Värmeljus i tält

En gasollampa

Primus, Markil eller vad du kan hitta. En gasollampa ger inte bara mysigt ljus utan också en hel del värme. Jag kör min lampa en stund i tältet om morgonen för att få lite värme och bli av med kondens. Har dessutom en disktrasa som alltid ligger i tältet. Med den tar jag de storsta dropparna och sedan fixar lampan fukten som är kvar medan jag drar mig en extra stund.
Varning dock för Primus som på sin lampa med glas som har ett plåtskydd ovanpå. Plåten blir förb... varm och sitter inte riktigt bra. Har av misstag stött till lampan som hängt i taket. Plåten som inte satt fast gjorde ett stort hål i frugans sovsäck och brände mig i händerna innan Malin fick öppnat tältdörren.

Kanke inte riktigt korrekt.

Nu pratar du nog om optisk effekt. Värmeeffekten måste vara mycket högre eftersom man kan koka vatten med några värmeljus. Jag ska kika runt lite och se vad jag kan hitta...
//Janne

Om man vet hur mycket energi det går åt att koka en liter vatten (det krävs så och så mycket energi för att höja vattnets temperatur en grad osv.) och man mäter tiden för säg fyra värmeljus att göra detta, borde man inte kunna få ut energin per ljus? Eller är det mina fysikkunskaper som spökar nu igen?

/samme

Jovisst!

samme83; sa:
Om man vet hur mycket energi det går åt att koka en liter vatten (det krävs så och så mycket energi för att höja vattnets temperatur en grad osv.) och man mäter tiden för säg fyra värmeljus att göra detta, borde man inte kunna få ut energin per ljus?
Visst kan man göra det. Utan att ha provat mer än för att värma glögg så tycker jag nog att 1W låter i minsta laget. Då tar det nämligen ca 4,2s att höja temperaturen på 1g med en grad om man räknar bort förluster...

Effekten hos värmeljus?

haskell; sa:
samme83; sa:
Om man vet hur mycket energi det går åt att koka en liter vatten (det krävs så och så mycket energi för att höja vattnets temperatur en grad osv.) och man mäter tiden för säg fyra värmeljus att göra detta, borde man inte kunna få ut energin per ljus?
Visst kan man göra det. Utan att ha provat mer än för att värma glögg så tycker jag nog att 1W låter i minsta laget. Då tar det nämligen ca 4,2s att höja temperaturen på 1g med en grad om man räknar bort förluster...

Ovanstående inlägg väkte min nyfikenhet så jag tog och testade hur fort ett värmeljus värmer upp en viss mängd vatten.

Jag använde mig av mini-trangiat med brännaren utbytt mot ett värmeljus ståendes ovanpå brännarens effektregleringsring (dvs ljusets låga befinner sig ca 10 mm under kastrullen), mängden vatten var 0,5 kg dvs drygt halv litern. Start temperaturen fick helt enkelt bli rumstemperaturen, 23 grader C. Sedan mättes temperaturen var tionde minut för att se hur utvecklingen blev.

Vid de två första mätningarna ökade temperaturen med 6 grader per 600 sekunder, och de följade två med 5 grader per 600 sekunder. Detta gav en ungefärlig teperatur förändring med 9,2*E-3 (K/s). Med vattnets specifika värmekapacitet på 4,19*E3 (J/K kg) samt en massa på 0,5 kg så fick jag effekten till ca 19 W.

Efter en total tid på 90 minuter hade vattnets temperatur kommit upp i 65 grader. Får en inte att vilja ha värmeljuset "ohottat" som värmekälla till matlagning men till glöggvärmare duger det ju fint ;)

/Jesper

Hålla torrt

Jag är inte så bra på att räkna ut watt och sånt, men jag vet ett bra sätt att hålla torrt och varmt: Man smälter/värmer vatten på kvällen, häller det i sin dromedar-vätskebehållare (ta bort drickslangen och sätt dit den lilla pluppen som man får med vid inköp, så slipper du drömma om ormar :) ) och stoppar ned den som en gammaldags varmvattenflaska i sovsäcken. Se till att du har en säck som andas bra. Eftersom värmen och luftfuktigheten i sovsäcken då blir något magiskt tal varmare och torrare än luften utanför håller man fukten borta och sig själv varm. De fuktiga sockorna torkar man innanför kläderna närmast kroppen, ja det är vått och otäckt, men de torkar hyfsat snabbt, så det går över. Är det minusgrader har man sen fördelen av en del färdigsmält vatten att tillgå direkt på morgonen!

Värmer man vatten med ljus,försvinner ju mycket värme direkt ut i luften.Jag har för mig att ett värmeljus ger ungefär 50Watt och brinner ca.3 timmar.

Re: Effekten hos värmeljus?

polarhund; sa:
Ovanstående inlägg väkte min nyfikenhet så jag tog och testade hur fort ett värmeljus värmer upp en viss mängd vatten.

Jag använde mig av mini-trangiat med brännaren utbytt mot ett värmeljus ståendes ovanpå brännarens effektregleringsring (dvs ljusets låga befinner sig ca 10 mm under kastrullen), mängden vatten var 0,5 kg dvs drygt halv litern. Start temperaturen fick helt enkelt bli rumstemperaturen, 23 grader C. Sedan mättes temperaturen var tionde minut för att se hur utvecklingen blev.

Vid de två första mätningarna ökade temperaturen med 6 grader per 600 sekunder, och de följade två med 5 grader per 600 sekunder. Detta gav en ungefärlig teperatur förändring med 9,2*E-3 (K/s). Med vattnets specifika värmekapacitet på 4,19*E3 (J/K kg) samt en massa på 0,5 kg så fick jag effekten till ca 19 W.

Efter en total tid på 90 minuter hade vattnets temperatur kommit upp i 65 grader. Får en inte att vilja ha värmeljuset "ohottat" som värmekälla till matlagning men till glöggvärmare duger det ju fint ;)

/Jesper

Bra mätt.
Några kommentarer. Det låter rimligt att uppvärmningshastigheten minskade ju varmare vattnet blir. Det tyder ju bara på att luften faktiskt har en avkylande effekt (vilket ju är sant). Därför är beräkningen på effekten att höja temperaturen från 23 till 24 grader den mest riktiga.
Sen får man inte glömma att stor del av värmen spills ut i kringliggande luft. Hur mycket är svårt att säga, men jag skulle gissa på ca 50%.

Därför vågar jag gissa att effekten på ett värmeljus är ca 40W.

(Om vattnet inte blivir varmare än 65 grader så har vi ytterligare ett sätt att räkna ut effekten. Vin jämvikt måste luften kyla vattnet lika mycket som ljuste värmer det. Vad är avkylningseffekten mellan 23 gradig luft och 65 gradig aluminium? Finns säkert tabeller på det också. (fast här är kanske felmarginalerna ännu större...))

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg