denna storlek. Annars är det kanon! Det finns minibussservice från Victoria ut till vandringsledernas startpunkter.
Martin
wohlin@yahoo.com
 
Banff, Lake Louise etc

Glömde skriva att jag var uppe i Klippiga bergen också. Inget att rekommendera. Det var som att vandra i skidpisten i Åre.
Martin
 
Bra erfarenheter i Canada

Nu har jag ju i och för sig redan varit i Canada, men du ska ha tack för ditt svar. Jag kan ju passa på att kommentera utifrån egna erfarenheter:
Som du själv skriver är inte West Coast Trail möjlig att genomföra med barn, så på Vancouver Island satsade vi på Long Beach mellan Tofino och Ucluelet. Fina stränder att gå på och några skogs"trails" på 3-4 km som var väldigt anlagda. Jättefin natur, men ingen egentlig vandring.
Däremot levde Klippiga Bergen helt upp til förväntningarne. På ett turisställe som Lake Louise får man gå några kilometer innan japanerne slutar trängas, men det är vackra vyer och stigen är inte mera anlagd än Kungsleden. Mindre överfyllda trails gav stora upplevelser. Iceline Trail i Yoho var en utmaning, då snön täckte själva leden så man fick hitta egna vägar över bäckar och stenar. Bästa vandringen var Wilcox Pass, straks bakom det otroligt turistade Columbia Icefield, där glaciären går fram till landsvägen och alla japaner ska åka buss på isen. Men parallellt med huvuddalgången ligger altså Wilcox Pass, som man kan gå upp i direkt från en camping och komma ned til vägen igen 10 km längre fram. Det fanns andra vandrare förstås, men också bergsgetter och i själva passet fick man återigen hitta egna vägar över fuktiga fjällheder - inte olikt lappländska fjäll.
Allt är visserligen väldigt organiserad med trailheads och fastlagda campingmöjlighedet, men vi drömmar om att återvända när barnen är stora nog för flerdagars turer, t.ex. Skyline Trail i Jasper. Han någon gått den?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Eärendil Vancouver-dagstur med vy? Trekking 0
Eberg Friluftsliv runt Seattle/Vancouver Trekking 0

Liknande trådar