Ja så var det testat!
Den ultimata baljan verkade va en kylbox, lagoma dimensioner för att få plats med en känga och rätt hög!
Man får ju inte ta saker som inte är med på tur, så jag snodde det inbyggda bältet från mina byxor, två varv runt, och även kardborreförslutningarna.
Så kliver jag i, känner att det efter bara några sekunder är fuktigt mot huden, låter foten va i i ca en minut, gungar liet farm och tillbaks för att se hur illa det är.
Pappret var väldigt blött, och strumpan var genomblöt längst skaftet. Den uppmärksamme ser att detta helt plötsligt är en högersko! Och det var för att jga testade andra foten också, den här gången med ett extra snöre hårt knutet runt fotleden. Denna gången blev det också fuktigt och jag tog upp foten efter ca 10 sekunder för att kunna se var det läkte.
Och det såg ut att läka genom skarven mellan byxor och känga även denna gång.
För att försäkra mig om att byxorna är vattentäta, hlöll upp den i ca en minut, det blev lite fuktigt utanpå på sina ställen, men inte vid några sömmar. Kan lika gärna ha varit att jag hade öta fingrar eller att det var blött i slasken.
Svaret är: Nej, det är inte nog tätt att bara snöra byxorna runt fotleden, skarven blir inte tät (med enkla medel.)
MVH / Tomas