Det är sällan man finner den heliga Graal
Min rekommendation är att man alltid använder ett väl ventilerande vindplagg a k a vindblus utom när det regnar. Då tar man på sig något som är garanterat regntätt. Det bedömer jag nog att samtliga nämnda plagg är, undantagandes enskilda måndagsexemplar.
Genom att man inte dagligen och stundligen går och sliter på sin regnjacka även när det inte regnar, med ryggsäcksremmar etc så behöver man enligt min mening inte särskilt tjocka och slitstarka mextex-plagg. De nämnda plaggen funkar då bra.
Sedan är det ju så att efter flera dagars ihållande regn så blir det mesta blött, oavsett hur man beter sig och vad man har på sig. I det läget gäller det att ha snabbtorkande grejor (tunna syntetplagg) och sådant som värmer även när det är fuktigt (merinotröjor t ex).
Viktigast av allt (underströks av min nyliga vandring runt Glacier Peak, beskriven på Fjäderlätt-siten) är att man har något fullkomligt vattentätt att stoppa sovsäcken i. Så länge man rör sig och vandrar kan man hålla värmen även om man är blöt eller småfuktig, men man måste ha något som håller en varm om natten.
IMHO
Jörgen