Val av paddel.

Det bästa är att prova

Hos en bra återförsäljare finns det demopaddlar att provpaddla. Har du en bra teknik och rätt paddel ska paddelbladet gå 2-5 cm under vattenytan. Det är tveksamt omm du tjänar något på att ha en längre paddel. Ha hellre större blad om du vill ha mer bett i draget.

Har du inte långa armar eller ben i förrhållande till din kroppslängd och en kajak som är smal-normalbred
brukar följande stämma rätt bra.

160 cm 205 cm
170 cm 210 cm
180 cm 215 cm
190 cm 220 cm

Om ni tittar här http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=IguJYb9bxYs#t=96s (tror att jag fixat så länken börjar på 1.35-1.53) förvisso paddlar jag i lite sjö, så det är nog lite högre paddelföring än när det är lugnt. Men..... någon som vågar se sig på ett råd, ska jag satsa på ett långsmalt (blir nog troligen ett återköp på en kalliste 240 cm bent shaft) eller ska jag testa bredare blad i 215/220 längd.......

(med bakgrund av att jag pga. jag färdas snabbare än min partner och ofta sticker iväg och fångar vågor för det är kul och tidsfördriv).

Att döma av filmen så måste jag säga att din paddel ser onödigt lång ut. Du paddlar en relativt smal kajak (Point65 XP18 är 54 cm bred) och har ganska hög paddelföring. Det ser ju ut som om du sticker ner paddelskaftet minst 20 cm ner i vattnet vid varje paddeltag. Det är rätt onödigt att föra så mycket av skaftet genom vattnet, det skapar ju bara turbulens. Om du dessutom paddlar med ännu högre paddelföring vid lugnare vatten så innebär ju det att du sticker ännu mer av skaftet ner i vattnet, eller hur?

Jag tror att du lungt skulle kunna korta paddeln med 20 cm (dvs 10 cm per sida) du kommer ändå sticka ner bladet helt i vattnet med god marginal.

Sen är ju frågan hur vart någonstans en 220 cm kalliste är kortare än en 240 cm. Minskar avstånden mellan där man ska hålla (den har ju krokigt skaft) isåfall kommer ju greppet (avståndet mellan händerna) bli annorlunda eller är den kortare ute i ändarna mellan handgreppen och bladen? Detta kan ju vara något att tänka på när du väljer en ny paddel.

@ T0ker: En sak till:

Som någon redan påpekat, så kan man jämföra paddellängd med växlar (på tex en bil) lång paddel = hög växel, kort paddel = låg växel.

Du säger att du gillar surf (dvs lite stökigt vatten). Då handlar allt om acceleration och möjlighet till tempoväxlingar. Precis som när man kör bil så blir accelerationen högre på en lägre växel, alltså vill du ha en kortare paddel för att få högre acceleration. På samma sätt kan du ju jämföra stökigt vatten med terrängkörning med bilen, då behövs en lägre växel, dessutom är det bra med bättre grepp, vilket i paddeltermer skulle kunna överföras till bredare blad (större bladyta utan att paddeln blir längre).

När jag surfpaddlar eller paddlar fors (situationer där acceleration är viktigast) använder jag tex en paddel som är ca 185 cm (då ska även påpekas att både min surfkajak och min forskajak är kring 65 cm breda). Nu är jag iofs 20 cm kortare än dig men som Leif påpekade handlar inte allt om kroppslängd när man väljer paddel längd. Jag har en paddelsurfkompis som är över 190 cm och ändå använder paddlar i surf som är 185 cm.

någon som vågar se sig på ett råd,

Jo, byt bort dieseln :)

På videon tycks du ha rätt hög paddelföring och du för paddelbladet lite väl djupt i vattnet pga att den är så lång. Paddlingstempot är rätt långsamt så jag antar att du sätter rätt mycket kraft i varje paddeltag.

Jag rekommenderar att du prövar en kanske 20cm kortare paddel avsedd för hög paddelföring. Då går paddeln inte så djupt då du leker i vågorna, tempot stiger och du får lättare att accelerera in för surf, och pareringar och styrtag går smidigare. Går du ner till "dieseltempo" och lägre paddelföring med den paddeln så tvingas du använda mindre kraft för att hålla tempot nere, alltså sjunker också hastigheten en aning och du håller kanske jämnare fart med din partner men har möjligheten att göra snabba utstickare för lek i vågor.

Men pröva före köp om möjligt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 9
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 48

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg