val o kval GPS

Re: Re: Quest(ion)

PR; sa:
Av olika skäl har jag det inte installerat just nu och kan inte kolla storleken men det kan säkert någon annan göra.
Det är ju väldigt svårt att svara på, men jag gjorde några stickprov:
Tyskland tar 316,1 MB medans hela sverige, norge och danmark tillsammans tar 157,2 MB. Brittiska öarna tar 155,8 MB.

Hoppas detta ger Dig en fingervisning över hur minnet stort minnet i Quest är i förhållande till kartornas storlek.

För övrigt kan jag säga att Quest är en mkt trevlig GPS.

/Leif

Quest(ion)

Ok. Tackar!
Då har jag kommit en LITEN bit bort från okunskapens skugga! :)
Vad jag som novis dock stör mig på är att man genom att läsa om Quest (säkert även fler liknande produkter)på Garmins sida m.fl. får intryck av att det i princip bara är att plugga in/montera och sen dra iväg på en improviserad europa tour! Verkligen synd att Quest inte har möjlighet till externa minnen. Vilket är både billigare och MYCket smidigare sätt att ladda kartor på..?? :-(
Hmm.. ANNARS har den (nästan)ALLT jag söker; liten/vattentät/autorouting/färgskärm/waypointS

/Kincop

Re: Quest(ion)

Kincop; sa:
*Internt batteri som, när det "tar slut", efter x antal år inte går att byta= produkten slut?!
Jag förutsätter att burken fortfarande funkar med extern strömförsörjning när batteriet tar slut och Garmin måste rimligen kunna byta batteriet. De flesta som haft med Garmins servicecenter i England att göra har rapporterat om goda erfarenheter här i forumet.
*Saknar "lineout" som gör det möjligt att koppla hörlurar/headset för att bättra på ljudet/röstnavigering (spec. vid Mc körning!)
Ja det där fattar jag inte. Touratech säljer en kabel som de säger har "audio socket" men där man INTE kan ansluta högtalare/lurar. Mycket förvirrande!

Men Garmin har högtalare så anslutningarna finns ju där. På något vis måste det väl gå att ordna till en kontakt i hållaren??!

Leif kanske vet hur man skall få till det?
Verkligen synd att Quest inte har möjlighet till externa minnen.
..//..
Hmm.. ANNARS har den (nästan)ALLT jag söker; liten/vattentät/autorouting/färgskärm/waypointS
Där har du förmodligen anledningen. Liten och vattentät är svårt och/eller dyrt att kombinera med utbytbara minnen. Den enda handhållna enhet Garmin haft med lösa minnen (eMap) var specificerad i en sämre klass för vattentäthet. Både Garmin och Magellan har större enheter som uppfyller ditt önskemål om minneskort.

Re: Re: Quest(ion)

PR; sa:
Ja det där fattar jag inte. Touratech säljer en kabel som de säger har "audio socket" men där man INTE kan ansluta högtalare/lurar. Mycket förvirrande!

Leif kanske vet hur man skall få till det?

Jag ska försöka räta ut lite frågetecken. Jag har varit i kontakt med Touratech angående detta. Jag saxar in en del av svaret:
"Power cable for Garmin Quest (without headset)
To use together with the mounting brackets Garmin Quest. It is made with a 12 Volt converter.
We are working on a second cable (to use together with headset). This will take some time because it is necessary to have an amplifier in the cable for the headset ."

För övrigt hämtade jag igår ut fästet jag beställt från Touratech. Mkt robust!
/Leif

Fick ett SD-kort på 1 GB till min iQue igår. Gjorde en kartfil på 850 MB till det kortet. Då går det att få in, från CS 6, Sverige, Oslotrakten, Danmark, Tyskland utom lite i östra kanten, Belgien, Nederländerna, Luxemburg (ganska lätt...), Frankrike till en bit söder om Paris, södra Storbritannien (upp till Leeds) och drygt halva Schweiz. Dessutom område 10 (sydligaste) från Friluftskartan, exklusive Gotland.

31 MB till ger baskarta över hela världen, för lite översikt. Blir 100 MB kvar till diverse andra applikationer, ljudinspelningar, foton, video och vad man nu mer kan ha nytta av i en PDA/GPS.

Så visst är minneskort bra, fast en iQue är lika vattentålig som ett knäckebröd. Ungefär.

Anders

apersson850; sa:
Så visst är minneskort bra, fast en iQue är lika vattentålig som ett knäckebröd. Ungefär.

Anders

Det finns lösningar för att iQue ska bli möjlig att använda i "våt väglag"..
Undrar om du har tänkt använda din till Mc? :)

/Kincop

Re: Re: Re: Quest(ion)

svlcm; sa:
För övrigt hämtade jag igår ut fästet jag beställt från Touratech. Mkt robust!
/Leif

Hej! Får man fråga om det var med MvG (tror det är nån form av dämpning..)? Vad för sorts hoj har du och hur har du tänkt använda dig av GPS.. (utomlands)?

/Kincop

Re: Re: Re: Re: Quest(ion)

Kincop; sa:
Hej! Får man fråga om det var med MvG (tror det är nån form av dämpning..)? Vad för sorts hoj har du och hur har du tänkt använda dig av GPS.. (utomlands)?

/Kincop
Hej Jonny,
Ja, jag köpte MvG inkl lås. Jag åker på en Triumph Tiger.
Jag skapar rutter i pcn och överför den till GPSen innan avfärd. Sedan är det bara att åka.
Jag har använt GPS på mc i fyra somrar och jag är helnöjd.
Speciellt på småvägar där skyltningen inte är att lita på är det perfekt.
/Leif

Automatval av kartor

Jag skapar rutter i pcn och överför den till GPSen innan avfärd.
MapSource version 6.5 (just nu Beta) har en funktion som automatiskt väljer kartor för nedladdning till GPS där du gjort rutter, waypoints eller tracks. "Added the capability for a user to be able to automatically select all the maps adjacent to a route, track, or waypoint."

Re: Re: Re: Re: Re: Quest(ion)

[/QUOTE]
Hej Jonny,
Ja, jag köpte MvG inkl lås. Jag åker på en Triumph Tiger.
Jag skapar rutter i pcn och överför den till GPSen innan avfärd. Sedan är det bara att åka.
Jag har använt GPS på mc i fyra somrar och jag är helnöjd.
Speciellt på småvägar där skyltningen inte är att lita på är det perfekt.
/Leif [/QUOTE]
Hmm..den hojjen är läcker! :)
SJälv har jag sen 2 år (första mc) en f650Funduro. Nu funderar jag på att skaffa en "storebror", R1200GS de är båda två BMW förresten.
JO, då är vi båda ute o kör hojj på småvägar, o ibland grusvägar där en GPS helt klart är en god reskamrat! :)

Till "problemet" med Quest; jag är helt 100% på att den är suverän när det gäller "mindre" touring såsom Sverige, Norge och Danmark. Jag har bara ett liiitet problem; Har planerar att resa runt i europa ca 4veckor i vår/sommar och vill då hemskt gärna ha en GPS som "vägvisare",förutom givetvis papperskartor. MEN då jag kommer att improvisera och köra "dit näsan pekar och när andan faller på.." så vet jag inte hur jag med en Quest ska lyckas få till det utan att behöva släpa på en bärbar pc?
Jag har förstått att man kan klara sig hyffsat med baskartan och sen "chansa" på att lägga in större städer..eller andra val så att man har åtminstone fyllt internminnet med detaljerade kartor.. Lutar åt att det får bli nåt sånt..SAMT att givetvis som tidigare sagt komplettera med papp.kartor.
DOCK kan jag inte helt släppa att det ska finnas nån annan lösning.. Tur att jag har vintern påmig att bestämma mig innan köp..Kanske det hinner dyka upp nåt annat alternativ. Är även väldigt nyfiken på hur du kommer att tycka din Quest fungerar! :) Förresten, köpte du den i sverige?
Hmmm..
/Kincop

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Quest(ion)

Kincop; sa:
SJälv har jag sen 2 år (första mc) en f650Funduro. Nu funderar jag på att skaffa en "storebror", R1200GS de är båda två BMW förresten.
R1200GS är ju inte fel heller!

Kincop; sa:
Tur att jag har vintern påmig att bestämma mig innan köp..Kanske det hinner dyka upp nåt annat alternativ.
BMW har väl StreetPilot-modellerna i sitt MC-sortiment? De är iofs dyrare än Quest men har minneskort (2620 tex, tror jag)
Tidigare hade jag en GPS V och då hade jag faktiskt en gammal laptop i väskan. Det gick ju bra det också, men den stjäl ju lite plats.

Kincop; sa:
Är även väldigt nyfiken på hur du kommer att tycka din Quest fungerar! :) Förresten, köpte du den i sverige?
Hittills har jag använt Quest under ett antal resor med bilen. Fungerar mkt bra!
Jag köpte den faktiskt i sverige. Har lite kontakter som gav ett bättre pris.
/Leif

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
mr_samson GPS val Navigering 6
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
thomalin Val av GPS Navigering 24
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
mike79 Val av Gps ? Navigering 9
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
Dalmasen Val av GPS Navigering 0
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
Martin24 Val av GPS, användning etc Navigering 1
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
RME Val av GPS till bil och skog Navigering 13
Tony-Avesta Val av språk i MapSource? Navigering 3
Roffan -65 Hjälp med val av GPS med kartfunktion. Navigering 2
Loranga Val av GPS Garmin 60c eller 76c Navigering 25
delta1 Val av gps? Navigering 17
Tobias_P Val av GPS Navigering 2
dahlgren Val av Gps Navigering 3
marcuslundmark Val av GPS? Navigering 3
Jonte Myra eTrex - bar val? Navigering 23
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg