Första generationen av Salomonbindning för längdåkning hette bara SNS (Salomon Nordic System), där pjäxan har en utstickande U bygel framtill och relativt smalt styrspår undertill i sulan. Den ersattes efter några år av SNS Profil där pinnen flyttats in precis i sulans framkant vid tåspetsen och betydligt bredare styrspår i bindning och sula. SNS Profil är mycket mer stabil än SNS, och det fanns både automatiska såväl som manuella bindningar till dessa.
Själv använder jag fortfarande SNS Profil på mina längdskidor och pjäxor för preparerade spår, dock inte på fjällskidorna där jag använder Rottefella NNN BC.
Behöver du en monteringsskiss på SNS Profil bindningen tror jag har den kvar och kan skanna, skicka ett PM i så fall.
Själv använder jag fortfarande SNS Profil på mina längdskidor och pjäxor för preparerade spår, dock inte på fjällskidorna där jag använder Rottefella NNN BC.
Behöver du en monteringsskiss på SNS Profil bindningen tror jag har den kvar och kan skanna, skicka ett PM i så fall.