Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
våg!
- Trådstartare oskarlin
- Start datum
Köpte en på elbutiken idag. 449:- 1 gramsnogrannhet, max 5 kilo. Fanns både billigare och dyrare alternativ.
Just nu slipar jag på ett fint excellark där man kan lägga in alla grejer och sedan markera antalet man ska ha med av respektive sak och sedan få delsummor och totalvikt summerat. Har dock inget system för vad man har på sig utan allt summeras som totalvikt. Men man utlämnar lämpligen de grejer man har på sig om man inte vill ha den verkliga totalvikten. Får se om jag orkar fixa ngt mer variant med ryggsäck resp totalvikt.
/Andreas
Just nu slipar jag på ett fint excellark där man kan lägga in alla grejer och sedan markera antalet man ska ha med av respektive sak och sedan få delsummor och totalvikt summerat. Har dock inget system för vad man har på sig utan allt summeras som totalvikt. Men man utlämnar lämpligen de grejer man har på sig om man inte vill ha den verkliga totalvikten. Får se om jag orkar fixa ngt mer variant med ryggsäck resp totalvikt.
/Andreas
Någon som känner till någon lista på hur mycket typiska friluftsprylar väger. Har ingen våg än men det mesta går att hitta vikt på via internet förutom kläder.
Ett tips är att följa upp packlistan även efter vandringen och se vad man använde och inte använde. Finns en del vikt att tjäna där.
Ett tips är att följa upp packlistan även efter vandringen och se vad man använde och inte använde. Finns en del vikt att tjäna där.
OBH Nordica Futura
OBH Nordica har en mycket enkel och funktionell våg som finns i silver och vitt (även utan müsli). Jag köpte den för att den är liten, smidig och exakt. Och för att den fick bra betyg i något test... Mäter upp till 5 kg med 1 grams intervall. Kostar 399 kronor på http://www.elektrostore.se.
OBH Nordica har en mycket enkel och funktionell våg som finns i silver och vitt (även utan müsli). Jag köpte den för att den är liten, smidig och exakt. Och för att den fick bra betyg i något test... Mäter upp till 5 kg med 1 grams intervall. Kostar 399 kronor på http://www.elektrostore.se.
sajberjohan; sa:Någon som känner till någon lista på hur mycket typiska friluftsprylar väger. Har ingen våg än men det mesta går att hitta vikt på via internet förutom kläder.
Grejen är väl att de typsika prylarna inte finns. Ett par brallor kan väga från drygt 100 gram upp till iaf 6-700... Vad som står på Internet är inte alltid sant och ibland varierar uppgifterna på olika sidor osv. Väga själv är nog klart bäst om man verkligen vill veta.
sajberjohan; sa:Ett tips är att följa upp packlistan även efter vandringen och se vad man använde och inte använde. Finns en del vikt att tjäna där.
Fast allt som man inte använde ska man nog inte lämna hemma. Tex sjukvårdsgrejerna, reservtändstickorna. Sen är det ju inte säkert att du kan skita i fleecejackan nästa år bara för att den inte behövdes detta år... Det kan ju vara kallare då...
/A
Re: clabbe
oskarlin; sa:
Ok, jag körde på billigast möjliga. Det blev en analog våg för 89kr på clas ohlsson. Inte så värst bra men jag resonareade ungefär som någon tidigare sa, har man för många decimaler blir man skvatt galen!
[/QUOTE]
Analogt är bra! Då är ju upplösningen oändlig och du är således inte låst till en viss noggranhet ;-)
/A
avslutad210712
Gäst
Tjafs tjafs tjafs
Om min digitala termometer visar 14,97 grader så är det såklart det för den är exakt eftersom den visar decimalerna och därmed basta
gundj; sa:Är det verkligen 1 grams noggrannhet pâ dessa vâgarna?
Är det inte bara 1 grams upplösning pâ skalan/visningen?
Har nâgon kontrollvägt nâgot o sett vad noggrannheten är?
Om min digitala termometer visar 14,97 grader så är det såklart det för den är exakt eftersom den visar decimalerna och därmed basta
Seriös
viktjagare kalibrerar vågen med vikter eller persedlar som vägts på precisionsvåg.
Med en kalibreringskurva kan man ha god användning även av en enkel mekanisk fjädervåg.
Vore intressant att ta del av sådana kalibreringskurvor för billiga digitala vågar. Hur många procents fel är det på olika delar av skalan?
Thure
[Ändrat av thureb 2006-07-13 kl 11:34]
viktjagare kalibrerar vågen med vikter eller persedlar som vägts på precisionsvåg.
Med en kalibreringskurva kan man ha god användning även av en enkel mekanisk fjädervåg.
Vore intressant att ta del av sådana kalibreringskurvor för billiga digitala vågar. Hur många procents fel är det på olika delar av skalan?
Thure
[Ändrat av thureb 2006-07-13 kl 11:34]
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg