Vätskesystem

Är det jobbigt att suga upp så högt?

Fungerar ventilen så att du inte måste suga upp från botten varje gång?

Hur lång är slangen?

MIn bitventil är så tät att vatten stannar i slangen om jag inte håller den öppen med tänderna utan att suga så jag kan ha "vatten direkt" om jag vill. vintertid vill jag INTE detta - blåser ner vatten från slangen i påsen för att unvika frysning.
Men att suga upp, luftvolymen är liten, säg 1 cm2 yta i slangen genomskärning gånger 1 m lång slang = 100cm3 = 0,1 liter luft - inte mycket om du frågar mej - inte ett helt andetag för mig.
Sen paddlar jag mej inte anfådd särskilt ofta som turpaddlare jag är och kan i värsta fall vänta ett andetag extra på mitt vatten. Kanske större problem om man t ex paddlar kanotmaraton och är anfådd större delen av tiden.

/Patrik, som hoppas jag räknade rätt nu, annrs får jag väl snart veta det ;-)

Om man inte ska hålla på med lyft bör det bästa vara att ha en påse bakom sitsen. Bra grejer till buget-pris är att köpa reservdelarna. Ex. Camelbacks extrapåse (1,5 eller 3 liter) och en förlängnings slang eller två - inkluderar bitventil. Nya Camelback systemet har även en stor öppning.

Ska man lyfta kanske ryggsäcksmodellerna är att föredra.

Hittade en 1,5 liters på Intersport som jag ska testa med. Finns inte mycket utrymme bakom sitsen men jag kanske kan flytta fram den ett hål. Ska testa i morgon och slangen borde räcka. Annars ordnar jag en ficka till flytvästen.

Bilagor

• P7160006.jpg
    P7160006.jpg
    75.2 KB · Visningar: 453
Lägg påsen framför sitsen på durken istället!
Så har vi alltid kört på träning å tävling ;)

/Janne

Så kör jag också. Jag har en Hikoväst med fucka på ryggen, men tycker att det känns lite fel att tynga ner flytvästen med 1-2kg. Är det ingen mer än jag som dessutom upplever att det påverkar balansen negativt med att flytta upp dricka volymen från durken ?

Source wide packs kör jag med, funkar bra och lätta att tömma/fylla. Lite dyra bara, men håller länge.

Japp, på botten ska den ligga! Jag hade ficka på västen en gång i tiden, men det är rätt mycket osmakligare med kroppstempererat vatten... Från botten smakar det friskt däremot!

Har två påsar varav den ena (Markill?) är lite snarlik den på bilden ovan, mycket större öppning än så blir det inte! Funkar bra!

Öskaret på fördäck funkar för mig och drycken paddlar man ju i.:)

Teknikern - som mer än gärna dricker Östersjövattnet som det är.

Du är tuff du Teknikern med tanke på att Östersjön ett av världens mest förorenade hav. Men det måste man ändå se som goda nyheter att man kan dricka vattnet utan att få rännskita...

Hur fungerar det med slangen vid våt urgång om behållaren sitter i båten och munstycket i flytvästen?

Om du har slangen ordentligt fastsatt i flytvästen å påsen bara liggandes på durken så tappar du knappast påsen! Men om slangen bara är fastsatt i västen med den lilla klammern som brukar följa med drickasystemet,så lossnar slangen rätt så lätt å då är det bra om drickapåsen är säkrad på nåt sätt i kanoten(tex under gummicordslinor)

/Janne

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Vätskesystem Paddling allmänt 2
eseb66 Vätskesystem för paddling Paddling allmänt 14

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg