Vätskesystem

Har tänkt köpa ett vätskesystem för att lättare kunna dricka under paddling. Men vilket är "bäst" och i så fall varför?

Ska det ligga på botten i kanoten (orkar man suga upp då), på akterdäck eller på ryggen?
Hur ska munstycket vara?
Andra tips?

Widepac är bäst tycker jag! Stor öppning lätt att göra rent! Verkar bättre än andra hålla sig fräscht! Inga problem ha den på durken! Du som har flytväst kan rigga munstycken så du har det precis vid munnen! Snabbkoppling med slangen,alltså lätt bara byta påse snabbt tex vid DKM ;)
Vill du ha bilder kan jag mejla dig!

/Janne

Själv har jag en liten ryggsäck med inbygggt vätskesystem ovanför flytvästen då min kajak inte riktigt tillåter vattenflaskor på fördäck.Tidigare brukade det räcka med en vattenflaska som man spänner fast på fördäcket.

Sen vet jag att bl.a . Palm har en flytväst med inbyggt vätskesystem.

Allt funkar...

Har tänkt köpa ett vätskesystem för att lättare kunna dricka under paddling. Men vilket är "bäst" och i så fall varför?

Ska det ligga på botten i kanoten (orkar man suga upp då), på akterdäck eller på ryggen?
Hur ska munstycket vara?
Andra tips?
Alla varianter du nämnt funkar, det är bara att testa. Nu kör jag med Hydraulics flytväst där munstycket hamnar i ett bra läge, rymmer en Widepac 1,5l. Men det finns massor med varianter, du får testa så att du får det att funka vid lyften på DKM+. Kanske lite i flytvästen och resten på akterdäck?

/Erik

Öskaret på fördäck funkar för mig och drycken paddlar man ju i.:)

Teknikern - som mer än gärna dricker Östersjövattnet som det är.

Öskaret på fördäck funkar för mig och drycken paddlar man ju i.:)

Teknikern - som mer än gärna dricker Östersjövattnet som det är.

Har du några tips då om hur mycket energipulver man ska hälla ner och hur långt i förväg innan man kommer dit?

Kanske ska muta någon ur Elit-gänget. Då bör det vara färdigblandat tills jag hinner dit ;-)

Lite smaskigt med algerna också... mums!
Äh, det där med alger är överskattat och det går att undvika. Man får vara lite kreativ bara när det är grönsakssoppa i vikarna, ta vattnet på över 2 meters djup så är det rent från alger.;)

*och så fick dom en del av svaret på varför andningsapparat ingår i utrustningen*:cool:

sätt fast...

Hur ska munstycket vara?
Andra tips?

Mina erfareneher är att jag har drickasäcken liggande i sittbrunnen på durken bakom mig, bakom sitsen. Jag har en hiko flytväst med ryggficka för drickapåse men det är obekvämt med några kilo extra på ryggen och det tar emot sargen då jag börjer mig i vissa vinklar (jag har en stor drickapåse, camelbacks stora, tror det är > 3 l). Jag har sytt en fleecepåse mest för isolering på skid- och skidskoturer men den gör tjänst även i kajaken genom att den bistår med en snörögla så jag med en minikarbin kan kroka fast den i kajaken - på så sätt försäkrar jag mej om att säcken finns kvar i kajaken även efter en vurpa. Allt som inte sitter fast riskerar att försvinna vid plurr.

/Patrik

Mina erfareneher är att jag har drickasäcken liggande i sittbrunnen på durken bakom mig, bakom sitsen. Jag har en hiko flytväst med ryggficka för drickapåse men det är obekvämt med några kilo extra på ryggen och det tar emot sargen då jag börjer mig i vissa vinklar (jag har en stor drickapåse, camelbacks stora, tror det är > 3 l). Jag har sytt en fleecepåse mest för isolering på skid- och skidskoturer men den gör tjänst även i kajaken genom att den bistår med en snörögla så jag med en minikarbin kan kroka fast den i kajaken - på så sätt försäkrar jag mej om att säcken finns kvar i kajaken även efter en vurpa. Allt som inte sitter fast riskerar att försvinna vid plurr.

/Patrik

Är det jobbigt att suga upp så högt?

Fungerar ventilen så att du inte måste suga upp från botten varje gång?

Hur lång är slangen?

Är det jobbigt att suga upp så högt?

Fungerar ventilen så att du inte måste suga upp från botten varje gång?

Hur lång är slangen?

Jag har alldeles nyligen köpt en enkel påse med slang och ventil (Naglene) som jag lägger på botten av kajaken bakom sätet. Jag var lite rädd att slangen skulle vara för kort innan jag handlade och kollade runt på lite olika märken, men det verkar som alla har samma tämligen korta längd på slangen. För mig med 178 cm och någorlunda proportionerlig kropp är inte överkroppen för lång för att slangen ska räcka till. Om man är närmare 2 meter och mycket längd sitter i överkroppen kan det nog bli tajt.

Fördel med kort slang är att man inte behöver tomsuga i munstycket allt för länge innan man får utdelning. Bit-ventilen funkar om man är lite flink i munnen, dvs ser till att man inte slutar suga före man släpper greppet, men jag brukar klanta mig nån gång nu och då så man behöver tom-suga en stund igen. Det kräver nog lite träning för att kunna dricka bra medan man kör hårt (typ suga lite, släppa bitgreppet om ventilen men ha kvar munstycket i munnen andas, osv). Och så får man lära sig vad flödet är så man vet hur länge man ska suga för att få i sig en viss mängd vätska så man inte börjar med att sänka en liter vid första vätskeintaget och blir kissnödig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Vätskesystem Paddling allmänt 2
eseb66 Vätskesystem för paddling Paddling allmänt 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg