Tack joanna! Ser två zippåsar på Toppits hemsida, Safeloc Fryspåsar och Zipper Allroundpåse. Den första verkar lite tjockare, och därmed kanske bäst för ändamålet?
Ur "kemisk" synvinkel spelar det ingen roll. Ur nötnings- och hanteringssynvinkel får du nog göra egen bedömning och välja en tjocklek utifrån vad sorts mat du vill packa (många vassa bitar?), hur mycket du packar i varje påse, hur du sen packar ihop alla påsarna etc.
För egen del brukar jag tycka att det krävs rätt rejäl tjocklek för att inte påsen ska nötas inifrån av min egentorkade mat, men då kör jag som sagt inte med enstaka portioner, utan påsarna ska tåla ett par veckors hantering. Och jag kanske har ovanligt mycket torkade grönsaker i rätt stora bitar med vassa kanter.
Jag utgår ifrån att du har med något - skål, kåsa e. d. att stoppa påsen i, som får stå för stadgan och bekvämligheten vid hanteringen och ätandet.
Du behöver också någon sorts värmeisolerande fodral, annars är risken stor att blandningen kallnar alldeles för fort för att den torkade maten ska kunna återvattna/svälla tillbaka till ätligt skick. Vira in i sovsäcken eller stoppa i en mössa duger kanske som en nödlösning, men blir bökigt och inte lika bra som en måttanpassad "grytmysare" av t ex gammalt skumplastunderlag - något man lätt fixar själv.
Som kanske framgår av ovanstående, tycker inte jag själv att det är någon höjdare att försöka "laga" och äta mat i plastpåsar - det är enklare att skölja/torka ur den skål/gryta, som man ändå vill ha med
Ursäkta att jag inte svarade på allt sådant direkt, trodde att du bara var ute efter den "kemiska" aspekten.
Jag ska sova i fjällstuga så tänkte värma vatten där och däremellan ta thermos. Tänkte göra enkla recept där det ska räcka att hälla i vatten. Gasköket bör en väl då kunna lämna hemma och spara lite vikt?
Vet inte vad du tänkt för ett kök, men en fylld halvliters termos väger åtskilligt mer än hela mitt kompletta gaskök, inkl. kokkärl, vindskydd, grytmysare och gaspatron som räcker för minst 10 måltider. Fördelen med termos vore då, att man slipper rigga kök i busväder på lunchen.