Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu

Re: Abisko-Vakkotavare

Adam_Skevstad; sa:
Någon som har en aktuell rapport om hur Kungsleden ser ut? Det händer ju mycket på bara en vecka denna tid på året.

Den 10.07 var der så meget vand ved Coalmmeyaggi ved Alesjaurestuen, at jeg måtte opgive at komme igennem der.

/Ulrik.

Re: Precis hemkommen från abisko

avslutad210712; sa:
Och björkmätarlarverna fanns det "några" stycken av men de bits inte även om det kanske inte är så trevliga att ha krypande överallt på sig.

Usch, är det de gröna rackarna eller är de svarta? ;-)
De gröna var helt hopplösa när vi var uppe för 2 veckor sedan. Vad är det för nått? (De svarta kom när det steg..)

Fredric
http://www.glädje.nu

Fjällbjörkmätarna är de ljusgröna rackarna, sen finns det även mörkare, med två svarta streck som heter frostmätare. Det är fjällbjörkmätare som orsakar angreppen i år, men norr om Torneträsk, kring Djupviken finns ett angrepp av frostmätare.

Finns en artikel om fjällbjörkmätaren i senaste numret av "Svensk botanisk tidskrift", en populärvetenskaplig skrift som finns på alla bibliotek (nästan).

/Patrik, Abisko Naturum

Gick genom Abisko för en vecka sedan nu och björklöven var rejält sargade. Det fastnade en hel del larver på kläder och utrustning och i bäckarna låg det fullt av drunknade gröna mätare på botten. Synd det inte finns mer fisk...

Durin; sa:
Fjällbjörkmätarna är de ljusgröna rackarna, sen finns det även mörkare, med två svarta streck som heter frostmätare. Det är fjällbjörkmätare som orsakar angreppen i år, men norr om Torneträsk, kring Djupviken finns ett angrepp av frostmätare.

Finns en artikel om fjällbjörkmätaren i senaste numret av "Svensk botanisk tidskrift", en populärvetenskaplig skrift som finns på alla bibliotek (nästan).

/Patrik, Abisko Naturum

Tack! Nu känner jag mig lite visare igen, kan briljera på mina vänner. Fredric

avslutad210712

Gäst
Nikkaluokta-Keb

Precis hemkommen kan jag säga att fram till på söndag var det rätt lite vatten i jåkkarna. På söndag var det svinvarmt vilket ökade snösmältningen och det gjorde att vattnet i jåkkarna steg ordentligt under dagen när vi var upp på keb. Sedan på natten regnade det vilket gjorde att vattnet steg ännu mer. Sedan har det regnat från och till så nu är det ordentligt mycket vatten i jåkkarna men även i de högre dalarna är det massor av vatten på gräs- och jordytor.

Så räkna med att använda broar de närmaste dygnen när Ni planerar era vandringar.

Tjenare Mattias

Du kanske redan har hunnit iväg men jag kör på ändå.

Jag och farsan vandrade sträckan Abisko – Nikkaluokta med start den 7 juli med slut den 12.

Dessa larver som alla pratar om stötte jag bara på två stycken. Är man inte så kräsen så kan man ju köra ner dom i grytan och kalla den extra proteinrik, dock så är jag vegetarian så jag lät bli.

Abisko – Abiskojaure var lite jobbig då man troligen fick gå det dubbla pga. av alla vattenpölar man fick gå runt. På ett ställe stannade vi upp och kliade oss lite på skalperna när vi inte såg vägen. Det visade sig att vattnet också ville följa stigen så det var bara att ta av kängorna och vada.

Abisko – Alesjaure var fattigare på vatten. Där var det bara att njuta av den härliga solen och utsikten. Ett vad får man göra under denna tripp, det är när man börjar närma sig stugorna. Tar du båten för 120:- så slipper du detta plus att du ”sparar” 7 km.

Alesjaure – Tjäktja….går man mest på ”plank” så att du slipper blöta ner kängorna. Lite snö fläckar finns kvar som man får ta sig över (hur det är nu vet jag inte). Vi tältade på ett kanon bra ställe ca 6 km från Alesjaure stugorna. Inga mygg, rinnande vatten utanför, en liten sjö samt en härlig ”utomhus toalett” med en vy som slår det mesta.
Strax innan Tjäktja stugan så fick vi gå över lite forsar, men om man letar lite så kan dessa passeras utan att man behöver ta av sig kängorna. Med ett par hundra meter kvar innan stugan så fanns det en snö brygga som man kunde gå över (inget jag rekommenderar) men en familj från Göteborg tog risken och överlevde. Själv passerade jag och farsan forsen genom att ta den björkstam som användes som bro.

