val o kval GPS

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Quest(ion)

[/QUOTE]
Hittills har jag använt Quest under ett antal resor med bilen. Fungerar mkt bra!
Jag köpte den faktiskt i sverige. Har lite kontakter som gav ett bättre pris.
/Leif [/QUOTE]

Hej! Hade du CitySelect i förra GPSn? Har du kunnat jämföra (eller hört talas om?)skillnaden när det gäller småvägar/grusvägar i Terrängkartan (gröna kartan) jmf CitySelect?

/Kincop
 
Själv har jag ingen motorcykel (borde kanske åtgärdas?), utan använder min iQue i bilen. Där håller taket tätt, än så länge, så väta är inget problem.
Jag har en arbetskamrat som använder iQue på sin BMW (motorcykel alltså). Det går bra, säger han, men jag har inte sett installationen i verkligheten. Men han körde till Italien i somras, så helt odugligt kan det inte vara.
Med ett 1 GB kort är det ju inga problem att få med exempelvis Sverige, Danmark, Tyskland, Schweiz och Italien, om man så önskar.

Anders
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Quest(ion)

Kincop; sa:
Hej! Hade du CitySelect i förra GPSn? Har du kunnat jämföra (eller hört talas om?)skillnaden när det gäller småvägar/grusvägar i Terrängkartan (gröna kartan) jmf CitySelect?
/Kincop
Japp, jag hade City Select 6 till den förra GPSen också. Jag har inte jämfört Terrängkartan med City Select, men min uppfattning är att City Select är mkt detaljerad, varenda liten skogsbilväg är med.
/Leif
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Quest(ion)

svlcm; sa:
BMW har väl StreetPilot-modellerna i sitt MC-sortiment?
Ja både BMW, Ducati och Triumph har varianter av StreetPilot 2600 som säljs under eget namn.

När det gäller Touratechs vibrationsdämpningar så rekommenderar jag starkt just MvG-modellerna. Jag började med den "vanliga" men bytte sedan till MvG då den är mycket effektivare. Speciellt gäller det förstås på en encylindrig som Funduro men även 1200GS (trots balansaxel) och för all del också sådana med ännu fler cylindrar vibrerar en hel del. Det är bara olika typer av vibrationer.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Quest(ion)

[/QUOTE]
Japp, jag hade City Select 6 till den förra GPSen också. Jag har inte jämfört Terrängkartan med City Select, men min uppfattning är att City Select är mkt detaljerad, varenda liten skogsbilväg är med.
/Leif [/QUOTE]

Hej! Nu vet jag inte skillnaden mellan Terrängkartan, Gröna kartan och Friluftskartan (nån som vet?). MEN jag kikade lite på både Gröna Kartan och City Select (mapviewer) och jämförde områden runt mina hemtrakter, Mariestad, där jag känner områdena hyffsat. Måste säga att City Select nog är ganska torftigt vid JÄMFÖRELSE.. men visst den duger säkert till normal touring, men grusbus med hojjen..Hmm? :)
/Kincop
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Quest(ion)

Japp, jag hade City Select 6 till den förra GPSen också. Jag har inte jämfört Terrängkartan med City Select, men min uppfattning är att City Select är mkt detaljerad, varenda liten skogsbilväg är med.
/Leif [/QUOTE]

Hej! Nu vet jag inte skillnaden mellan Terrängkartan, Gröna kartan och Friluftskartan (nån som vet?). MEN jag kikade lite på både Gröna Kartan och City Select (mapviewer) och jämförde områden runt mina hemtrakter, Mariestad, där jag känner områdena hyffsat. Måste säga att City Select nog är ganska torftigt vid JÄMFÖRELSE.. men visst den duger säkert till normal touring, men grusbus med hojjen..Hmm? :)
/Kincop
[/QUOTE]

Förlåt, men jag glömde fråga om nån vet ifall City Select funktionen på Garmins hemsida (mapviewer) visar Basemap eller hela kartutbudet..? (novis var det!) :)
/Kincop
 
Re: Quest(ion)

Kincop; sa:
MEN jag kikade lite på både Gröna Kartan och City Select (mapviewer) och jämförde områden runt mina hemtrakter, Mariestad, där jag känner områdena hyffsat. Måste säga att City Select nog är ganska torftigt vid JÄMFÖRELSE.. men visst den duger säkert till normal touring, men grusbus med hojjen..Hmm?
Det är möjligt det är dåligt just i ditt område men jag har aldrig lyckats hitta en väg som inte finns på kartan och då pratar jag ändå om smala skogsvägar med gräs i mitten där jag skulle tveka att köra ut med bil.

Möjligen kan vissa enskilda vägar saknas men det vet jag inte eftersom jag bara kör där det är tillåtet.
Förlåt, men jag glömde fråga om nån vet ifall City Select funktionen på Garmins hemsida (mapviewer) visar Basemap eller hela kartutbudet..?
När du tittar på CitySelect så är det den kartans detaljer du ser.

Grundkartorna kan man så vitt jag vet inte se någonstans men om du istället tittar på produkten Worldmap i Mapviewer så skall den enligt uppgift vara ungefär likadan som grundkartorna. Men tyckte du CitySelect var dålig så kommer du att bli illamående då :)
 
Re: Re: Quest(ion)

PR (Pelle Rindar) skrevQUOTE]Det är möjligt det är dåligt just i ditt område men jag har aldrig lyckats hitta en väg som inte finns på kartan och då pratar jag ändå om smala skogsvägar med gräs i mitten där jag skulle tveka att köra ut med bil.

Möjligen kan vissa enskilda vägar saknas men det vet jag inte eftersom jag bara kör där det är tillåtet.
Jag får tacka och samtidigt backa lite angående kritiken till City Select. Har kollat lite ytterligare o jämfört.. Det ser ut att vara mest större stigar som inte är med..Hmm.. Ja så kan det gå när man har lite för bråttom! ;-) Jag tackar så mycket för hjälpen samt tipset att kika på Worldmap för att få en liten uppfattning om basemappen i CS!
:)

/Kincop
 
Mmm, intressant tråd det här!

En som mig, som är rätt okunnig om GPS-navigering har ju bara att suga åt sig.

Har själv allvarliga funderingar på att skaffa en GPS för MC-bruk. Kommer som så många andra (*ler*) ge mig ut på en längre runda till nästa sommar, och funderar på Garmin Quest. Några frågor kvarstår dock; och om någon här har svaren så kommer åtminstone jag att bli mycket tacksam!

* Någon som har testat Garmins original-fäste för MC? Är detta användbart, eller är det Touratech som gäller?

* Garmin Quest har i min mening en rätt liten skärm. Är den verkligen användbar för MC-bruk?

* Om man skulle råka vara utanför hojjen, typ i skogen (där jag också trivs!), hur länge räcker då batteriet i Quest? Nu pratar vi verkliga siffor alltså...

* Appropå Mapsource 6.5; någon här som vet när den blir skarp version, Off-Beta? Om jag springer och köper nu får jag ju version 6.0, och när två månader har gått så bjuder ju inte Garmin på uppdateringar längre...
 
svar!

Hej,
Flera med mig, bl.a Pelle Rindar här på forumet, har använt Garmin GPS V på hojjen. Den har fungerat mkt bra, trots gråskala och lite internminne. Jag är helt övertygad om att Quest räcker till för navigering på MC.
Angående fäste för GPS, resonerar jag så här: Har jag köpt en navigator får såpass mkt pengar är det värt att köpa en ordentlig hållare till den. Själv lade jag 125€ på Touratechs värsting MvG med lås.

Angående Mapsource är det inte programvaran som är problemet om Du köper nu med 6.0. Uppdateringarna av Mapsource är gratis.
Det är kartmaterialet som kostar pengar.
När Garmin släpper City Select 7 (vet ej när) får man CDn gratis, men uppdateringsnyckel brukar kosta 100USD.
Dessutom brukar de som köper GPS inkl karta strax innan ny version släpps, få denna uppdatering gratis.

Edit: Batterifrågan oxo...
Jag har inte testat om 20 timmar överensstämmer med verkligheten. Kan dock tänka mig att tiden sjunker i takt med åldern.
I värsta fall får man väl försöka komplettera med externt batteri vid vandring etc, men det är ju ingen kul o praktisk lösning direkt...

Hoppas jag svarat på Dina frågor!
/Leif
[Ändrat av svlcm 2004-11-27 kl 12:17]
 
Totem289; sa:
Har själv allvarliga funderingar på att skaffa en GPS för MC-bruk. Kommer som så många andra (*ler*) ge mig ut på en längre runda till nästa sommar, och funderar på Garmin Quest.
------------------------
Gott! då är vi fler som går i (exakt)samma tankebanor!

* Någon som har testat Garmins original-fäste för MC? Är detta användbart, eller är det Touratech som gäller?
----------------------
Jag har inte hört om nån som provat Garmins fäste. MEN generellt så är ju Touratechs produkter riktigt bra..Så för egen del (om det inte dyker upp något MKT billigare) så lär det bli Touratech! :)

* Garmin Quest har i min mening en rätt liten skärm. Är den verkligen användbar för MC-bruk?

* Om man skulle råka vara utanför hojjen, typ i skogen (där jag också trivs!), hur länge räcker då batteriet i Quest? Nu pratar vi verkliga siffor alltså...
------------------
Kanske kan denna artikel hjälpa dig ytterligare http//gpsinformation.us/quest/questrev.html

(Förlåt mina dåligt gjorde inklippta svar!)
Må gott!
/Kincop
 
Totem289; sa:
* Garmin Quest har i min mening en rätt liten skärm. Är den verkligen användbar för MC-bruk?
Som Leif säger har vi båda kört med och haft stor nytta av en enhet med lika stor skärm som den på Quest. Den är användbar till allting utom översiktsplanering. Då måste man fortfarande plocka fram papperskartan. Självklart är en större skärm bättre men då är GPS:en inte praktiskt vettig att använda handburet som du säger att du också vill göra.

Tänk dock på att en Quest heller inte är idealisk som handburen då den har horisontell skärm och en utfällbar antenn som jag föreställer mig gör den klart sämre att bära i handen. Att använda samma enhet för flera olika ändamål innebär alltid att man måste kompromissa så man måste besluta sig för vilka egenskaper som har högst prioritet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
mr_samson GPS val Navigering 6
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
thomalin Val av GPS Navigering 24
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
mike79 Val av Gps ? Navigering 9
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
Dalmasen Val av GPS Navigering 0
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
Martin24 Val av GPS, användning etc Navigering 1
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
RME Val av GPS till bil och skog Navigering 13
Tony-Avesta Val av språk i MapSource? Navigering 3
Roffan -65 Hjälp med val av GPS med kartfunktion. Navigering 2
Loranga Val av GPS Garmin 60c eller 76c Navigering 25
delta1 Val av gps? Navigering 17
Tobias_P Val av GPS Navigering 2
dahlgren Val av Gps Navigering 3
marcuslundmark Val av GPS? Navigering 3
Jonte Myra eTrex - bar val? Navigering 23
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 142
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22

Liknande trådar