Re: Vettigt
Uffe60; sa:
Scott börjar sälja ut sina 06
r nu i September.
Scale 30 är i så fall den första vettiga men den kostar väl lite mer ?
Jag ska försöka fatta mig kort..
I stora drag vill man optimera följande på en mtb-ram:
1. Ramgeometri - Olika geometri ger cykeln olika egenskaper. Den kan bli bättre på att klättra, åka utför, köra slingriga vägar osv.
2. Styvhet - Mer kraft ut i bakjulet
3. Vikt - Lätt cykel är alltid trevligt men beakta att en tung cykel väger 13 kg, du väger förmodligen över 70 kg. Dvs. är cykeln procentuella vikt ganska liten.
Mitt förslag:
Ram:
Scott cyklar har bra ramgeometri som gett scott många fina titlar! Den är samma för scale 20 som scale 30 och scale 50. Så för den sakens skull spelar det ingen roll.
Scale 30 har en kolfiber/epoxi ram som förmodligen är lite styvare än aluramen på scale 50. Eftersom du inte är tävlingscyklist och jagar sekunder tror jag inte att du inte märker någon större skillnad. Skillnaden i vikt på ramarna är minimal och inget du skall bry dig om just nu.
Jag har aldrig cyklat på Nishiki och bör således inte uttala mig om deras ramar.
Komponenter:
Måste säga att jag blir lite förvånad när jag läser vissa kommentarer. Du kommer klara dig utmärkt med både LX och deore komponenter. Det du bör fokusera på är drivpaketet. Bra vevarmar och baknav kan se till att du får ut mera kraft i hjulet. Återigen är skillnaden förmodligen inte påtaglig eftersom du inte är elitcyklist. Komponenter är dessutom något man kan byta ut och ersätta för en billigare summa så fokusera på att välja rätt ram. Gällande vikt säger jag, ut och cykla och banta bort ölmagen (om du har nån) istället för att banta cykeln för onödigt mycket pengar
.
Slutligen:
Det jag kan lova dig är att det inte är killen/tjejen med lättast cykel med alla XTR prylar på som är snabbast upp för backen eller genom den tekinska och leriga stigen utan det är den som spenderat mest tid där. Köp en Scale 50 och ut o cykla!
Just det, det finns affärer som har livstid gratis service. Se till att skaffa det så presterar komponenterna bättre och längre.
/Sohrab
(som cyklade på deore komponenter runt 1997 och cyklade förbi alla polare med XT-prylar. Anledningen till att jag kör med XT nu är att även jag är lite av en prylbög...men men..)