Värmebeständigt lim

NUI; sa:
Clikstand ser kul ut, men det finns ju ännu lättare lösningar bestående av två stålbyglar hopnajade med ståltråd (se t ex http://www.andersj.se; lättviktskök nr 3).

Mitt problem i detta avseende är att min närmiljö till stor del består av lövskog (= mycket, om man har tur torra, löv på marken nästan överallt), så jag vill gärna ha en konstruktion som separerar brännaren och lågan från den närmaste omgivningen.

ursäkta om jag tjatar, men...

De kök jag har byggt är precis, på pricken likadana som det du planerar sätta ihop. Jag följde samma instruktion. Som jag sa tidigare, krävs inget lim för att burkarna ska sitta ihop. Däremot är det lite pill att få ihop dem utan att de bucklas/spricker. Minns jag rätt lade en slät plankbit ovanpå överdelen, och slog försiktigt med hammare. Ett tips, om du vill ha burkarna blanka och fina, är att putsa av färgen från burkarna med smärjelduk innan du tömmer dem på innehållet.

Re: ursäkta om jag tjatar, men...

muminfar; sa:
De kök jag har byggt är precis, på pricken likadana som det du planerar sätta ihop. Jag följde samma instruktion. Som jag sa tidigare, krävs inget lim för att burkarna ska sitta ihop. Däremot är det lite pill att få ihop dem utan att de bucklas/spricker. Minns jag rätt lade en slät plankbit ovanpå överdelen, och slog försiktigt med hammare. Ett tips, om du vill ha burkarna blanka och fina, är att putsa av färgen från burkarna med smärjelduk innan du tömmer dem på innehållet.

Men hur i hela fridens namn fick du innerväggen att hålla ihop? jag är imponerad...

Re: Re: ursäkta om jag tjatar, men...

alven; sa:
muminfar; sa:

Men hur i hela fridens namn fick du innerväggen att hålla ihop? jag är imponerad...

rita av innerväggen från beskrivningen, jacka den i överkant på ena sidan, underkant på den andra och sätt ihop enligt figur 14. En droppe snabblim vid de överlappande bitarna kan dock vara praktiskt, så att den håller sin runda form under hopsättningsmomentet. Väl på plats kommer den ingenstans, så då gör det inget om limmet brinner upp.

Clas i sjöns

JB-Weld en form av epoxilim tål rätt höga temperaturer enligt förpackningen uppåt ett par hundra grader Celsius. Naturligtvis inte de temperaturer som uppstår i en glödhet brännare men man kan sannolikt använda den under konstruktionsfasen som skrivits ovan.

Det finns lite skumma smetar som man kan använda för att hjälpligt laga bilars avgassystem. Dessa smetar kan köpas på en bensinmack.

Thure

Re: Clas i sjöns

thureb; sa:
JB-Weld en form av epoxilim tål rätt höga temperaturer enligt förpackningen uppåt ett par hundra grader Celsius. Naturligtvis inte de temperaturer som uppstår i en glödhet brännare men man kan sannolikt använda den under konstruktionsfasen som skrivits ovan.

Brännaren blir normalt inte glödhet (därför det funkar med araldit så länge man inte råka göra fel). Den innehåller nämligen sprit som förångas av värmen, så länge det finns sprit i brännaren kommer den att "äta upp" det mesta av värmen.

Temperatur

Lågan blir sannolikt upp till 1000 grader eller högre temperaturen i godset är naturligtvis lägre men när det är lite sprit kvar torde den kunna bli rätt hög.

Thure

Re: Temperatur

thureb; sa:
Lågan blir sannolikt upp till 1000 grader eller högre temperaturen i godset är naturligtvis lägre men när det är lite sprit kvar torde den kunna bli rätt hög.

När det inte är sprit kvar så slocknar lågan ju...:)

Det handlar ju om att lågan brinner en bit ifrån brännaren. Närmast brännaren är det för lite syreinblandning för att lågan skall brinna, det är alltså bara spritångor närmast brännaren.

Den optimala brännaren använder linjär strömning, då blandas det förångade bränslet inte med luft förrän det når kokkärlet. Nuvarande versioner av Brasslite bygger på den principen. Då brinner lågan så nära kärlet den kan komma. (Resonemang finns säkert på http://www.brasslite.com, men jag hittade det inte vid en snabb blick)

Det är såvitt jag vet bara ett fåtal modeller av spritbrännare (cat stove och Brasslite) som fungerar med linjär strömning.

Intressant det där med strömningen! Som novis på området skulle jag bli glad om du ville förklara närmare vad linjär strömning innebär, och vad motsatsen är.

Linjär strömning är enkelt uttryckt en "snygg" effektiv transport av gas eller vätska. Motsatsen är ett turbulent flöde, som är mer kaotiskt.

Värmespridning

Vad jag menade med spriten, är att större mängd sprit som avdunstar kyler hela brännarkoppen effektivare än en lite skvätt mot slutet av förbrukningen av bränsle.

Lågan håller som sagt mer än 1000 grader där den är som varmast. Det sker visserligen en avkylning av brännaren via tillflöde av luft men samtidigt sker en uppvärmning via värmestrålning från den mycket heta lågan som värmer brännarens övre del. Hur varm brännaren blir i just det här fallet kan jag inte säga men håller inte för otroligt att man kan se den glöda i ett mörkt utrymme om man blåser ut lågan eller just när bränslet tar slut.

Den som har en sådan här brännare kanske kan utveckla resonemanget med egna observationer.

Thure

Re: Värmespridning

Hur varm brännaren blir i just det här fallet kan jag inte säga men håller inte för otroligt att man kan se den glöda i ett mörkt utrymme om man blåser ut lågan eller just när bränslet tar slut.

Den som har en sådan här brännare kanske kan utveckla resonemanget med egna observationer.

Nej, brännaren glöder inte. Däremot glöder vindskyddet.

Som jag skrev, min brännare (Photon stove) fungerade utmärkt med vanlig araldit tills jag hade för mycket förvärmningssprit på "bottenplattan" utanför.

Jag får väl montera ett par termoelement på den och se hur varm den blir.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg