val av ryggsäck, vad skall man titta efter/undvika mm.

Haha what , har du råkat ut för en ramlös?? aldrig hört talas om?

(Denna Plce har två aluminiumprofiler längs ryggen som inte alls är komplicerade att
ersätta , 3-4mm tjocka,3cm breda o rygglängd på längden.)
 
FInns en rolig rubik på blocket, typ "specialförbandens ryggsäck" eller något sånt. Ställ gärna fråga till säljaren vad det är för förband eller rövarband kanske som använder den modellen. Ser ut som en sån där brittisk webtex eller tyska motsvarande fejköverskottsvarianten miltec. Nu står naturligtvis inte brittisk respektive tysk för tillverkningsland, det är garanterat sydostasien som gäller.

Känner man att det bara duger med något i hållbart militärstuk så finns förutom tidigare nämnda Berghaus Vulcan, Centurion, Atlas m.fl. och Lowe Alpine Saracen, även olika märken som Kata (MB-114), Modan (Centurion, Explore, Pioneer), Tasmanian Tiger, Wolverine, Mystery Ranch och Kifaru intl. I ordning från begagnade till riktigt dyra nytillverkade.


Jag gillar det seobservr skrev en gång, att med tillräckligt tung packning blir allas medelhastighet noll. Fritt citerat.
 
Plce-säcken är formgiven för att användas med stridsbälte, därmed kort i ryggen... Värdelöst att vandra med tyckte jag när jag testade en (utan stridabälte).
 
Plce-säcken är formgiven för att användas med stridsbälte, därmed kort i ryggen... Värdelöst att vandra med tyckte jag när jag testade en (utan stridabälte).

Detta tycker jag är väldigt viktigt att det framgår för trådskaparen och andra som söker information kring ryggsäckar.

Många av de militära säckarna, och kopior av dessa passar bäst med stridsselen och och splitterskyddsvästar. Ofta blir det ett glapp mellan avbärarbältet och axelremmarna. Resultatet blir att det är svårt att få en behaglig jämnvikt på bärsystemet.

Så (för typ tredje gången i denna tråden) vill jag uppmana trådskaparen och andra som intalar sig att militära ryggsäckar som är designade för Delta force, Navy SEALS, Fallskärmsjägare, Kustjägare, lapplandsjägare, SAS osv är INTE ett bra och prisvärt alternativ till ryggsäckar från den civila marknaden.
 
Ja stämmer men om man är iaf under 180 så sitter Plce Long bra även utan stridsväst.

Med stridsväst så vilar ju avbärarbältet lite på fickraderna längst ned och dess innehåll och jag får dra åt där upp lite - så det finns lite justeringsmarginaler.

Mitt andra system Bergans Viking/Escape2 måste justeras om i rygglängd om det skall kunna köras med stridsväst perfekt men det beror på att avbärarbältet är kungligt brett.

Så det finns marginaler med Plce long som är den vanliga ute på marknaden
 
Ja det använder man ju inte så förutom kanske på vintern när man vill ha med sig mycket viktigt vid t.ex isfiske eller längre turer från nått basläger för dygnslånga lopp åt nått annat till sammans med t.ex sidofickorna som ryggsäck.
Man får plats enorma mängder med grejer i en modern stridsväst - allt småplock som multiverktyg,ficklampor,extra batterier,överlevnadsutrustning, vattenflaska med minikök,ytterliggare en vattenflaska, 4 öl,myggluva,lite mat och en del till.

Iaf så finns det lite justermån trots Plcen extremt enkla bärsystem att få till det även utan om man har rätt rygglängd - jag har fan dratt 50-60km och ännu mera km över dagen med den och bara t-shirt som underlag.
 
Om det absolut...

...ska vara stor rygga som uppfyller militära krav så tycker jag Sacci FJS slår det mesta.
Eftersom den faktiskt håller för riktigt tunga bördor, sådana som kan få en Vulcan t ex att haverera.
Den är också bekvämare att bära eftersom den är ett slags ramsäck i anatomiskt format, mindre svettdrivande och stabilare.

...för trådskaparen rekommenderas Alaska eller Fjr Gyro. Betydligt lättare, lika bekväma och enklare att hitta för bra pris. Kommer att göra jobbet även om de inte tål att fällas från flygplan...

//J
 
Kan ju säga att div elitförband inte släpar runt på dessa nämnda ryggsäckar idag...utan typ norröna reckonpack eller militära versioner av svindyra arcteryx säckar.

Kan inte tänka mig någon mer skitsäck än en PLCE......och jag har släpat på vulkan i värnplikten, som är en långt bättre version än PLCE.

Och under min värnplikt( 1993) var detta "cream del a cream" man kunde skulle köra med, men 2014 så har faktiskt det gått framåt en hel del.

Och jag säger rakt av att LK70 slår en vulkansäck 100 gånger om komfortmässigt.....som jag även sprang runt med under samma period, och den kan du få billigare än en kass PLCE-säck:

http://www.surplus.se/webshop/ryggsaeck-lk-70-oanv_produkt

TS ...Kolla den civila marknaden som andra har nämt.
Har själv en FR gyro (juvas 90l) som jag aldrig byter ut;)

Men vi är alla olika...en del kan bära en sopsäck med 30kg och njuta lika mycket som en annan med den senaste säcken på marknaden.
 
Stackars TS men huvudsaken är att vi mobbat bort hans special military tactical wannabe military rucksacks för 199 spänn...

Så smartast är och köpa en civil använd märkesrygga på blocket eller en militär dito i nån surplusshop

Prisklass en tusing och uppåt tvåtusen om dom är äldre (vissa 4-6 tusen kronors system kan man få loss för 3k efter en fjällvandring....)
 
Skippa kriget är faktiskt en bra tumregel när det gäller det mesta i utrustningsväg. Jag kan förstå att man 1960 tyckte att det var bra grejor relativt övrigt utbud, men idag?

All världens specialstyrkor - som verkligen är beroende av grejorna - använder civila saker eftersom de är betydligt bättre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
Zarquon Val av ryggsäck: Golite Quest (och några till) Transportera 21
latin_weps Val av ryggsäck!!! Transportera 11
da_flower Val av ryggsäck utredning a la Kungsleden Transportera 12
pikehunter81 val av ryggsäck?? Transportera 2
pikehunter81 val av ryggsäck?? Transportera 2
Val av ryggsäck... Transportera 0
Hadoque Val av dagturssäck! Transportera 30
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18

Liknande trådar