val av ryggsäck, vad skall man titta efter/undvika mm.

Oj den ryggsäcken må jag säga var extremt fin! Kanske blir att jag får lägga lite mer än jag tänkt på ryggsäcken trots allt, men inte bestämt mig ännu faktiskt hur jag ska göra. Nu kommer jag väl bli reklam eller rent av dumförklarad när jag länkar till ännu en budget ryggsäck men tar chansen när jag har erfarna vandrare på tråden hihi. Hittade nämligen denna som såg lite annorlunda ut "rem" mässigt, vad tror/tycks ? http://www.fritidochprylar.se/produkt/Militar-ryggsack-svart-100liter

Nä alltså den där håller för resan till airsoftspelet,urlastning och 20m gång o sen gruppfotot i airsoftspelet och resan hem.

Ganska stor risk o ge sig ut i spenaten och långvandring med för billiga grejer.

Oj den ryggsäcken må jag säga var extremt fin! Kanske blir att jag får lägga lite mer än jag tänkt på ryggsäcken trots allt, men inte bestämt mig ännu faktiskt hur jag ska göra. Nu kommer jag väl bli reklam eller rent av dumförklarad när jag länkar till ännu en budget ryggsäck men tar chansen när jag har erfarna vandrare på tråden hihi. Hittade nämligen denna som såg lite annorlunda ut "rem" mässigt, vad tror/tycks ? http://www.fritidochprylar.se/produkt/Militar-ryggsack-svart-100liter

Ännu en Berghaus kopia. Rekommenderar att köpa originalet om det är en sådan typ av säck du är ute efter. En sådan billig kopia skulle jag personligen inte ge mig ut med på en fjällvandring. Vem vet, de kanske håller, men vem vågar prova.. Risken är att vandringen får avbrytas i förtid och bäraren får kånka tre mil med antingen en trasig ryggsäck eller öm rygg tillbaka till bilen. Alternativet är att man inte lastar den så tungt, men å andra sidan så behöver man inte en sådan stor säck då.
Även en dyr säck av kvalitetsmärke kan gå sönder. Måndagsexemplar finns. Men risken minskar med beprövade modeller och seriösa tillverkare.
Investera i en bra säck, så håller den länge!

Glöm mitt förslag om 135 Plce klonen från Webtex tidigare i tråden.
Surfade runt lite och fick bara upp svordommar,fula gester,ond bråd död med mera.
En icakasse med remmar av kontorstejp var tydligen bättre.

Haha - jag har för mig att jag hittade några positiva omdömen om den
i samband med sällanbruk - men man kan ju minnas fel.

Sådana här billiga säckar är för softairspel m.m

Hej! Ja något i den stilen hade jag kunnat tänka mig, har läst på lite grand nu istället för att ställa frågan rakt av och inser att jag hade hittat en del svar på egen hand istället för att starta en ny tråd, men misstag är mänskligt får jag väl säga då.. Ja jag kan då säga att jag inte kommer att använda just den här ryggsäcken jag tänkt köpa just för detta ändamål ofta, max en gång per år, kanske två om tillfälle ges.

Betänk bara att militära säckar, som den på bilden, är tillverkad och designad just militären. Militären har ofta splitterskyddsvästar, och därmed behövs inte den övre delen av ryggstödet, utan enbart avbärarbältet, precis som du ser på bilden.

Beroende på hur du är skapt, avseende rygglängd, kan det vara svårt att få till en bra och behaglig inställning på ryggan.

En begagnad Fjällräven gyro, som kallas exempelvis Alaska får du för en billig peng. Och jag kan garantera att det sitter bättre de militära alternativen.

Jag har själv gjort samma misstag nämligen. Min första säck var en "mil spec" säck för drygt 800:-, och den satt riktigt dåligt. Efter några etapper på vandringsleden Sörmlandsleden, så insåg jag att det inte handlade om att jag som var dålig att justera säcken, utan att det var säcken som inte var lämplig för ändamålet.

En begagnad Fjällräven gyro, som kallas exempelvis Alaska får du för en billig peng. Och jag kan garantera att det sitter bättre de militära alternativen.

Öhhh...Fjällräven Gyro (det är ramkontruktionen som kallas så, och kan vara utrustad med olika säckar - ex Fjällräven Raven Gyro), och Haglöfs Alaska är helt olika ryggsäckar från olika tillverkare;)
Båda dock mycket bra ryggsäckar som tål att lasta tungt.

Buy quality, cry once!!

Har du inte råd med nytt, leta begagnat. Finns många bra säckar från ledande tillverkare.

//Per

Att ute i spenaten få bära hem prylarna i famnen eller ett knyte gjort av tältet är ingen höjdare, jag har sett ungdomar göra det i IRL och det såg inget roligt ut.

Vikten på säcken är en annan sak en militärsäck på 100l väger ofta 4-6kg tom. En civil 100l kombo ca 2,5 kg.
100l låter ibland som lösningen på allt, men volym lockar till packning och all packning väger.

Börja med en flyttlåda, ruta den invändigt i decimeterstora rutor, lägg i din tänkta packning, då vet du du ditt verkliga volymbehov. Det som fyller mest är matpaketet, det brukar oxså väga mest vid start.
Med ovanstående klart vet du ditt volymbehov och slipper ledig plats till men massa bra att ha som många tror att man måste gå runt och bära på.
go tur

En webshop som säljer friluftssaker, knivar & svärd, bantningspiller, självförsvars- & säkerhetsskit, potensmedel, basebollutrustning.... Listan kan göras ännu längre och ännu bisarrare. Alla bilderna har samma typ av vattenstämpel som kineserna på ebay kör med. Slump? Eller kinesisk fillial? Skulle förklara kategorierna. Galna blandningar är vanligt bland kinesiska ebaysäljare. Lite anything goes sådär.

Rent konkret köpte jag på gymnasiet en berghauskopia på militaryshop. Jag var ung och naiv. Hade den på en längre (10+ dagar) tur. En del sömmar sprack. Inget kritiskt, det var mest stickningar. Sen slets väven nere i svanken väldigt mycket. Hade den hållt för en sån tur till? Ja, kanske, kanske till och med fyra. Onödigt att chansa. Dåligt värde per använd gång. Till och med 70 LK är bättre värde. Den håller i alla fall. Om man nu måste ha en möp-piss-rygga.

PLCE äkta men begagnad 55£.
Har en sådan - jävla kvalite - byggda som en stridsvagn.

http://www.surplusandoutdoors.com/s...ive-green-bergen-british-military-859504.html

Sidofickskitet och dess lilla egna bärsystem 30£

http://www.surplusandoutdoors.com/s...ing/plce-olive-daypack-rocket-set-549697.html

Serös butik , köpte sidofickor till min gamla plce , märkta "använda" men fick nya.
Så dom skickar inte skitgrejer fast det står begagnat - dom har bara fina exemplar.

För 85£+frakt så får du en ryggsäck som håller resten av livet
Min har varit överallt innan mig , årsmodell 90 och har gått hundratals mil bara för mig.

EDIT , fanns dessa också

http://www.surplusandoutdoors.com/s...ing/berghaus-olive-green-cyclops-1093014.html

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
Zarquon Val av ryggsäck: Golite Quest (och några till) Transportera 21
latin_weps Val av ryggsäck!!! Transportera 11
da_flower Val av ryggsäck utredning a la Kungsleden Transportera 12
pikehunter81 val av ryggsäck?? Transportera 2
pikehunter81 val av ryggsäck?? Transportera 2
Val av ryggsäck... Transportera 0
Hadoque Val av dagturssäck! Transportera 30
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg