Vätskebehållare m slang = äckligt?

Enligt länken har den bitmunstycke: "Storm bitmunstycke. "

Thure

Alltså man biter inte på munstycket för att få vatten. Man vrider på en del av munstycket 90 grader och så kan man dricka. Men visst, man kan sätta det mellan tänderna och vrida, för att klara det med en hand.

Men man behöver så att säga inte "tugga på" munstycket som på Camelbaks bite valve för att kunna dricka. Det var så jag uppfattade att TS funderade över om det var hygieniskt/äckligt osv.

Alltså man biter inte på munstycket för att få vatten. Man vrider på en del av munstycket 90 grader och så kan man dricka. Men visst, man kan sätta det mellan tänderna och vrida, för att klara det med en hand.

Men man behöver så att säga inte "tugga på" munstycket som på Camelbaks bite valve för att kunna dricka. Det var så jag uppfattade att TS funderade över om det var hygieniskt/äckligt osv.

Nej, inte på Source med bite valve, där gör man precis som med camelbak dvs klämmer ihop på mitten med tänderna.

...för övrigt inte äckligt på något sätt, utan enkelt att använda. Jag sköljer ur påsen med lite klorin och torkar om den ska långtidsförvaras.

Nej, inte på Source med bite valve, där gör man precis som med camelbak dvs klämmer ihop på mitten med tänderna.

...för övrigt inte äckligt på något sätt, utan enkelt att använda. Jag sköljer ur påsen med lite klorin och torkar om den ska långtidsförvaras.

Sätter inte klorinen smak? Själv nöjer jag mig med att skölja ut och låta den ligga i diskstället lite uppspänd och torka

Kanon! Tack för input!

Klart att vattensäcken ska både diskas och torka. Som sagt var jag mest ute efter själva bitdelen och där har jag fått svar. :) Utmärkt.

Jag ska inhandla. Frågan är bara vilken... :) Det var ju några alternativ...

Åter igen, TACK! :)

Camelbak Antidote är bra

Jag är otroligt nöjd med min nya Camelbak Antidote på 2 liter. Gjorde en ganska seriös forskning innan köp. Fördelar: stor öppning (jag får in handen genom öppningen), smarta plastpryttlar som håller ut blåsan när den hänger på tork, snabbkoppling på slangen och väldigt platt. "Bit"munstycket funkar väldigt bra. Jag har den bara på cykel. När jag är på vandring har jag en 6 liters mycket kompakt vattenpåse som man kan hänga från ett träd om sådant finnes istället.

De utlovar livstids garanti så det återstår att se när/om något händer med den.

http://www.youtube.com/watch?v=hee7wBtidmc&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=Y-Kom5rL58w&feature=player_embedded

Finns här bland annat: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=CAMELBAKANTIDOTERES20L

På bilden längst ner ser man hur man kan spänna ut blåsan för torkning: http://www.bikerumor.com/2012/02/16/long-term-review-camelbak-antidote-reservoir/

Jobbar varken för Camelbak eller Addnature även om det kanske verkar så.

Klorinet sätter inte speciellt mycket smak på vattnet om du droppar i lite, skakar och har dig - sen häller ut och fyller på med vatten.
Tänk på att spreta lite runt munstycket eller öppningen på flaskan också.

Brukar klorinbehandla mina vattenbehållera varannat dygn om det är varmt - varje dag om det är
ej grovfiltrerat,orenat,okokt vatten jag häller i - du får tänka på att om du får i en liten bit skit i det så växer det fort om det är varmt i ett slutet system.

Klorin är ju bra o ha mig sig av massa skäl(bekämpning av infektioner i sår,foptsvamp,ytliga bakterinfektioner m.m.) så det är ju lika bra och ha med - tänk bara på att ha det i mörka behållare,packa det mörkt och läcksäkert.

Det bryts ned fort vid soljus t.ex

för vattenförvaring är svalt och mörkt. Klorerat kommunalt vatten håller sig fräscht mycket länge. Naturligtvis så kommer bakterier växa på munstycket men det är hyggligt lätt att hålla rent. Salt från saliv befrämjar växt. Sportdryck likaså. Det finns speciella slangborstar till bl a Source vätskesystem. Jag har ett par vattensäckar från Source som funkar bra. Vid övernattningspaddlingar har jag majoriteten av vattnet i dunkar.

Thure

Alltså, för att verkligen förvara vatten på bästa sätt, så gör man som egyptierna och andra före oss; dvs förvara vattnet i kopparkärl. På detta sättet kunde vatten förvaras i månader utan att vattnet försämrades.
Enligt ny forskning har det visat att koppar b.la tar död på "fulpartiklar" i vatten samt andra skumma organismer.

/Anders

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg