får en ju att tänka på det gamla skämtet,
Vad är tyngst, 1 ton bly eller 1 ton bomull. Släpp det på tån får du se.
Nu är de ju lika tunga, men har olika densitet.
Ja ok. Tryck ihop bumullen så blir det desamma.
får en ju att tänka på det gamla skämtet,
Vad är tyngst, 1 ton bly eller 1 ton bomull. Släpp det på tån får du se.
Nu är de ju lika tunga, men har olika densitet.
Ja. Jag och tiotusentals andra studenter genom åren.
Varsågod att testa. Ingen hindrar dig.
Det trevliga är att du själv kan göra ett experiment här. Något som väldigt många andra redan gjort (och märkligt nog kommit fram till att jorden faktiskt är rund)
Skaffa en båt.
Segla söderut på atlanten tills du befinner dig lite drygt 16000 km från nordpolen. (dvs i höjd med kap horn)
Segla sedan österut (eller västerut om du föredrar detta) tills du kommer tillbaka till samma position. Om jorden är skivformad, som du antar, så är detta enligt vanlig grundskolegeometri en sträcka på 16000 km * pi = 50240 km eller 27 127 sjömil.
Om du håller en takt av tio knop kommer det enligt samma grundskolematematik ta dig 113 dagar.
Skulle det nu vara så att jorden är rund, däremot, så är omkretsen vid 56 grader syd ca 22370 km eller runt 12000 sjömil (fortfarande enligt vanlig grundskolematematik) Med dina tio knops fart skulle det istället ta dig cirka 50 dagar.
Lycka till, vi hörs när du är tillbaka.
Tyngd eller densitet gör ingen skillnad, samma sak. Saker faller eller stiger genom det medium som omringar objektet. En träbit har inget stöd i luft och faller, men i vatten får det stöd och stiger/flyter.
Om du inte förstår vad jag menar kan jag inte hjälpa dig.
Ja det vet jag, dem tjänar miljarder på att göra det.
Exakt vilka tjänar miljarder på det? Det är ju snarare så att de betalar miljarder för det.
Och du har fortfarande inte förklarat hur alla världens nationer har lyckats komma överens om detta, när de inte är överens om nånting annat.
Under rymdkapplöpningen på 60-talet hade det ju varit guld om Sovjet hade kunnat bevisa att jorden är platt, då hade NASA fått lägga ner och ryssarna "vunnit".
Om dem låtsas flyga till rymden och skick upp sateliter osv och istället ger oss lite video trick och cgi, så tjänar dem så klart massor på det.
Om dem låtsas flyga till rymden och skick upp sateliter osv och istället ger oss lite video trick och cgi, så tjänar dem så klart massor på det. Hört att trump ska fixa en rymd arme? Låter biligt och vettigt va? Snart börjar dem väl ljuga om att aliens är här också.
Hur ska jag kunna förklara det menar du? Titta på bevisen innan du undrar hur det gått till. Politik är ungefär som wwe, fejk. En bra detektiv tittar först på bevisen att det har hänt, innan han undrar hur det har hänt.
Kolla upp "antarctic treaty" så ser du att dem kan komma överens när dem vill.
Du menar där drygt 1/4 av världens självständiga stater är delaktiga? Fantastisk uppslutning och unisont agerande från världspolitikens aktörer. Framförallt ett obestridligt bevis på att jordens klotform är en lögn.
Ni har alltså ingen empiri som stödjer era tro på en snurrande boll verkar det som. Nu har jag tröttnat på fråge leken. Om ni vill bevisa det jag lagt fram fel, eller visa vad ni själva har som stödjer er tro på bollar i rymden så läser jag med intresse, men svarar inte mer på sånt här. Ha det bra.
Nåja. Jag har lagt fram två konkreta experiment som du kan göra alldeles själv så du slipper förlita dig på några myndigheter eller internetsidor. Och utan att ens behöva bygga livsfarliga raketer.
Tyvärr verkar du ju inte så intresserad av det.
Hejdå, det var roligt en stund.
Men du har ju inte lagt fram några bevis, bara massa foton som andra människor tagit, videofilmer som okända människor på nätet lagt upp. Har du några egna observationer du kan dela med dig? Lite empiri?
Peter