Jag åker väl typ 10 gånger per år. Tror varje år att jag ska åka flera gånger i veckan, men det blir oftast några veckor när man åker ganske ofta - sedan kommer annat i vägen. Är jättenöjd med SNS-bindning och pjäxor, fördelen är ju just att andra gör sig av med grejerna så man kan hitta riktiga proffspjäxor begagnade för en liten peng.
Jag orkar inte valla, tycker att vallatejp duger finfint - byter inte vallatejp varje år utan kör en som funkar bäst när det är ett fåtal minusgrader (oftast är jag inte sugen att åka när det är -15 eller +7). Jag mätte spann med ett A4-papper i sportbutiken för mina förra skidor, när jag köpte nya förra året så gick jag på viktrekommendationen för skidorna och kör med ungefär samma vallazon - funkade bra så jag kör vidare med det.
Jag kör hellre lite för kort zon än riskerar att det går trögt, tycker att man kan kompensera med lite åkteknik - misstänker att det är därför jag inte har några problem med vallatejp som lossnar och så (förutom att skidorna var rena och fina när jag satte dit tejpen). Glidvalla/sickla skidorna kommer jag nog göra då och då - men troligen inte varje år, det blir när jag känner behov...