Vätskebehållare m slang = äckligt?

Det beror på hur länge du tänker förvara vattnet i säcken innan du dricker...

Att ha vatten 1-2 dygn tycker jag inte är något som helst problem, min nalgene ger ingen bismak eller får vattnet att kännas ofräscht under den tiden.

Men jag skulle nog dra mig för att dricka vattnet efter en vecka, speciellt i hög värme.

Vad gäller munstycke och slang så spolas dessa rena när du dricker.

...
Vad gäller munstycke och slang så spolas dessa rena när du dricker.

Mmm, det var just slangen jag funderade på. Det är ju tydligen någon slags bitöppning som jag inbillar mig kleggar när man bitit "sönder" den efter ett tag. Det kanske går att byta ut. Är skeptisk mot dessa pet-flaskor med bitkork. Bättre med skruvkork, fast då faller väl hela finessen med påsen... :)

Anders, kolla även in denna sida. Har beställt saker från dem och de är snabba att skicka samt att de har ok priser tycker jag. En beställning kostar runt £8:

http://www.source-hydration.co.uk/acatalog/Source_Wrap_Tank.html

/Anders

Oj, det var ju nästan halva priset. TACK för tipset!!! Ska kolla!

:)

Munstycket är inte alls som på pet-flaskor med bitöppning, utan en helt annan konstruktioner med mjukplast, det är inte mycket bita som behövs. Jag har haft min nalgene i över 6 år nu och jag märker ingen försämring än.

Skölja ur, tömma och torka efter en runda är ju bra.

Jag brukar förvara min vattensäck med slang i frysen mellan användning för att mota bakterietillväxt. :)

Undvik sportdryck å liknande i påsen, endast vatten.

Sen använder jag vattensäck bara för cykling. Hade en rätt tråkig upplevelse en gång för många år sedan i Wales när den började läcka i vandringsryggan och det rann ner på sovsäcken, fick sova i blöt sovsäck 2 nätter, inte så himla kul.. Men vattentät säck runt sovsäcken är ju en bra idé i alla lägen.

Jag har en modell från samma tillverkare som länkas till först i tråden sedan kanske 5 år som har fungerat bra. När man är ute så blir det iallafall för min del ganska stor omsättning av vattnet och när man är inomhus försöker jag låta den ligga öppen någon dag så att den torkar ur. Jag har aldrig upplevt att den skulle bli äcklig, men det är ju delvis subjektivt.

Grundregler

för vattenförvaring är svalt och mörkt. Klorerat kommunalt vatten håller sig fräscht mycket länge. Naturligtvis så kommer bakterier växa på munstycket men det är hyggligt lätt att hålla rent. Salt från saliv befrämjar växt. Sportdryck likaså. Det finns speciella slangborstar till bl a Source vätskesystem. Jag har ett par vattensäckar från Source som funkar bra. Vid övernattningspaddlingar har jag majoriteten av vattnet i dunkar.

Thure

På tal om sportdryck, grundregeln för att hålla det någorlunda hygiendiskt torde väl vara att enbart använda vatten och inte saft, sportdryck eller annat som kan tyckas smaka bättre.

Det finns vätskeblåsor utan bitöppning. Typ försvarsmaktens Source-blåsa.

http://www.recon.se/vatskesystem/source-vatskesystem-stridsvast-2000

Har en sådan i och har inte märkt någon dålig smak eller att den blivit äcklig. Men å andra sidan så vårdar jag av den efter en övning eller tur i skogen där den fått följa med. Sköljer av och låter den torka samt drar ur slangen, innan jag stoppar in den i garderoben igen.

Dessutom ska den vara antibakteriell och kommer med en slangborste. Ska man tro denna annons så behöver den ingen rengöring. Men jag tycker det känns bäst att skölja ur den och låta den torka innan den hängs in.

Jag skulle inte vilja dricka ur en flaska eller termos som stått med vatten i några veckor utan att diska, detsamma gäller vätskeblåsan och dess slang/munstycke.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg