Re: Re: Einstein
fson; sa:
Nåt annat jag inte kan fatta är; om det nu hänger så på håret om 60CS flyter eller sjunker, så borde det väl inte vara allt för märkvärdigt att SE TILL att den flyter??
/Per
Då jag inte är säker på om du menar från tillverkningsstadiet eller när man köpt den som slutanvändare ?
om du menar som slutanvändare så finns det små runda korkflöten som används till nyckelringar för båtnycklar mm mm och dessa skulle man ju lätt kunna sätta fast i gpsen så att den garanterat flyter så det är inget större problem.
om du menar tillverkningsstadiet så är jag böjd att hålla med dig. men det är ju upp till tillverkaren att se vad de tror folk vill ha.
Angående fritidskartan så laddar man kartan i form av ett rutnät i GPSen varje ruta är ca 55,5 km hög och 29 km bred och så väljer man vilka rutor man vill ha med sig.
varje ruta tar olika mycket minne beroende på hur mkt information de innehåller
i snitt verkar en ruta ta ca 1,3-1,6 Mb
om man tar hela område 8 så är den på totalt 67,5 Mb
och består av 56 rutor, den minsta är på 68K och den största är på 2,33Mb
Min personliga åsikt är att kartan INTE motiverar det priset som man får ge för den och jag kommer nog inte att köpa fler delar.
En skala 1:100000 känns väldigt stort när man försöker röra sig i skog o mark där det kan vara ganska mycket variation typ skärgård, samt att det är väldigt mycket fel i den iaf i det området där jag bor. vägar som har byggts för ett antal år sedan eller ändrat sträckning som inte är uppdaterade, cyckelvägar som ligger 50 meter ifrån var de i verkligheten finns, hus i vattnet mm mm.
sportmanship skyller på lantmäteriverket, personligen tror jag det är något annat, dvs sportmanship köpte denna karta för dist för länge sedan och har inte uppdaterat kartdatan sedan dess. och nu försöker de suga ut varenda krona ur produkten innan den blir alldeles för gammal. men det är ju bara vad jag tror.
Skärpning, kartor är färskvara !
Har inte köpt vägkartorna ännu, men det kommer nog snart. samma med sjökorten. vad jag har förstått på vänners system så är det en ordentlig skillnad på standarden mot fritidskartan.