våg!

Re: Tjafs tjafs tjafs

avslutad210712; sa:
gundj; sa:
Är det verkligen 1 grams noggrannhet pâ dessa vâgarna?
Är det inte bara 1 grams upplösning pâ skalan/visningen?

Har nâgon kontrollvägt nâgot o sett vad noggrannheten är?

Om min digitala termometer visar 14,97 grader så är det såklart det för den är exakt eftersom den visar decimalerna och därmed basta

Bara för att den visar två decimaler, så behöver det inte betyda att den är exakt.
Ett digitalt skjutmått visar hundradelar, men den är bara godkänd för noggranhet på 0,05mm. Så på ett skjutmått måste man avrunda till en halv tiondel, oavsätt om den visar hundradelarna exakt.

//Gustav\\

Re: Re: Tjafs tjafs tjafs

Keras2006; sa:
avslutad210712; sa:
gundj; sa:
Är det verkligen 1 grams noggrannhet pâ dessa vâgarna?
Är det inte bara 1 grams upplösning pâ skalan/visningen?

Har nâgon kontrollvägt nâgot o sett vad noggrannheten är?

Om min digitala termometer visar 14,97 grader så är det såklart det för den är exakt eftersom den visar decimalerna och därmed basta

Bara för att den visar två decimaler, så behöver det inte betyda att den är exakt.
Ett digitalt skjutmått visar hundradelar, men den är bara godkänd för noggranhet på 0,05mm. Så på ett skjutmått måste man avrunda till en halv tiondel, oavsätt om den visar hundradelarna exakt.

//Gustav\\

Ironi på nätet är svårt :)

Jag såg en digital våg på Lidl idag för blott 129:- typ. 1 grams noggranhet och max 5 kilo enligt informationen i butiken.

/A

Vågen behöver ju inte vara noggrann (alltså visa exakt rätt vikt) så länge den är konsekvent. Man (eh, inte jag!) letar ju de lättaste sakerna - man behöver inte veta vad de väger, bara att de är lättast.

Systematiska fel är alltså ingen fara. Slumpmässiga däremot.

Jag litar på placeboeffekten och vill alltså ha en våg som visar minimalt, helst utan att jag vet om det.

Linjär våg?

millimeter; sa:
Vågen behöver ju inte vara noggrann (alltså visa exakt rätt vikt) så länge den är konsekvent. Man (eh, inte jag!) letar ju de lättaste sakerna - man behöver inte veta vad de väger, bara att de är lättast.

Systematiska fel är alltså ingen fara. Slumpmässiga däremot.

Håller inte med där.

Om man är intresserad av totalvikten i packningen så bör vikten på varje detalj vara korrekt med ca 3 siffrors noggrannhet.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenjuice UL: en fråga om våg Utrustning allmänt 9

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg