Hur styv är polyetylene-ramen längs ryggsidan? Ibland kan denna "kollapsa" genom att den viker sig på ryggen. I profil ser man då ett veck någonstans mitt på ryggsidan mellan axelremmar och höftbälte. Detta veck gör att säcken blir baktung. Vikten förmedlas s a s inte rakt ned i avbärarbältet för överföring till höftpartiet. Detta hände mig senast igår när jag slarvigt provpackade en Golite Jam2.
Ramlösa ryggor kräver en noggrannare packning eftersom det är packningen själv som står för mycket av den stabilitet som en mer traditionell ram gör. En variant är att stoppa in någon pinne längs ryggen som hjälper till att styva upp det hela. En u-formad blompinne av bambu, enligt Raskesvens idé, är något som jag har använt för detta ändamål. Vikt 35 gram.
Jörgen
Något veck på tvären ser jag då inte till, men uppenbarligen är ryggplattan
mycket
vek på den ledden. Jag kan inte analysera betydelsen av detta, men det ser som att plattan
följer ryggens form och att packningen hänger ned
från framkant på ett baktungt sätt som gör det svårt att få bort vikt från axlarna.
Spänningarna i nacke och axlar kommer
genast, och jag tycker det räcker med de ryggproblem jag redan har (och som jag gymnastiserar mot). Jag har inte detta problem
(men kanske andra!) med min Prophet.
Hålla på och dona med packningen för att kompensera ryggplattans vekhet är något jag helt enkelt inte orkar; jag vill ha sådant som sovsäck och kök långt ned (används ej under etappen)
och mat överst (mat går sönder!); packa upp och ned ska gå lätt och fort!
Jag har inte packat
så tungt. Basen minus ryggsäck är 6600-6700 gram.
Maten väger med sina förpackningar cirka 7200 gram,
det blir strax under 14 kg.
Av dessa sitter tält, 1780 gram, i sidan, och madrass, 316 gram, bakpå,
samt kameran i etui i ryggsäcksbältet. Det
heter att bärsystemet ska klara 30 pund,
vilket väl är lite mindre än 14 kg; enligt Chris Townsend ska det klara ännu mer,
kanske 18 kg, vilket
jag inte ens provat (jag vill
aldrig bära mer än 16 kg). Skulle säcken vara så fundamentalt olämpad för en enda person?