Hur man upplever grönlandspaddel är rätt individuellt. En sak är själva handtag/greppet. Vissa gillar rund eller oval, andra mer distinkt kantiga. Själv kör jag rätt kantiga med stor diameter på mina egengjorda paddlar. Ger en tydligt grepp och kräver minimalt med handkraft. Men lik förbannat paddlar jag oftast med min Kalleq som är oval med ca. 32x37 vid ställen där jag håller paddeln (själva skaftet är rund, men där håller man inte). Anledningen är att jag gillar känslan i vattnet som Kalleq har. Den har en väldigt bra grepp i vattnet och passar utmärkt att användas med en snabb kajak, samtidigt som den har den goa grönlandkänslan kvar. Sen är den lättare och stryktåligare än mina träpaddlar. En hel del av mina paddelkompisar fick låna min Kalleq och de flesta köpte egen ganska snabbt. Även folk som inte paddlade med grönlandspaddeln tidigare. Kalleq är rätt bred och väldigt förlåtande vid bristande teknik, medan smala grönlandspaddel kräver bra teknik för att fungera tillfredsställande.
De andra paddeln du nämnde har jag inte testad, så där kan jag inte uttala mig.
Ang. grepp, så slipar jag greppen på alla mina carbon paddlar med 1200 våtslip papper och sen kladdar jag lite paddelvax på. Men ja, satin finishen på en väl underhållen träpaddel är ännu trevligare.
De andra paddeln du nämnde har jag inte testad, så där kan jag inte uttala mig.
Ang. grepp, så slipar jag greppen på alla mina carbon paddlar med 1200 våtslip papper och sen kladdar jag lite paddelvax på. Men ja, satin finishen på en väl underhållen träpaddel är ännu trevligare.