Tjäktja - Sälka

Strax före passet så fanns det lite mera snö fläckar. Sjönk ner till knäna 3 – 4 gånger. Under denna snö så ligger det lite vassa stenar och grejer så jag uppmanar till en viss försiktighet.
Efter passet så är det lugnt. Lite lerigt är det fram till Sälka. Väl i Sälka ville jag uppdatera mig om vädret och prata av mig lite. Då fick jag höra att två personer fick ta helikoptern sedan dom skadat sig någonstans mellan Tjäktja och Sälka. Så som jag sa innan, ta det försiktigt.

Sälka – Singi: Humm, fram till skylten där man kan vika av mot Kebnekaise var det lugnt. Inget att redovisa. Underlaget efter skylten mot Kebnekaise var fint även där. Solen sken och livet kunde inte vara så mycket bättre.

Det var nog allt.

Go tur

Hälsningar

Jutas

Hej själv!
Japp, vi har varit iväg nu (4:e till 11:e) och jag kan bara hålla med om beskrivningen. Det var inga större problem att knata på. Ganska blött här och var och lite snö i de högre passen, annars var det grönt och fint. En hel del mätarlarver var det dock i nationalparken, men det är ju som det är.

Vi tog också chansen över snöbryggan mot Tjäktja. Inte precis njutningsfullt, men den höll. Vi hade en riktig kanonvandring och vill rekommendera de som inte har gått sträckan Abisko-Nikka att göra det! Etapperna Sälka fram till "korsningen" mot Keb och dalgången mot Fjällstationen efter att man kommit ner från Sinjicohkka var otroligt vackra med alla smältvattenbäckar, strida jokkar och hundratals vattenfall från bergssidorna. Jag är redan sugen på att åka upp igen... :)

Angående fjällbjörkmätarlarverna, så har de grävt ned sig i marken nu, och förpuppats. Sen kläcks de som fjärilar i slutet på augusti.

Blött!!!

kom hem i morse från Abisko och kan rapportera om riktigt dyngsura förhållanden, Vi hade uppehåll en 2 dagar av 7, Vattenflödet är extremt högt så vissa vad bör man tänka över 2gånger.

Blött!

Det är rejält surt och väldigt högt vattenflöde. Jag kom hem idag 19:e efter en veckas vandring runt Lapporten och har haft 2 regnfria dagar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
äventyrförlivet Kebne - Försäsong = väta och snö Fjällvandring 0
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
Hedman Väta eller mygg? Fjällvandring 5
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
fowwe Snöläget Laponia 2018 Fjällvandring 13
Erik.erik Snöläget i muddus nu i början av maj Fjällvandring 6
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
camlun Snöläget Fjällvandring 0
cloud76 Sen vår - snöläget i Lapplandsfjällen 9 juli? Fjällvandring 1
josia Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge Fjällvandring 20
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 14
Magnus S Snöläget i Abisko/Kebnekaisefjällen Fjällvandring 19
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 0
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
virror Snöläget i Sarek i påsk? Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
josia Snöläget i Fjällen 2013 Fjällvandring 7
JoeSwede Snöläget Grövelsjön? Fjällvandring 12
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
Fjällvinden Snöläget Fjällvandring 75
jens.voepel snöläget Nikkaluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 11
norrahisingen snöläget i Kirunafjällen Fjällvandring 3
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
C_Johansson Snöläget kring sylarna? Fjällvandring 5
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
claesf Snöläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 0
camillabacher Snöläget + status Abisko Fjällvandring 1
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
avslut1008 Snöläget i Jokkmokksfjällen Fjällvandring 0
niklas104 Snöläget på kenbnekaise nu??? Fjällvandring 0
sandwichman Snöläget i Jotunheimen? Fjällvandring 1
sundstorm Snöläget i Hemavan/Artfjället? Fjällvandring 1
en kollega Snöläget i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Skråmsta Snöläget i Härjedalen? Fjällvandring 6
niki Snöläget i Helags? Fjällvandring 1
Tuki Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 1
Snöläget på Kebnekaise just nu Fjällvandring 4
nidob49 Snöläget i Padjelanta idag. Färsk rapport. Fjällvandring 3
samme83 snöläget i stora sjöfallets naturreservat? Fjällvandring 6
sundancekid Snöläget sylarna/helags Fjällvandring 7
Hedman Snöläget Abisko Fjällvandring 3
Strykarräven Snöläget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 3
Anna_N Snöläget på Jojoleden i år? Fjällvandring 7
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg